Információtartalom vázlata:
- A nemzetközi légi közlekedést szabályozó egyezmények lényege, államközi egyezmények, vállalatközi szervezetek és céljaik
- A légi fuvarozás infrastruktúrája és eszközei
- A légi árufuvarozás szereplői és feladataik, a légi áruszállítás folyamatai
- A küldeménnyel kapcsolatos általános előírások, a veszélyes áruk és élő állatok légi fuvarozásával kapcsolatos előírások
- A légi fuvarlevél (Air Way Bill) sajátosságai, információtartalma
- A légi árufuvarozás tarifarendszere, övezetek, a tarifarendszer összetevői, díjszabási kategóriák, a fuvardíjszámítás alapja és módjai
A nemzetközi légi közlekedést szabályozó egyezmények lényege, államközi egyezmények, vállalat közi szervezetek és céljaik:
A légi közlekedést és árutovábbítást nemzetközi egyezmények rendszere szabályozza.
1. Varsói Egyezmény:
- 1929-ben hozták létre, Magyarország 1933-ban csatlakozott hozzá.
- Jelenleg 1995-ben Hágában újrafogalmazott Hágai jegyzőkönyvvel módosított Varsói egyezmény van érvényben.
- Az Egyezmény nem csak a teherárura, fuvarozásra, hanem személy, poggyász fuvarozására is kiterjed.
- Tartalmazza a fuvarozási szerződés létrejöttének feltételeit, a fuvarozási szabályokat a használandó okmányokat a fuvarozó felelősségét.
2. Chicagói Egyezmény:
- 1944-ben hozták létre, Magyarország 1969-én csatlakozott.
- A polgári repülést biztonságos és rendszeres módon fejlesszék.
- Céljuk hogy a Nemzetközi légi közlekedést ésszerűen és gazdaságosan bonyolítsák le.
- A szerződő államok elismerik, hogy minden államot a területe fölötti légtérben teljes és kizárólagos szuverenitás illeti meg.
- A légi járműveknek joga van az Egyezmény feltételeinek megtartásával a szerződő államok területére berepülni, fölötte leszállás nélkül átrepülni vagy azon nem kereskedelmi célból leszállni.
- A veszélybe került légi járműveknek megadják a lehetséges segítséget.
3. Tranzit és légi fuvarozási Egyezmény:
- A Chicagói Egyezmény kiegészítése kapcsán hozták létre, Magyarország 1973-ban csatlakozott hozzá. A megállapodás rögzíti az úgynevezett Légi szabadságjogokat:
- leszállás nélküli átrepülési jog
- nem kereskedelmi célú leszállási jog
- export, import, tranzit átrepülési és leszállási jog.
4. Montreali Egyezmény:
- 1999-ben hozták létre, Magyarország 2005-ben iktatta törvénybe.
- Az Egyezmény összhangban van a Chicagói egyezménnyel, azt nem módosítja.
- Célja a méltányos kártalanítás bevezetése az áruk, személyek zavartalan áramlásának biztosítása, a további jogszabályok harmonizálása.
- Rendelkezik az elektromos úton történő kiállított és továbbított okmányokról valamint a felelősség limit bevezetéséről.
IATA :
Nemzetközi Légi Fuvarozási Szövetség 1919-ben hozták létre a gazdasági és kereskedelmi kérdések szabályozására. Jelenleg 240 ország tartozik soraiba.
Fő célja a légi forgalom biztonságos gyors és hatékony, magas színvonalú bonyolítása.
Főbb feladatai:
- egységes díjszabási rendszer,
- egységes nyomtatványok,
- ügynöki szervezet kialakítása, működtetése,
- információ csere,
- szakemberképzés.
ICAO:
Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet az ENSZ légügyi szerveként működik.
Feladata:
- a légi közlekedés fejlődésének biztonságának elősegítése,
- a légi forgalom magas színvonalú bonyolítása,
- ellenőrizni és biztosítani az Egyezményben rögzített alapelvek betartását.
SITA:
Nemzetközi Légiforgalmi Kommunikációs Társaság
Feladata: A kommunikációs hálózat megszervezése, irányítása, karbantartása fejlesztése. Közreműködésükkel jött létre a CCS (Árufuvarozási közösségi rendszer). Magyarországon 2000-ben kezdte meg működését.
Légi fuvarozás infrastruktúrája és eszközei:
Légi fuvarozás infrastruktúráját a
- repülőterek
- létesítmények
- kommunikációs hálózatok alkotják
Eszközei:
A légi irányítás berendezései az utas és rakománykezelés felszerelései, anyagmozgató eszközök, légi és közúti járművek valamint informatikai rendszerek képezik.
Légi árú fuvarozás:
- személyszállító 20 tonnáig
- teherszállító gépek 60-80 tonnáig
Légi áru fuvarozás szereplői és feladataik:
- Megbízó:
Aki közvetlenül, vagy szállítmányozón keresztül fordul a fuvarozóhoz (légiben nem lehet megkerülni a szállítmányozót) - Fuvarozó eladási ügynök (szállítmányozó):
A szállítmányozási ügynök a kapott áruadatok ismeretében a különböző légitársaságok közül kiválasztja a megfelelő partnert. A megbízó az esetek többségében a fuvarozás mellett egy sor kiegészítő szolgáltatást igényelnek. - Légitársaság:
Ellenőrzés után átveszi a küldeményt, és a lefoglalt járaton továbbítja az érkező légikikötő felé, majd a fizetési megállapodás alapján számlázza a fuvarköltséget. - Fuvarozó árú – kiszolgálási ügynök:
A fuvarozó az árukezelést saját hazai bázisán maga végzik, de egy másik állomáson ezzel a feladattal egy árú kiszolgálási ügynököt bíz meg. - Címzett:
A ki az érkezett árút – az esetleges szükséges díjfizetés ellenében átveszi. - Express Carco szervezetek:
A légi fuvarozás folyamatának egységesítésével és fejlesztésével gyorsabban és biztonságosabbá teszik a légi fuvarozást.
Légi áru szállítás folyamata:
Amennyiben a szállítmányozó a megbízási szerződést megkötötte a feladóval, elkezdheti a bonyolítást.
- lefoglalja a helyet az adott járaton,
- gondoskodik az árú légi fuvarozásához alkalmas csomagolásról,
- amennyiben nem ő csomagolja a küldeményt, ellenőrzi, hogy fuvarozásra alkalmas-e a csomagolás és intézkedik ennek hiányossága esetében,
- mérlegeli a küldeményt
- beszerzi/kiállítja a kivitelhez szükséges okmányokat
- beszállítja a küldeményt saját raktárába és a járat indításáig raktározza,
- az elővámkezelés alapján elvégzi a tényleges vámkezelést,
- kiállítja a fuvarlevelet és a diszpozíciót a légitársaság felé,
- a fuvarlevél 3. példányával igazolja az átvételt
- átadja az árut vámkezelve és minden okmánnyal a légitársaság felé.
Küldeménnyel kapcsolatos általános előírások:
Veszélyes áruk:
A légi fuvarozásban a veszélyes árukra vonatkozó szabályzást az ICAO 18. függeléke tartalmazza. Meghatározza a veszélyes árúknak minősülő termékek körét, az alkalmazás feltételeket, korlátozásokat. Szabályozza a csomagolást, a címkézést, a feladó és a fuvarozó felelősségét.
Veszélyes árúk feladása esetén a feladó kötelessége a megfelelő besorolás, csomagolás címkézés, jelölés nyilatkozatok kitöltése.
A címkének tartalmaznia kell:
- feladó megnevezése,
- veszélyt jelző bárcát
- csomag nettó és bruttó tömegét
- árúért felelős személy nevét, elérhetőségét
- irányító nyilakat az elhelyezéshez
- szárazjég esetén a jég tömegét
- csomagoló anyag gyártási évét, a gyártó ország és a cég azonosítóját.
Minden veszélyes küldeményhez a feladónak egy nyilatkozatot kell kitölteni, mellyel igazolja az árú bevallását, veszélyességi besorolását. Ez a SDG okmány. Az ICAO 9.osztályba sorolja a veszélyes árukat. Ennek megfelelően kell a csomagolást ellátni, az UN számokkal, mely az árú veszélyességi besorolását jelölik.
Élőállat fuvarozás:
A fuvarozást az IATA LAR szabályozza:
Csak egészséges jó kondícióban lévő állat vehető fel, amelyről az állatorvos tanúsítványt kell hogy kiállítson. Dokumentálni kell az állat nemét, korát, fajtáját, mennyiségét, állapotát, oltások meglétét. Az állatok fuvarozásához a feladónak kell biztosítania a megfelelő ketrecet, valamint gondoskodni kell elegendő élelemről.
A ketrec külső részén kell elhelyezni a kezelőszemélyzet részére az utasítást az etetésről és itatásról a fuvarozás alatt. Az árú megérkezéséről a légitársaság köteles a szállítmányozót értesíteni.
A légi fuvarlevél (Air Way Bill) sajátosságai, információtartalma:
Fuvarozási szerződés:
- az indulási repülőtértől a rendeltetési helyre továbbítja és ott az átvételre jogosultnak kiszolgáltatja,
- az ellenszolgáltatást megfizetheti a feladó, de kijelölheti erre az átvevőt (címzettet) vagy a fuvarozási szerződésben részt nem vevő harmadik személyt is az un. költségviselőt.
Fuvarlevél: IATA előírásainak megfelelően történik
- A feladó felel minden adat és nyilatkozat helyességéért,
- A fuvarozó vagy annak megbízottja tölti ki.
A fuvarlevél lehet:
- Légitársasági fuvarlevél: el van látva a légitársaság azonosító jelével, számával.
- Semleges fuvarlevél: amely számítógépen történő kiállításakor kapja meg a légitársaság azonosító számát és a sorszámot.
Fuvarlevél példányai:
- A zöld példány a légitársasági elszámolásra szolgál. Tartalmazza az árúra és a szállítmányozási, fuvarozási feladatokra vonatkozó adatokat, előírásokat. Hátoldala tartalmazza a fuvarozási szerződés feltételeit.
- Rózsaszín példány az átvevőé
- Kék példány a feladóé (bizonyítja az árú átadását). A feladó banki elszámolási célokra ill. bármely kártérítési igény érvényesítésénél felhasználhatja.
A fuvarlevél nem értékpapír, nem átruházható, nem testesíti meg az árút, viszont biztosítja a feladót árú feletti rendelkezési jogát mindaddig, amíg az átvevő nem jelezte a légitársaságnál az átvételi szándékát.
A légi árufuvarozás tarifarendszere, övezetek, a tarifarendszer összetevői, díjszabási kategóriák, a fuvardíj alapja és módja
A légi fuvarozás Nemzetközi díjszabását az IATA határozza meg. A kiadott díjtételek mindig az adott ország pénznemében vannak megadva 1 kg-ra.
A belföldi díjszabásokat és a kiegészítő szolgáltatások díjait a nemzetek saját maguk alkotják meg ó, általában a piaci kereslet és kínálat függvényében, évente egy alkalommal.
A fuvardíjat az indulási repülőtéren megállapított
- kilométer,
- súly,
- méret (meghirdetett fuvardíj az 1 kg /6dm3 terjedelmet meg nem haladó küldeményre érvényes)
- érték
- csomagolás alapján kell megfizetni.
Különböző tarifák:
Általános tarifa :
- alaptarifa 0-45 kg
- mennyiségi engedmény 45 kg 100 kg 1000kg fölött az útvonaltól függően.
Egyedi díjtételek: alapja a darabárú díjtétel
- meghatározott árú fajtákra vonatkozik, megadott tömeghatáron belül.
- alkalmazott súlyhatártól függően a kedvezmények az alapdíj 80%-át is elérhetik
- gyakorlatilag minden útvonalon létezik ilyen díjszabás
Osztálydíjszabási tarifa:
- olyan áruk amelyek különleges gondosságot igényelnek: értéktárgyak, bankjegyek, értékpapírok, élő állatok.
- olyan áruk melyek díjkedvezményben részesülnek: újságok, hetilapok, könyvek, folyóiratok, katalógusok.
Rakodási egységenkénti tarifa:
- földön történő tartozódásának lerövidítése érdekében rakodási egységeket alkalmaznak, ami lehetővé teszi számunkra az azonos rendeltetési helyű küldemény összegyűjtését egyetlen légi szállítási egységbe.
- különböző méretű és formájú gyűjtők léteznek amik a megrendelő rendelkezésére állnak.
Kormányzati tarifa: kormányzat által meghatározott tarifa
Repülőgép – bérletszerződés: csak ügynökséggel lehet repülőt béreltetni.
Minimális díjtétel: bármilyen kicsi a csomag, ezt mindenképpen meg kell fizetni