Információtartalom vázlata:
- A CIM lényege, érvényességi területe, a CIM által szabályozott általános kérdések
- A CIM fuvarlevél típusa, részei és az egyes példányok szerepe, a feladó által kitöltendő adatok
- A fuvarozási szerződés módosítása CIM esetén
- Utólagos rendelkezések a COTIF/CIM szerint
- A fuvarozási határidő és a küldemény kiszolgáltatása
- Bérmentesítés a nemzetközi forgalomban
A CIM lényege:
- Meghatározza a fuvarozási szerződés feltételeit
- Foglalkozik az áru feladásának módozataival,
- Meghatározza a fuvarozási határidőt,
- Szól a fuvarozás során alkalmazandó díjszabásokról a fuvardíjak felszámolásáról és megfizetéséről,
- Rögzíti a vasút felelősségét, annak mérték és felelősség alól esetleges mentesülés eseteit,
- Előírja a vasutak egymásközti fuvardíj elszámolás módját,
- Felsorolja, hogy ki, mikor, milyen módon változtathatja meg a fuvarozási szerződést.
- A reklamációk, keresetek esetére meghatározza azok formáját, okmányait. Foglakozik a megállapodás során felmerült viták peres úton való rendezésére illetékes bíróságokkal.
Érvényességi területe:
Nyugat és Közép Európa, a volt Szovjetunió kivéve a Balti államokat, ezen kívül Törökország, Irán, és egyes Ázsiai országok. Még Észak Afrika néhány ország ehhez az egyezményhez tartozik.
CIM fuvarlevél típusai:
- papír alapú fuvarlevél
- elektronikus fuvarlevél
A feladónak 1-30.-ig terjedő rovatot kell kitöltenie, amit színnel jelöltek.
Kitöltendő adatok:
- rendeltetési állomást és vasút megjelölése
- átvevő neve, címe
- az áru megnevezése és tételszáma
- áru tömeg (bevallott súly)
- árudarabok számát és a csomagolás nemét
- a vasúti kocsi számát
- a vám és más államigazgatási szervek által megkövetelt adatok részletes felsorolása
- feladó neve címe
- bérmentesítést
- veszélyes áru
- fuvarozási útvonalat (határt nevezik meg)
CIM fuvarlevél példányai:
Minden vas vasúti kocsihoz külön fuvarlevelet kell kiállítani. A vasúti fuvarlevél 8 számozott példányból áll.
- Eredeti fuvarlevél = átvevő példány
- Rovatlap = rendeltetési vasútállomás vagy átvevő példánya
- Átvételi elismervény = rendeltetési vasút példánya
- Fuvarlevél másodpéldánya = feladó példánya
- Feladási tőlap = feladási vasútállomás példánya
- Fuvarlevél másodpéldány másolata = költségviselő példánya
- Feladási tőlap másolat = BEIG példány
- Házi példány = feladó példánya
A fuvarozási szerződés módosítása CIM esetén:
Amennyiben a küldemény feladása után valamilyen változás következik be, úgy a szabályok lehetővé teszik, hogy a fuvarozási/szállítmányozási szerződés egyes tartalmi elemeit akár a feladó akár az átvevő megváltoztassa. Ezt nevezzük fuvarozási szerződés önkéntes módosításának
Feladó módosításai lehetnek:
- a küldeményt a feladási állomáson szolgáltassák ki,
- a feladási állomásra fuvarozzák vissza, és szolgáltassák ki a feladónak,
- a rendeltetési állomáson más átvevőnek szolgáltassa ki,
- új rendeltetési állomáson, az eredeti, vagy új átvevőnek szolgáltassák ki,
- a nem bérmentesített költségeket magára vállalhatja,
- az utánvétet törölheti, csökkentheti
A átvevő módosításai lehetnek:
- a küldeményt útközben tartóztassák fel
- a kiszolgáltatását tartsák függőben
- új átvevőnek szolgáltassák ki a rendeltetési állomáson
- új rendeltetési állomáson szolgáltassák ki az eredeti, vagy új címzettnek
- a vám és egyéb hatósági eljárást csak az ő jelenlétében végezhetnek.
Utólagos rendelkezések COTIF/CIM szerint:
A fuvaroztatónak joga van utasítást adni a fuvarozó részére, a szerződés módosítására. Ezt nevezzük utólagos rendelkezésnek. A módosítást mindig írásban, formanyomtatványon kell megadni.
A feladó joga az utólagos rendelkezésre addig áll fenn:
- amíg a fuvarlevelet az átvevő nem váltotta ki,
- a küldeményt még nem vette át.
- a fuvarozási szerződésből eredő jogait az átvevő nem érvényesítette.
Az átvevő joga az utólagos rendelkezésre addig áll fenn:
- a fuvarozási szerződésből eredő jogait nem érvényesítette,
- a feladó a rendeltetési ország területére eső fuvarköltséget nem bérmentesítette,
- a feladó a fuvarlevélen az átvevő rendelkezési jogát nem zárta ki,
- a kijelölt új átvevő a fuvarlevelet nem váltotta ki, vagy jogát nem érvényesítette.
Fuvarozási határidő:
kocsirakomány | darabáru | |||
gyorsáru | teheráru | gyorsáru | teheráru | |
Kezelési idő | 12 | 24 | 12 | 24 |
Fuvarozási idő (km) minden megkezdett 24 óra | 400 | 300 | 300 | 200 |
A darabárut 5 tonnáig a vasút rakja meg. Ha megtöltik a kocsi 70 %-át, az már rakomány.
Küldemény kiszolgáltatása:
- A vasút társaság a küldemény megérkezéséről az átvevőt értesíti.
- Közli a rakodási határidő kezdetének és lejáratának időpontját
- A rendeltetési állomáson, a küldemény átvételére jogosult kiegyenlíti a fuvarköltség bérmentesítés szerinti részét
- Kiváltja a fuvarokmányt és átveszi a kocsit és a küldeményt
- Amennyiben az árunál kárt vagy sérülést állapítanak meg, ezt jegyzőkönyvben kell rögzíteni
- Meg kell állapítani, hogy a kocsi és a küldemény sértetlenül érkezett meg a rakodás helyszínére.
Bérmentesítés a Nemzetközi forgalomban:
Bérmentesítésnek a díjszabásban meghatározott fuvar és mellékdíjak, valamint a pótlékok együttes összegének (fuvarköltség) megfizetését nevezzük.
A bérmentesítési előírások megadására a fuvarlevél 20. rovata szolgál. Ez egy olyan nyilatkozat, melynek jogi vonzata van, vagyis ebbe a rovatba javítást nem lehet alkalmazni.
Minden olyan esetben, amikor a feladó olyan mellékköltségek fizetését is vállalta, melyek a fuvarozásban résztvevő más vasutak vonalain merülnek fel, és az előre nem meghatározható, csatolni kell a fuvarlevélhez a Bérmentesítési számlát.
Ez végig kíséri az árut, erre vezetik rá a vasutak a költségeiket, majd visszaküldik a feladási vasútnak, aki beszedi a feladótól.
A fuvarlevél 28. rovatát kell alkalmazni akkor, amikor a feladó utánvéttel terheli meg a vevőt, címzettet. Ez egy olyan pénzbeszedési megbízás, amelyet a vasút díjazás ellenében magára vállal, és az árut akkor szolgáltatja ki, amikor az átvevő a fizetési kötelezettségének eleget tesz.