Információtartalom vázlata:
- A vasúti fuvarozás infrastruktúrája és eszközei
- A COTIF 1999/ 2006 egyezmény érvényességi területe, a fuvaroztatók kötelezettségeit meghatározó függelékek
- Az Általános Fuvarozási Feltételek a COTIF/CIM 1999/ 2006 egyezmény szerint.
- A fuvarozás okmányának jellemzői
- A fuvarozási szerződés módosításának lehetősége és módjai
- A szerződő fuvarozó felelőssége, a kártérítési igény érvényesítésének módja
- Fuvarjog a COTIF egyezményrendszerhez nem csatlakozott államok területén
A vasúti fuvarozás infrastruktúrája és eszközei:
1. Vasútállomások
A személyi és áruforgalom lebonyolításához szükséges épületek, építmények, berendezések, vágányhálózat, hidak alagutak.
A vasútállomások feladatai a vonatképzés és a vonattovábbítás valamint egyéb kereskedelmi feladatok:
- vasúti kocsik kiállítása
- árufelvétel, mérlegelés
- berakodás, kirakodás, átrakodás
- fuvaroztatók igényeinek kielégítése
- vámkezelés
2. Vasúti pálya
- Kötött pálya: a vasúti járművek ezen a vágány által meghatározott pályán haladhatnak csak, s kitérésre a válóknál van lehetőség.
- Rakminta: egy olyan állomáson felállított berendezés, amely alatt a megrakott nyitott vagonnak, a berendezéssel való érintkezés nélkül kell áthaladnia.
- Rakszelvény: az a méret, amelyen belül a nyitott kocsik megrakhatóak.
3. Vasúti berendezések:
- helyhez kötött (alagút, támfal, töltés, sínek épületek)
- mozgó berendezések (vonat összeállító, rakodó vágányok, kocsi tisztító berendezések)
Vontató járművek:
- hagyományos = beépített gőzgépek, belső égésű motorok
- korszerű = elektromos
Vontatott járművek:
- fedett (raklapos, dobozolt áru)
- nyitott (szén, koksz, vasérc)
- pőre kocsi (konténer szállítására)
- gabonaszállító, kamionszállító, élőállat fuvarozó
- önürítő
- hűtő
- tartály
A COTIF 1999/ 2006 egyezmény érvényességi területe:
2006.Július 1-től új nemzetközi vasúti szabályozás lépett életbe a Vilniusi jegyzőkönyv szerinti COTIF1999 Egyezmény a Nemzetközi Vasúti fuvarozásról.
Érvényességi területei: Nyugat és Közép Európa, a volt Szovjetunió kivéve a Balti államokat, ezen kívül Törökország, Irán, és egyes Ázsiai országok. Még Észak Afrika néhány ország ehhez az egyezményhez tartozik.
A fuvaroztatók kötelezettségeit meghatározó függelék:
7 függelék van ebből ami fontosabb a CIM a vasúti és árufuvarozási szerződés és a RID a veszélyes áruk Nemzetközi fuvarozásáról szóló szabályzat.
További függelékek:
- személy és poggyászfuvarozási szerződés
- járművekre vonatkozó szerződés
- infrastruktúrára vonatkozó szerződések
- vasúti járművekre vonatkozó műszaki előírások
- vasúti berendezések műszaki engedélyére vonatkozó szabályok
Általános fuvarozási feltételek:
Azok a fuvarozó által alkalmazott minden tagállamban hatályos általános feltételek, vagy díjszabások, amelyek a fuvarozási szerződés megkötésével a szerződés részévé válnak. /Általános Fuvarozási Feltételek Kézikönyve/
A fuvarlevélben tett (CIM) bejegyzés határozza meg, hogy a feladónak, illetve az átvevőnek milyen költségeket kell viselnie.
Ezt a továbbiakban a 20-as rovatba kell bejegyezni. Amennyiben ezt a rovatot nem tölti ki úgy automatikusan a teljes fuvarköltség a feladót terheli. Az INCOTERMS paritást továbbra is meg kell adni a fuvarlevélben, de ez a fuvarozási szerződésre nincs jogi hatással, csak a költségek fizetését érinti.
A fuvarozás okmányának jellemzői:
CIM fuvarlevél:
- Eltérő megállapodás hiányában a fuvarlevél kitöltése a feladó kötelessége
- A fuvarlevél alkalmazásához az előírásokat a GLV-CÍM tartalmazza.
- A fuvarlevél elektronikus adatjelből is állhat. Az elektronikus fuvarlevelek alkalmazásának részletes feltételeit a felek külön megállapodásban határozzák meg.
- Az elektronikus fuvarlevél GLV-CÍM –nek megfelelő kinyomtatott példányait a szerződő felek a papír alapú fuvarlevéllel egyenértékűnek ismerik el.
/CÍM fuvarlevél kézikönyv/
A fuvarozási szerződés módosításának lehetősége és módjai:
Amennyiben a küldemény feladása után valamilyen változás következik be, úgy a szabályok lehetővé teszik, hogy a fuvarozási/szállítmányozási szerződés egyes tartalmi elemeit akár a feladó akár az átvevő megváltoztassa. Ezt nevezzük fuvarozási szerződés önkéntes mosósításának.
Feladó módosításai lehetnek:
- a küldeményt a feladási állomáson szolgáltassák ki,
- a feladási állomásra fuvarozzák vissza, és szolgáltassák ki a feladónak,
- a rendeltetési állomáson más átvevőnek szolgáltassa ki,
- új rendeltetési állomáson, az eredeti, vagy új átvevőnek szolgáltassák ki,
- a nem bérmentesített költségeket magára vállalhatja,
- az utánvétet törölheti, csökkentheti
A átvevő módosításai lehetnek:
- a küldeményt útközben tartóztassák fel
- a kiszolgáltatását tartsák függőben
- új átvevőnek szolgáltassák ki a rendeltetési állomáson
- új rendeltetési állomáson szolgáltassák ki az eredeti, vagy új címzettnek
- a vám és egyéb hatósági eljárást csak az ő jelenlétében végezhetnek.
A szerződő fuvarozó felelőssége:
A fuvarozó köteles az árút olyan mennyiségben és állapotban kiszolgáltatni a címzettnek, ahogyan azt a feladótól átvette. Mindegyik vasút, amely részt vesz a fuvarozásban, és az árut valamint a fuvarlevelet átvette, belép a fuvarozási szerződésbe, és magára vállalja az abból adódó kötelezettségeket.
Ennek értelmében a résztvevő vasutak egyetemlegesen felelősek a bekövetkezett kárért, és a díjszabási kilométerek arányában vesznek részt a kárfelosztásában. A részt vevő vasutak akkor is felelősek a kárért, ha azt harmadik személy okozta.
A vasút társaság a fuvarozás során felel:
- a küldemény teljes vagy részleges elvesztéséért,
- a küldeményben bekövetkezett súlyhiányért vagy dézsmálásért,
- a küldemény sérüléséért, megromlásáért,
- a fuvarozó késedelemből származó minőségromlásért,
- a fuvarozási késedelemből származó minőségromlásért, értékcsökkenésért és egyéb kárért,
- a szándékosság, súlyos gondatlanság keretében felmerülő mindennemű kárért,
- a fuvarozási késedelemért.
A kártérítési igény érvényesítésének módja:
A kár észlelésekor jegyzőkönyvet kell felvenni a fuvarozó képviselője és az átvevő jelenlétében. A kárigényt előbb a fuvarozóhoz kell benyújtani. Az elévülési idő 1 év, melyen belül felszólamlással lehet élni.
A kárigény benyújtásához szükséges okmányok:
- jegyzőkönyv
- fuvarlevél másodpéldánya (feladó részéről)
- eredeti fuvarlevél (címzett részéről)
- kárszámla
Árukár esetében a kártérítés alapja az áruszámla, annak hiányában a tőzsdei vagy piaci ár. Mértéke nem haladhatja meg a 17 SDR/kg- elszámolási egységet. Fuvarozási késedelem esetén a kártérítés alapja a fuvardíj, mértéke a fuvardíj 10%-a, de maximum a fuvardíj összege.
Fuvarjog COTIF fuvaregyezményhez nem csatlakozott államok:
- COTIF-ot kell alkalmazni, ha az egyik tagállam, és a szerződő felek beleegyeznek
- SZMGSZ megállapodást kell alkalmazni 23 tagország esetében.