A stratégia olyan koncepció, amely rögzíti a vállalkozás hosszú távú célkitűzéseit , meghatározza a célok megvalósulásához szükséges erőforrásokat, valamint a lényegesebb fejlesztési akciókat. A vállalkozás sikerességének általában fontos eleme a stratégia kidolgozása és gyakorlása. A stratégia lényeges szerepet tölt be a környezeti lehetőségek és a vállalkozás rendelkezésére álló erőforrások összehangolásában.
A stratégia tervezés lépései:
- stratégia elemzés, a külső környezet és a vállalkozás belső környezetének vizsgálata
- vállalat küldetésének és alapvető stratégiai céljainak a meghatározása
- stratégia kialakítása kiterjed a stratégiai alternatívák kidolgozására és értékelésére valamint a választott stratégia ügyében való döntésre is
- stratégia akciók megtervezése, amelyek a stratégiai fejlesztési célok megvalósulását szolgálják
A stratégia készítés szintjei:
- vállalati szintű stratégia (egész vállalatra kiterjedő célok meghatározása)
- üzleti egységek stratégiája (egyes stratégiai egységek céljai kerülnek kidolgozásra)
Funkcionális stratégiák: amelyek a vállalat egyes alapvető szakmai területeire határozzák meg a stratégiai célokat és fejlesztési irányokat.