Információtartalom vázlata:
- A vámgarancia lényege
- A TIR egyezmény legfontosabb jellemzői
- Az Egységes Árutovábbításról szóló Egyezmény (Tranzitegyezmény) lényege
- Az ATP egyezmény hatálya, fő követelményei
- Az AETR megállapodás hatálya
A vámgarancia lényege:
A nemzetközi árufuvarozás során az áruknak országhatár(ok)on kell áthaladniuk, és amikor az áru belép 1 ország területére vámköteles lesz. Ha nem lehet a határon elvámolni, akkor a vámkezelés helyéig úgynevezett árutovábbítási vámeljárásban vámkezelik, vagyis a vámhatóság az árut regisztrálja, és a vámkezelés okmányán feltünteti hol és meddig kell az árut vámkezeltetni. Amíg nem vámkezelik az árut, az vámköteles, és valakinek garanciát kell adni a vámkezelésére az illetékes vámhatóság részére. A vámgaranciát az importőr adja, de helyette adhatja pénzintézet, vagy erre felhatalmazott szállítmányozó vagy fuvarozó is.
Ha az áru csak áthalad az országon, akkor is vámköteles addig, amíg a másik határon áthaladva el nem hagyja az országot.
Klasszikus vámeljárás esetén, a közúton érkező tranzitáru fuvarozójának a belépő országhatáron le kellene tenni a tranzit ország vámhatóságai számára az árut terhelő vámterhek összegét, és ezt akkor kapja vissza, amikor a másik határon át elhagyja a tranzit országot. Ezen összeg letételét helyettesíthetik azok a nemzetközi egyezményeken alapuló vámgarancia-eljárások, melynek elsősorban a közúti árufuvarozásban van jelentősége.
A vámgarancia (árutovábbítási vámeljárások) másik előnye, hogy a garancia mellett továbbított áruk vámvizsgálata az országhatárokon egyszerűbb, gyorsabb eljárásban történik, így rövidebb időt vesz igénybe.
Az alkalmazott árutovábbítási eljárások:
- TIR
- Európai tranzitegyezmény
Az áru továbbítási vámeljárás fajtái:
- Külső áru továbbítási eljárás, nem közösségi árukat (T1 szállítás)
- Belső áru továbbítási eljárásban kell szállítani a közösségi harmadik országon keresztül (T2 szállítás)
Áru továbbítási eljáráshoz biztosítékot kell nyújtani, a biztosíték lehet:
- Kezesség
- A hitelintézet által vállalt bankgarancia
- Biztosítói kötelezvény
- Banki fedezetigazolás
TIR egyezmény legfontosabb jellemzői:
Az egyezmény 1959-ben a Nemzetközi Fuvarozási Egyesület tagállamai kötöttek Genfben. Az egyezmény szabályzata a TIR igazolvánnyal fuvarozott áruk az átmenő vámhivataloknál mentesülnek a kivitel, illetve a behozatali vámok és illetékek megfizetéséről, illetve letétbe helyezéséről, valamint a tételes vámvizsgálattól. A fuvarozó, ahogy a TIR igazolványt átvette 60.000 Euró összegű követelés felelősségét vállalja magára, mivel az okmány ezen értékhatárig nyújt fedezetet az általa fuvarozott áruk vámtartózásaiért és járulékos költségeiért.
TIR igazolvány felépítése:
- borítéklapok
- betétlapok (egy sárga és több fehér és zöld színű)
- Legalább egy ténymegállapító jegyzőkönyv (sárga színű)
- Betétlapok:
két részből állnak :
- leválasztható szelvényekből
- ellenőrző szelvényekből
Járműre vonatkozó előírások:
Kizárólag olyan közúti járművet lehet vámzár alatt végzett Nemzetközi fuvarozásra alkalmassá nyilvánítani amelyek,
- A rakomány részére fenntartott rakterét úgy alakították ki, vagy szerelték fel, hogy a jármű vámzárral lezárt részéről nem lehet semmiféle árut kivenni.
- Az áruk elhelyezésére szolgáló valamennyi hely (rakodótér, rakfelület) a vámvizsgálat lefolytatásához könnyen hozzáférhető.
- Egyszerűen és hatékonyan lehet rajta elhelyezni a vámzárakat.
- Nincs titkos tér
- Közúti járművek egyedileg TIR-re alkalmassá tehető. De előtte megvizsgálják az autót és erről Jóváhagyási bizonyítványt adnak ki.
TIR forgalom előnyei:
- Nem kell VÁM-ot fizetni. Költségmegtakarítást eredményez a megbízónak.
- Útközben nem vizsgálják a kockázat lecsökken.
- Gyorsabb árutovábbítást eredményez.
TIR forgalom hátrányai:
- költségei vannak 30-40 ezer Ft
- akkor térül ez meg ha rendszeresen fuvaroz.
TIR-el nem fuvarozható termékek:
- dohányáruk
- szeszesital
- sajt, túró, sűrített tej, tejszín
- búza, rozs
- banán
- nád v. répacukor
- élő szarvasmarha
Tranzitegyezmény:
Az EU és EFTA között jött létre 1988 óta működik.
Célkitűzései:
- Az EU és EFTA országok között az áruforgalom meggyorsítása
- Az árut csak induláskor és a rendeltetési országban a rendeltetési hely szerinti illetékes vámhivatalnak kell bemutatni
- A fuvarozók szabadon választhatnak az Tranzitegyezmény és a TIR között
- Vámokmányként SAD okmányt kell használni.
Az árut a T1 és T2 továbbítási okmány, valamint a TC10 határátlépése igazoló kíséri. Az EU tagországainak vámhivatalai jogosultak a T1 és T2 továbbítási okmányt kiállítani, valamint a közösségi származást igazoló okmányokat kiadni. Ez azt jelenti, hogy az árut csupán az indító, valamint az érkező vámhivatalnál kell bemutatni. Minden olyan áru esetében, amelyet
a külső Közösségi árutovábbítási eljárás keretében továbbítanak T1 továbbítási nyilatkozatot kell használni. A T2 eljárás csak Közösségi áru esetében alkalmazható.
Tranzitegyezmény járműre vonatkozó előírás:
- Az árutovábbítások során a vámáruk azonosságának biztosításáról a Tranzit egyezmény 11 cikke rendelkezik.
- Eszerint a továbbított áruk/vámáruk azonosságát alapvetően vámzárral kell biztosítani.
A vámzár lehet:
- Raktérzár: Ebben az esetben a szállító jármú teljes rakfelülete teljes vámzárral van ellátva
- Csomagolás: Egyes csomagokat látnak el vámzárral.
Áru továbbítás menete: NCTS
Tranzit eljárás: számítógépen keresztül történik az adat továbbítás. Az indító vámhivatal a szállítmány adatait elektronikus utón továbbítja a rendeltetési vámhivatalba, aki az áru érkezéséről visszaigazolást küld. (amikor megérkezik az áru)
NCTS szabályai vasúti, légi, vízi és csővezetékes hálózatra nem érvényes.
ATP egyezmény:
A gyorsan romló élelmiszerek fuvarozásáról szóló megállapodást tartalmazza amelyet 1970-ben Genfben írtak alá. Az egyezmény szabályozza a hűtőjárművek, hűtőgépek műszaki kivitelezését és állapotuk időszakos ellenőrzését, valamint a fuvarozás közben betartandó rakodótér hőmérsékletét. Ezek az előírások gátolják a fuvarozás közbeni biológiai szennyeződést vagy károsodás keletkezését. A gyorsan romló élelmiszereket az előállításuktól az elfogyasztásig vezető út minden fázisán végig kisérve az előírt hőmérsékleten kell tartani. Legfontosabb szabály ez a folyamat nem szakadhat meg. Azoknak a fuvareszközöknek, melyek romlandó árút továbbítanak, rendelkezniük kell az ATP igazolvánnyal.
Minősítik a járműveket:
- FRA ( A oszt. 0C)
- FRB ( B oszt. 10 C)
- FRC ( C oszt. 20 C)
AETR egyezmény:
Jellemzői: Európában szabályozza a gépkocsivezetők munkaidejét. Ellenőrzés céljából a gépkocsiba Tachográfot raknak, amely egy korong alakú menetíró lap, a kerék fordulatszáma alapján mér.
- Vezetési időszakot = egyszerre maximum 4 és ½ órát vezethet utána 45 perc pihenés
- Napi vezetési időszak nem haladhatja meg a 9 órát.
- Heti vezetési idő nem haladhatja meg az 56 órát.
- Munkát nem végzett napokra kell egy igazoló lap
Bevezetésre került egy új okmány a Közúti Ellenőrzési Jegyzőkönyv. Ezt a kétoldalas EU szerte azonos és a nyelvi problémák elkerülésére egységes kódrendszert alkalmazó dokumentumot valamennyi közúti ellenőrzés során kötelező lesz kitölteni és meg kell őrizni.
Digitális Tachográf nem csak külső adatrögzítőre történik, hanem a fedélzeti egység memóriájában is megmaradnak az adatok.