Információtartalom vázlata:
- Az ENSZ tengerjogi konferenciájának határozatai, az ENSZ szabályozás szerinti tengerbesorolások
- A Hágai/Visby szabályok, a Hamburgi szabályzat
- A tengeri hajók jellemző adatai
- A tengeri kikötők szerepe
Tengerjog:
Tenger alatt azt az összefüggő vízfelületet értjük, amelyek bármely pontjáról a világtenger bármely pontja elérhető.
1958-ban Genf Tengerjogi Konferencián fogadták el a tenger használatát szabályzó Nemzetközi szerződést.
Tengerjog alapelvei:
- E fölött nyílt tenger – államterületté nem nyilvánított = NYÍLT TENGER
- Kizárólagos gazdasági övezet (176 tengeri mérföld) = GAZDASÁGI ZÓNA
- Csatlakozó övezet (12 tengeri mérföld) = GAZDASÁGI ZÓNA
- Parti tengersáv (12 tengeri mérföld) = FELSÉGVÍZ
- SZÁRAZFÖLD
Parti tengersáv: (első 12 tengeri mérföld):
- Békés szándékkal áthaladhatnak egyesével és nem konvojban.
- Kijelölhetnek egy szűkebb sávot és haladásra 12 tengeri mérföldön belül.
- Tilos gazdasági tevékenységet végezni.
Csatlakozó övezet: (következő 12 tengeri mérföld):
- Tilos gazdasági tevékenységet végezni
- Rendészeti jogosítványok: - partiőrség hajói ezen a területen mindazon hajókat ellenőrizhetik amelyek partjaik felé haladnak, elérhetik, visszafordíthatják.
Kizárólagos gazdasági övezet: (következő 176 tengeri mérföld):
- A tenger regenerálódó értékeit átadhatja egy másik államnak pl: halak, de a nem regenerálódó értékek pl: kőolaj, földgáz.
- Nem adhatók át még kétoldalú szerződés alapján sem.
A Hágai/Visby szabályzat:
Hágai szabályzat:
- 1921-ben hozták létre, hazánk 1931-ben iktatta törvénybe.
- Szabályozza a hajósok és a fuvaroztatók közötti kapcsolatot, taglalja a jogokat, a kötelezettségeket és a felelősség kérdését.
- A Hágai Szabályzat több fontos részletben a hajósok érdekeit védi a fuvaroztatókkal szemben, amelyet 1968-ban Visby szigetén módosítottak, elsősorban a hajós kezességének mértékére vonatkozóan.
- 1977-ben ezt a két szabályt összevonták és azóta Hágai/Visby Szabályzatról beszélünk
Hamburgi szabályzat:
- ENSZ kezdeményezésére 1978-ban fogadták el.
- Lényegesen jobb feltételeket biztosít a fuvaroztatók számára.
Tengerjogi összehasonlítás Hamburgi és Hágai/Visby szabályzatok között:
Hágai/Visby | Hamburg | |
Hajós felelőssége | indulótól- érkező darukötélig | kikötőtől kikötőig |
Fedélzeti áru | korlátozott felelősség | teljes felelősség |
Késedelem | nem felel | felel a megállapodott határidő szerint |
Érvényesség | csak B/L alapján történt elhajózás | bármilyen fuvarszerződéssel történt elhajózásra |
Személyzet által okozott kárért | nem felel | felel |
Második hajós felelőssége | átvételtől felelős | nem felelős, csak az első hajós egész útvonalra |
Felelősségi határidő | 1 év | 2 év |
Kártérítési kötelezettség | 2 SDR/kg vagy 666,67 SDR/csomag | 2,50 SDR/kg vagy 835 SDR/csomag |
Bírósági előírás | nincs | van |
Arbitráció (döntőbírósági ítélet) | nincs lehetőség | alternatívaként jelölhető bírósági eljárás helyett |
Tengeri hajók jellemző adatai:
Befogadóképesség:
Megmutatja hogy mekkora hasznos raktérrel rendelkezik a hajó. Mértékegysége regisztertonna. (1 regisztertonna = 100 köbláb = 2,83 M3)
- Bruttó befogadó képesség: az egész hajó befogadó képessége
- Nettó befogadó képesség: A hajó rakomány befogadására alkalmas térfogatot nevezzük.
Hordképesség:
Megmutatja, hogy a hajónak mekkora a teherbíró kapacitása. A hajóba rakható tömeg long tonnában (1 long tonna = 1016 kg)
- Bruttó hordképesség: a hajó teljes teherbíró képességét fejezi ki.
- Nettó hordképesség: a fuvarozható rakomány tömeget jelenti.
Tengeri hajók lobogója:
- A tengeri hajókat be kell vezetni valamely ország hajóregiszterébe
- A bevezetéssel megkapja a hajó regisztráló ország nemzetiségét, melyet a használandó nemzeti lobogó is jelöl.
- A lobogó jelzi, hogy a hajóra a lobogó szerinti ország jogszabályai vonatkoznak és az illető ország diplomáciai védelmet élvez.
- A lobogó és regisztrálási jogot az egyes országok törvényei szabályozzák.
- Egyes hajótársaságok nem saját országuk , hanem idegen ország lobogója alatt hajóznak. Ezeknél kedvezőbbek a költségek. Az ilyen országokat „olcsó lobogó államnak” is nevezik (pl. Panama, Ciprus, Málta)
- Egyes országok előírják csak saját lobogójú hajókkal, fuvarozhatnak.
Tengeri hajók osztályozása:
A lobogótól függetlenül a tengeri hajóknak meg kell felelniük a modern tengerhajózási követelményeknek. Ezt a célt szolgálja a nemzetközileg elismert osztályozó társaságok, melyek az Osztályozó Társaságok Nemzetközi Szövetségének a tagjai.
A legjobb kondíciójú hajót A-val a legrosszabbat U-val jelölték. Külön jelölik a hajóknak az állapotát és kondícióját. (G=jó, M=közepes, B=rossz).
Később ezek helyet számokat alkalmaztak (1,2,3) Az A1 jelölés a legjobbat jelöli.
Részletesen meg kell adni, hogy a hajó milyen felszereltségű és ez alapján osztályozzák.
(pl. konyha felszereltség)
Kereskedelmi hajók típusai:
Két nagy csoportra osztjuk a száraz és folyékony árufuvarozás.
Száraz árukat fuvarozó hajók:
- Darabárus hajók (önrakodó hajók)
- Tömegárus hajók (ömlesztett árú, lefedett)
- Élő állatokat fuvarozó hajó (elválasztott rekeszekben)
- Hűtőhajók
- Nagy tömegű különleges méretű árudarabokat szállító hajó (üzemi berendezések)
- Vegyes konténerek (mindenféle)
- Konténer hajók
- Bárkahordozó hajók (tengeri és folyami fuvarozás összekapcsolása)
- RO-RO hajók (gördülő rakományok)
- Vontatók (tengeri vontatás)
Folyékony árukat fuvarozó hajók:
- Nyersolaj tanker
- Folyékony vegyi terméket szállító hajó (veszélyes árú)
- Egyéb folyékony terméket
- Vegyes építésű többcélú hajó (ömlesztett + folyékony árú)
- Folyékony gáz fuvarozására alkalmas hajó
Tengeri kikötők szerepe:
Belső kikötők:
Csak a part menti hajózást szolgáló kikötők, halászkikötők, a nemzetközi hajóforgalom elől el vannak zárva.
Nemzetközi kereskedelmi kikötők:
- A hajó bejelentkezik a kikötői hatóságnál, jön érte a révkalauz a „pilóta” akinek joga van a hajóra lépni, ellenőrizni nem csempésznek-e valamit.
- Ő vezeti be, a hajót a kikötőbe.
- Joghatósági kérdés: a hajó fölött a kikötőben jogilag a parti állam diszponál.
Magyarok által leggyakrabban használt kikötő:
- Amszterdam Északi tenger
- Rotterdam
- Hamburg
- Bréma
- Trient Adriai tenger
- Koper
A kikötők szerepe:
- A földrajzi logikának ellentmondva a tőlünk légvonalban is bő 1000 km-re levő Északi-tenger meg a kikötőkön keresztül áramlik a tengerentúli külkereskedelmi forgalmunk mintegy kétharmada.
- Adriai-tenger Égei-tenger szolgáltatásuk miatt elég gyenge.
- Adriai kikötők többségének forgalma stagnál
- Az EU 15-ök és Svájc nemzetközi belvízi forgalmának 65%-a Hollandián keresztül éri el a tengeri kikötőket.