Emberi erőforrás menedzsment:
A menedzsment azon része,
amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik
annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb
felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását.
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.
Mit jelent a menedzsment?
Az
a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet
tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A
legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker
tényezője.
Célja:
A szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy
- segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában
- megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
- hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
- biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
- közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
- segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását
- a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
- a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.
EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:
- emberi erőforrás stratégia,
- emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
- munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
- munkakör-értékelés,
- ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
- munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
- teljesítményértékelés,
- emberi erőforrás-fejlesztés,
- munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
- változásmenedzselés – kultúraváltás,
- kommunikáció,
- EE információs rendszer
Munkahelyi ösztönzés:
A versenyképes jövedelemnek kiemelt jelentősége van a dolgozók motiválásában, ugyanakkor más tényezők is fontos szerepet játszanak az ösztönzésben.
- jó munkahelyi légkör,
- az erkölcsi elismerés
- és a munkáltatók által garantált továbbképzési lehetőség, stb
Az ösztönzési rendszer elemei:
- Alapbér: az ösztönzési csomag domináns eleme, formái: időbér, teljesítménybér, ill. ezek kombinációja
- Változó bér: teljesítményalapú ösztönző bérezés, formái: jutalék, bonusz, nyereségrészesedés
- Juttatások: pénzbeli és nem pénzbeli kiegészítők, sokféle formában használják: biztosítás, pénzügyi támogatás, személyes szükségletek kielégítése, vállalati autó stb.
- Nem anyagi juttatások: pénzben nem mérhető, de magas ösztönző erejű javadalmazási formák
A juttatások fajtái
- Nyugdíjbiztosítás: önkéntes- vagy magánnyugdíjpénztár
- Személyi biztonság növelése: életbiztosítás, balesetbiztosítás, utazási biztosítás, egyéni egészségügyi biztosítása, outplacement stb.
- Pénzügyi támogatás: kedvezményes hitelek, kedvezményes áruvásárlás, utazási hozzájárulás, albérleti hozzájárulás, stb.
- Személyes szükségletek kielégítése: pótszabadság, szabadnapok, tanulmányi szabadság, vállalati bölcsőde, óvoda, pénzügyi tanácsadás, sport és szabadidős tevékenységek, stb.
- Vállalati gépkocsi: status gépkocsi, munkavégzéshez szükséges gépkocsi, gépkocsi-költségtérítés saját gépjármű használatakor, stb.
- Egyéb juttatások: étkezési hozzájárulás, ruhapénz, telefonszámla térítés, hitelkártya, tandíjak átvállalása, stb.
Cafeteria rendszer
- Nem anyagi juttatások
- Pénzben nem mérhető, mégis a legnagyobb ösztönző erejű formák:
- Státusz
- Hatalom
- Elismerés
- Különböző képzési lehetőségek
- Előmenetel
- A munka és a magánélet összeegyeztethetőségének segítése
- Rugalmasság
Külső feltételek:
- kultúra, értékrend (kulturális környezet, értékrend, munkaerő-piaci struktúra)
- gazdasági feltételek, munkaerő-piaci viszonyok (az adott ágazat és vállalat gazdasági helyzete, dinamikája, kereslet-kínálat viszonya)
- munkaügyi kapcsolatok színvonala, ereje (szakszervezetek léte és ereje, érdekegyeztetési mechanizmus)
Az ösztönzés az emberi erőforrás menedzsment nagyon fontos részterülete.
Célja:
Olyan ösztönzési politikának, stratégiának, gyakorlatnak és rendszereknek a kifejlesztése és alkalmazása, amelyek elősegítik az adott szervezet céljainak elérését a megfelelő emberek megszerzése, megtartása és motiválása által.
További célok az ösztönzés terén:
Ösztönözze a dolgozókat
- a munkaidő ledolgozására,
- a szaktudás és a képességek fejlesztésére,
- a rugalmas munkavégzésre,
- az előléptetésre való törekvésre,
- a szervezet eredményességéhez való minél nagyobb hozzájárulásra.
Az ösztönzésmenedzsment nemcsak bérezést jelent, hanem annál tágabb fogalom, hiszen bele tartozik a külső és belső motiváció, a nem pénzbeli és a pénzbeli ösztönzés minden fajtája.
Nem pénzbeli ösztönzés:
- dicséret,
- előléptetés,
- munkakör-gazdagítás.
Az ösztönzésmenedzsment alkotóelemei:
- ösztönzési politika,
- stratégia
- ösztönzési gyakorlat.
Az ösztönzési rendszerek funkciójukat csak abban az esetben tudják betölteni, ha
- hatékonyak,
- rugalmasak,
- differenciálni képesek,
- nem túl költségesek.
Az ösztönzési rendszer fő elemei
- Alapbér (a szokásos kiegészítésekkel, pl. 13. havi bér),
- Változó bér (teljesítménybér, ösztönző bérezés → pl. jutalék, bónusz, nyereségrészesedés)
- Juttatások (pénzbeli és nem pénzbeli kiegészítők → pl. étkezési hozzájárulás, szolgálati gépkocsi, céges telefon)
Az ösztönzést meghatározó legfontosabb tényezők:
Külső feltételek:
- kultúra, értékrend (kulturális környezet, értékrend, munkaerő-piaci struktúra)
- gazdasági feltételek, munkaerő-piaci viszonyok (az adott ágazat és vállalat gazdasági helyzete, dinamikája, kereslet-kínálat viszonya)
- munkaügyi kapcsolatok színvonala, ereje (szakszervezetek léte és ereje, érdekegyeztetési mechanizmus)
Elvárások munkáltatói oldalról:
- az ösztönzési rendszer a stratégia megvalósítására irányuljon (a követelményrendszert úgy kell kialakítani, hogy az egyéni érdekeltség iránya összhangban legyen a vállalati célokkal)
- EEM feladatokhoz igazítás – kapcsolódás más EEM területekhez
- Feleljen meg a hatékonysági, gazdaságossági szempontoknak (hatékonyság: minőségjavulás, fogyasztói elégedettség, munkavállalók elégedettsége, gazdaságosság: a költségek megtérülése)
- A teljesítményelv érvényesítése
- Legyen egyértelmű és közérthető (átláthatóság, kiszámíthatósági elvek, hatékony kommunikáció, folyamatos nyomon követés)
Elvárások munkavállalói oldalról:
- tegye lehetővé a munkavállalói érdekek érvényesítését – az elégedettség kialakítását
- igazodás a differenciált egyéni és csoportcélokhoz (egyes csoportok értékrendje, konkrét szükségletei alapján)
Az eredményes ösztönzés feltételei
- mások tevékenységétől elkülönülő, jól elhatárolható feladatkörök, amelyekben kellően értelmezhető az egyéni hozzájárulás;
- lehetővé kell tenni, hogy az ösztönzött egyénnek kellő ráhatása, kontrollja legyen a teljesítményre;
- az egyéneknek világosan kell látniuk a kitűzött és reálisan teljesíthető célokat;
- a célok mellett az elérhető jutalmaknak is világosaknak és kellő mértékűeknek kell lenniük;
- valamennyi teljesítménydimenziót alkalmassá kell tenni a mérésre;a szervezet kultúrájába be kell építeni a teljesítményorientáltságot mint értéket.