Információtartalom vázlata:
- A vonalhajózás jellemzői, a fuvarozási szerződés tárgya, a szerződés résztvevői, feladataik és kötelezettségeik
- Az értékpapír típusú fuvarokmányok jellemzői
- A hajóraklevél jogviszony szabályozó szerepe és tulajdonságai, a hajóraklevél tartalma, fajtái
- Egyéb hajózási okmányok, a hajótérkönyvelés tartalmi elemei, okmánya
- A bérelt hajózás jellemzői, a bérleti szerződés, a bérelt hajózás általános ismérvei, az időbérlet és az útvonalbérlet
- Hajóraklevél a bérelt hajózásban
Vonalhajózás:
Előre meghatározott kikötők között meghirdetett menetrend szerint meghatározott díjszabások és fuvarozási feltételek alapjai tartanak fenn rendszeres szolgálatot.
- Földrajzilag behatárolt viszonylatonként működnek, meghatározott be és kirakó kikötőkel.
- Saját díjszabásokat dolgoztak ki, amelyek a konferencia tagjai számára kötelezőek.
Hajózási konferenciák:
- A hajózási konferenciák különböző országok vonalhajózási társaságainak földrajzi viszonylatonkénti szabad, kartellszerű tömörülései.
- Célja a hajósok egymás közötti versenyének korlátozásával kiszámítható, stabil bevételek elérése.
- A rakományok megszervezése és megtartása érdekében hosszú évtizedeken át konferenciák és fuvaroztatók (leggyakrabban árutulajdonosok) között hűségszerződések, megkötésére kerülhetett sor.
Fuvarozási szerződés tárgya:
A nemzetközi jogi szabályozásokon túlmenően a hajózási fuvarszerződések szabadon alakíthatók. A hajósok a feltételeket figyelemmel a konferencia előírásokra és hajózási szokványokra – előre elkészített fuvarszerződés formában részletezik, és egységesen alkalmazzák minden vonalhajózási rakományra.
A fuvarozási feltételeket a vonalhajózásban „vonalfeltételek”-nek Liner terms-nek nevezzük.
Ez a szerződésben rögzített feltételek mellett azt jelenti, hogy a kikötőben a be és kirakóhelyet a hajótársaság határozza meg, és ő fizeti a be és kirakodást, valamint az árú hajóba történő elrendezésének költségeit.
A vonalhajózási szerződés a hajótársaság és a fuvaroztató/megbízó között jön létre, egy harmadik fél javára. Tárgya az elfuvarozandó rakomány.
A szerződés résztvevői:
- Hajós – Hajóstársaság
- Fuvaroztató – megbízó
- Címzett/ vevő
- Kiértékesítendő cím
Folyamatnak a résztvevői:
- Vonalhajózási ügynök
- Kikötői ügynök
Értékpapír – átruházható
- üres forgatás: nem jelöli kire ruházza át
- teljes forgatás: minden rovat ki van töltve
A hajóraklevél két jogviszonyt szabályoz:
- fuvarszerződéses viszonyt a fuvaroztató és a hajós között,
- jogviszonyt a fuvaroztató és az átvevő között
A hajóraklevél különböző tulajdonságokkal bír, és ennek megfelelően több feladatot lát el:
- Átvételi elismervény a hajós részéről az elhajózásra átvett vagy hajóba rakott áruról.
- A hajós ígérvénye arról, hogy az árut meghatározott hajóval, meghatározott kikötőből, meghatározott kikötőbe elhajózza.
- A hajós ígérvénye arra, hogy a hajóraklevél szerinti jogos átvevőnek egy eredeti hajóraklevél ellenében az árut kiszolgáltatja
- Bizonyíték a hajótársaság és fuvaroztató közötti fuvarszerződés megkötésére
- Értékpapír, mely képviseli az elhajózott árut és átruházható
A hajóraklevél tartalma:
A hajótársaságok saját hajóraklevél fomuláikat használják. A formai különbözőségek ellenére a hajóraklevelek lényeges tartalmi részei többnyire azonosak a Hágai Szabályzat alapján.
A hajóraklevél egyik oldala a rakományra vonatkozó konkrét adatokat tartalmazza:
- a hajóraklevél száma vagy betűjele,
- a hajóút száma,
- az átadó/elhajózó megnevezése,
- az átvevő/címzett megnevezése, vagy annak megnevezése, akinek a rendeletére szól a hajóraklevél,
- a rendeletre kiállított hajóraklevélen fel kell tüntetni egy kiértesítendő címet,
- a hajó neve,
- a berakási kikötő megnevezése,
- a kirakási kikötő megnevezése,
- az eredeti hajóraklevéelek száma.
A hajóraklevelet több eredeti példányban lehet kiállítatni, többnyire 2-3 eredeti használatos. Az „Original” kifejezést nyomtatással vagy bélyegzővel jelzik. Az eredeti hajóraklevelek összessége a „teljes sorozat” – full set.
Az áru kiszolgáltatásához egy eredeti hajóraklevél szükséges kiszolgáltatás után a többi eredeti példány érvényét veszti.
Adminisztrációs célra kiállíthatnak hajóraklevél másolatot is, ezek nem átruházhatók.
Ennek tartalma:
- az áru jelzése (egyezően a csomagon lévő jelzéssel)
- az áru megnevezése (figyelemmel az akkreditív előírásra és a hajózási díjszabási azonosításra)
- a csomagok darabszáma és a csomagolás módja, konténeres fuvarozásnál a konténerek jelzése, darabszáma
- az áru bruttó súlya és térfogata (hagyományos küldeményeknél)
- a fuvarfizetés megjelölése: a „fuvar előre fizetve” vagy a „fuvar beszedés” vagy „fuvar fizetendő a rendeltetési kikötőben”
- konténeres hajózásnál feltüntetik a konténerek visszatartásának a feltételeit és a különböző korlátozásokat
- a kiállítás helye, keltezése és aláírás
A hajóraklevél fajtái:
az árutávétel helye és időpontja szerint:
- berakott árut igazoló hajóraklevél: „on board” vagy „shipped on board – a hajós az árut a hajón (hajóba rakva átvette). A leggyakrabban használt dokumentum. A bankok is ezt követelik meg a pénzforgalom lebonyolításához
- átvételt igazoló hajóraklevél: „received for shipment” – a hajós elismeri ,hogy az árut a rakpartra rakva vette át.
átruházási mód szerint:
- névre szóló: „consigned to B/L – csak a megnevezett átvevő válthatja ki az árut. Csak lemondó nyilatkozattal lehet átruházni az árut
- rendeletre szóló: order B/L:
- X.Y rendeletére (to order of X.Y) vagy
- Rendeletre (order to) megnevezés nélkül
Az ilyen hajóraklevelek forgatással átruházhatók, vagyis az áru tulajdonjoga a forgatással átszáll az új tulajra. A raklevél hátlapjára vezetett átruházási bejegyzéssel történik a forgatás, ami lehet:
- teljes forgatás: az áru első tulaja megjelöli a következő tulajdonost
- üres forgatás: nem jelölnek meg személyt, csak dátumot és aláírást ír rá
- az áru vagy a csomagolás szerint
- tiszta (clean): nem tartalmaz hátrányos megjegyzést az árura vonatkozóan
- nem tiszta (unclean): tartalmaz megjegyzést
- gyűjtőárukra: gyűjtőhajós raklevél
- több fuvareszközös lebonyolítási mód szerint:
- átrakásos hajóraklevél: az árut átrakják
- kombinált fuvarozási hajóraklevél: ez egyedül fedezi a különböző fuvarozási szakaszokat (közút-hajó, vasút-hajó)
Egyéb okmányok:
- kiszolgáltatási jegy: több vevő esetén a hajós kiszolgáltatási ellenében adja át az árut. Nem átruházható
- hajótiszti átvételi elismervény: ha különböző kikötőkben vesznek fel árut, és az összrakományra egy hajóraklevelet kér a fuvaroztató.
Bérelt hajózás:
A hajókat szükségletek alapján esetenként veszik igénybe. Nem menetrend szerint közlekednek, és a díjtételeket a szabad piac szabja meg, alku tárgyát képezi.
Bérelt hajózáskor leggyakrabban fuvarozott áruféleségek:
- száraz tömegáruk (gabona, szén, érc, koksz, műtrágya, cement)
- folyékony tömegáru (olaj, folyékony gáz, folyékony vegyszerek)
- késztermékek nagy tömegben (üzemi berendezések, gépkocsik)
- élő állatok
Az áruféleségekhez igazodva bérelhetők a különböző hajótípusok:
- száraz tömegáruk fuvarozására épült hajók,
- tankhajók (nyersolaj, folyékony termékek fuvarozására)
- többcélú hajók (száraz és folyékony árukra)
- különleges építésű hajók (élő állatok, hűtött áruk, üzemi berendezések fuvarozására)
A charterhajózás területén tevékenykedő partnerek:
- a hajótulajdonos (owner)
- a hajóbérlő (charterer)
- az ügynök (bróker)
A hajóbérleti szerződések brókerek közvetítésével jönnek létre, aki lehet
- a hajótulaj brókere
- a hajóbérlő brókere
- vagy versenyeztető, semleges bróker, aki pártatlan
A bérlet lehet:
- időbérlet (time charter): a bérlő meghatározott időre veszi bérbe a hajót. A hajószemélyzetet a tulaj adja, illetve ő gondoskodik a hajó alkalmasságáról, és biztosítási költségeiről. A hajó rakománya és útvonala felett a bérlő rendelkezik, a bérlet időtartamára a hajó felett tulajdonosi rendelkezési joga van. Üzemanyag, ill. egyéb költségek a bérlőt terhelik. Lehet „csupasz hajótestbérlés” – nincs hozzá személyzet.
- vagy útvonalbérlet: a hajóbérlő meghatározott áru meghatározott kikötők közötti elfuvarozására vesz igénybe egy teljes hajót vagy ritkán egy hajórészt (részrakományra). Ekkor minden költséget a tulajdonos áll.
Útvonal bérleti szerződés:
A szerződés a fuvarozás összes feltételét tartalmazza a szerződő felek megállapodása alapján. A formára és részletekre vonatkozólag a hajótulajdonosok és érdekképviseleti szerveik „szokvány” formulákat dolgoztak ki különböző viszonylatokra és árufajtákra.
A szerződés tartalma:
- a szerződő felek (a hajótulajdonos és a bérlő) cégszerű meg nevezése
- a közvetítő bróker megnevezése, telephelye és jutaléka
- a hajó neve, osztálya, lobogója, bruttó és nettó regisztertonnája, nettó hordképessége, megengedett merülése
- a hajó földrajzi helyzete a szerződéskötés időpontjában
- a hajónak rakodásra való várható készenléte (kiállási időszak)
- a berakodó kikötő, illetve a berakás helye (rakpart)
- a kirakó kikötő, illetve a kirakás helye (rakpart)
- a rakomány megnevezése
- a díjtétel meghatározása tömegegység vagy térfogategység alapján, illetve átalány összegben
- a bérleti díj fizetésének módja és időpontja (pl.: átutalással, berakás megkezdése előtt vagy után, kirakás megkezdése előtt vagy a kirakás befejezéséig)
- a rakodási költségek viselése
- a rakodási idő (rakodási norma)
- a hajóálláspénz
- a rakodási prémium
- opciós kikötések a hajótulajdonos javára
- opciós kikötések a hajóbérlő javára
Ezeken kívül még számos előre kidolgozott záradékot is tartalmaz a szerződés.
A rakodási költségek az általános gyakorlat szerint az árut terhelik, vagyis a berakodási költséget az eladó, a kirakási költséget a vevő fizeti, de kölcsönös megegyezéssel ettől az általános szokástól el lehet térni.
Rakodási idő: napokban számolt, nem számít bele a rossz idő, ill. a munkaszüneti nap.
Hajóálláspénz: akkor kell fizetni amikor a rakodási normát nem teljesítik, és a hajó kénytelen várakozni.
Hajóraklevél a bérelt hajózásban:
A bérelt hajózásnál is sor kerülhet hajóraklevél kiállítására, ilyenkor a hajóraklevél tulaja és a hajótulaj, illetve a hajóbérlő és a hajótulaj közötti különböző szerződés jön létre, ezért célszerű a hajóraklevélre ráírni, hogy „fuvardíj és minden egyéb feltétel az útvonalbérleti szerződés szerint”. Ettől eltekintve a hajóraklevelek azonosak a vonalhajózásnál használtakkal. A charterhajózáskor kiállított és a bérleti szerződésre utaló hajóraklevelek csak akkor akkreditív képesek, ha az akkreditívben előírják vagy engedik alkalmazásukat.
Hajótérkönyvelés vagy hajóbérlés:
Vonalhajózási feladat esetén a megbízás részleteitől függően szükséges hajótérkönyvelés intézése a kiválasztott hajóra az indulást megelőzően a hajótársaságnál vagy annak kikötői ügynökénél.
A hajóbérlést az árutulajdonos végezheti közvetlenül a hajótulajdonosnál, de gyakoribb, hogy a megbízók bizalmi partnereiken- speditőrökön vagy ügynökökön- keresztül kötik meg a bérleti szerződést.
Fontos szállítmányozói feladat a bérleti szerződés feltételeinek betartása, illetve betartása az előre nem kalkulált költségek elkerülése érdekében.