Információtartalom vázlata:
- A fuvarozási igény bejelentésének szabályai, az igénybejelentés tartalmi elemei
- A dunai fuvarlevél szerepe, tartalmi elemei, példányainak szerepe
- A folyami rakjegy szerepe, jellemzői
- A feladó és a fuvarozó felelősségei és a felelősség alóli mentesség esetei
- A küldemények hajóba rakása, a küldemények átvétele és kiszolgálása
- Megállapodás a tarifákról (MGDT), a fuvarköltségek elszámolása
A fuvarozási igény bejelentésének tartalmi elemei:
A küldeményeket fuvarozásra a fuvarozó a fuvaroztató igénybejelentései alapján veszi át, amelyeknek tartalmaznia kell:
- hajótér kiállításának kívánt időpontját,
- a fuvarozandó vagy vontatandó küldemény nemét, mennyiségét,
- a be- és kirakás helyét,
- a feladó (fuvaroztató) nevét és címét,
- a címzett nevét és cím
A fuvarozási igény bejelentésének szabályai:
- Az igénybejelentésben ezen kívül fel kell tüntetnie a feladónak a hajó berakásra, illetve vontatásra kész állapotáról értesítendő ügynökének (megbízottjának) nevét és címét.
- Az igénybejelentések írásban vagy szóban történhetnek, a szóban tett igénybejelentéseket írásban kell megerősíteni.
- A fuvarozó az igénybejelentés kézhezvételétől számított három napon belül köteles vagy elfogadni a feladó (fuvaroztató) igénybejelentését, vagy pedig azt elutasítani.
A Dunai fuvarlevél szerepe:
- A fuvarozásra átvett küldeményről fuvarlevelet, a vontatásra kerülő objektumról pedig fuvarkötvényt más néven „rakjegy”-et kell kiállítani,
- A fuvarlevelet a rakodási rendelvény alapján a feladó állítja ki.
- A feladó legalább 24 órával a berakás előtt a feladás helyén köteles a fuvarozó rendelkezésére bocsátani mindazon okmányokat, amelyekre a kikötő-, vám-, egészségügyi vagy más egyéb szabályok értelmében szükség van
- A fuvarozóval szemben felel az okmányok nem kellő időben történő átadásából, helytelen vagy hiányos kiállításából eredő károkért.
A dunai fuvarlevél tartalmi elemei, példányainak szerepe:
- A fuvarlevelet legalább két példányban kell kiállítani.
- A fuvarlevél eredeti példánya a küldeményt kíséri, és azt a küldemény rendeltetési helyén a küldeménnyel együtt a címzettnek kell átadni.
- A feladó a feladás helyén a fuvarlevél másodpéldányt kapja kézhez.
- Kívánságra a fuvarlevél másodpéldányból, a címzettnek, pedig a fuvarlevélből egy vagy több másolat kiadható.
A folyami rakjegy szerepe, jellemzői:
A hajóraklevél két jogviszonyt szabályoz:
- Fuvarszerződéses viszonyt a fuvaroztató és a hajós között.
- Jogviszonyt a fuvaroztató és az átvevő között.
A hajóraklevél különböző tulajdonságokkal bír, és ennek megfelelően több feladatot lát el:
- átvételi elismervény a hajós részéről az elhajózásra átvett vagy hajóba rakott áruról.
- a hajós ígérvénye arról, hogy az áru meghatározott hajóval, meghatározott kikötőből, meghatározott kikötőbe elhajózza.
- a hajós ígérvénye arra, hogy a hajóraklevél szerinti jogos átvevőnek egy eredeti hajóraklevél ellenében az árut kiszolgáltatja.
- bizonyíték a hajóstársaság és fuvaroztató közötti fuvarszerződés megkötésére.
- értékpapír, mely képviseli az elhajózott árut és átruházható.
A feladó és a fuvarozó felelősségei :
- A feladó felelőssége a küldemények fuvarozásra történő átadásáért,
- a fuvarozó felelőssége a küldemények fuvarozásra történő átvételéért, terjed ki.
Ha a feladó, illetve fuvaroztató a küldeményt a fuvarozásra nem adja át, vagy pedig azt a fuvarozó által elfogadottnál kisebb mennyiségben adja át, köteles a fuvarozónak át nem adott árumennyiség fuvardíja 50%-ának megfelelő várakozási díjat (dangobát) fizetni.
A feladó, illetve fuvaroztató által fizetendő összeg, egyharmadával csökken, ha a feladó a küldemény elmaradásáról a fuvarozót 10 nappal előbb értesíti.
A feladó, illetve fuvarozó, illetve fuvaroztató az át nem adott küldemény utáni díj kifizetése alól mentesül:
- ha az eredetileg meghatározott küldeményt más olyan küldeménnyel helyettesíti, amely más típusú uszály kiállítását nem igényli,
- ha az eredetileg megnevezett berakási kikötő felé haladó uszály részére útközben más egyéb rakományt biztosít.
A fuvarozás és átrakás közben elveszés vagy rongálódás elkerülése végett a csomagolást igénylő küldeményeket fuvarozásra teljes épségüket biztosító csomagolásban kell átadni.
A fuvarozónak jogában áll a hajót berakásra az igénybejelentés elfogadásakor egyeztetett időpontnál két nappal előbb, vagy két nappal később kiállítani.
Felelősség alóli mentesség esetei:
- Vis maior
- Rakomány tulajdonságából keletkezett kár.
- Nem megfelelő a csomagolás.
- A fuvaroztató nem megfelelően intézkedései
- A feladó általi berakodás, illetve a címzett általi kirakodás miatt bekövetkezett károk esetében.
A küldemények hajóba rakása :
- A fuvarozásra átvett küldemények hajóba rakását, és a rendeltetési helyeken azok kirakását a feladó, ill. címzett terhére a fuvarozó vagy annak ügynöke, vagy saját terhére a feladó, ill. címzett végzi.
- A fuvarozó a feladókkal és a címzettekkel közölni tartozik azoknak a kikötőknek és rakodóknak a jegyzékét, ahol a rakodási műveleteket saját eszközeivel a fuvarozó vagy ügynöke végzi, valamint az ilyen műveletek díjtételeit.
- A feladóval, ill. címzettel történt megállapodás alapján a be és kirakási kötelezettséget a fuvarozó a jegyzékben nem szereplő helyeken is elvállalhatja.
- Azokon a helyeken és azokról a helyekről, ahol a be- és kirakást nem a fuvarozó vagy annak ügynöke végzi, küldemények csak azzal a feltétellel vehetők át, hogy a berakást vagy kirakást saját eszközeivel és saját terhére végzi a feladó, illetve a címzett. o Ebben az esetben felel a be- és kirakási határidő betartásáért.
A küldemények átvétele és kiszolgálása:
- A fuvarozásra kerülő küldeményeket a fuvarozó a rakodás során a hajón veszi át a feladótól, illetve szolgáltatja ki a címzettnek.
- A küldeménynek a rakodási normaidő betartásához szükséges időpontban hajóhoz fuvarozása, vagy onnan történő elfuvarozása a feladó/címzett kötelezettsége.
- A fuvarozó és a feladó megállapodásától függően a feladótól átvett és a címzettnek kiszolgáltatásra kerülő száraz áruk tömegének megállapítása az alábbiak szerint történhet:
- a feladó által a rakodási rendelkezésben bevallott súly alapján azzal, hogy a fuvarozónak jogában áll a bevallott súlyt ellenőrizni
- a hajó terhelési jelzése (merülése) alapján a berakás/kirakás előtt és után, a mérési eredményeknek a fuvarlevélhez mellékelt és a hajó parancsnoka vagy a fuvarozó ügynöke és a feladó által aláírt jegyzőkönyvben történő rögzítésével,
- a fuvarozó, a feladó vagy a címzett tulajdonát képező, az illető országban előírt rendben hitelesített mérlegen megállapított súly alapján.
Megállapodás a tarifákról (MGDT)
- Külön melléklet tartalmazza a díjtételeket, svájci frankban az 1-7 áruosztályba sorolt árukra.
- A díjszámítási súlyegység 1000 kg, és külön díjtételeket alkalmaznak hegymeneti és völgymeneti forgalomra.
- A völgymeneti díjtételek átlagosan 5-30%-kal alacsonyabbak a hegymenetieknél.
- A díjtételek magukban foglalják a hajók kikötői illetékeit, egészségügyi és vámköltségeit.
- Túlsúlyos és túl-méretes árukra a pótdíjak 15-30% között mozognak.
- A díjtételek meghatározásánál a degressziós elv érvényesül, azaz a távolság növekedésével arányosan csökken az 1 km-re jutó díjtétel.
- A hajófuvar-díjtétel a hivatalos német-magyar egyezményhez csatlakozó díjszabáson alapul, ebből külön megegyezés szerint nyújtott kedvezményt a hajóstársaság.
- A csatorna illeték a hajóstársaság jegyezése alapján került felszámításra.
- T okmány kiállítását a gyakorlatnak megfelelően, bécsi speditőr végezte a megadott összegért.
- Az áru berakását az eladó cég saját kikötőjében, saját maga végezte, így külön berakási költség nem merült fel.
Kárügyek rendezése:
- A folyami fuvarozással kapcsolatban a kikötői raktározás, a rakodás vagy a hajóút alatt keletkezhet sérülés vagy hiány.
- A kár megállapításakor célszerű azonnal hivatalos, semleges szervvel kárjegyzőkönyvet felvetetni, és a kárigényt ennek csatolásával kell a hajóstársaságnak, illetve a kikötői szervnek bejelenteni.
- A kár rendezése történhet a felek közötti megegyezés alapján, vagy ennek hiányában bírósági eljárás útján, biztosított árura a biztosítónál.
Fuvarköltségek elszámolása:
A fuvardíj megállapodásnak megfelelően, vagy feladáskor a feladó, vagy átvételkor a címzett fizeti meg. Ellenkező megállapodás hiányában a számított 48 órán belül kell, hogy megtörténjen a feladás. A késedelmi kamat a fuvardíj 0,05 %-a naponta.