Emberi erőforrás menedzsment:

A menedzsment azon része, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását.
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.

Mit jelent a menedzsment?
Az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker tényezője.

Célja:
A szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy

  • segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában   
  • megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
  • hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
  • biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
  • közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
  • segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását   
  • a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
  • a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.

EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:

  1. emberi erőforrás stratégia,
  2. emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
  3. munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
  4. munkakör-értékelés,
  5. ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
  6. munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
  7. teljesítményértékelés,
  8. emberi erőforrás-fejlesztés,
  9. munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
  10. változásmenedzselés – kultúraváltás,
  11. kommunikáció,
  12. EE információs rendszer

Hatékony foglalkoztatás meghatározása:

A hatékony foglalkoztatás azt jelenti, hogy a munkavállalók olyan tevékenységet folytatnak, melynek eredményeként a vállalkozás nemcsak jövedelemhez jut, de a jövedelem nagysága meg is haladja a munkaerő felhasználásával kapcsolatos kiadásokat.

A hatékony foglalkoztatás függ:

  • a foglalkoztatott dolgozók számától
  • a munkaidő kihasználtságától és
  • a dolgozók képzettségétől

A túl nagy létszám úgynevezett „házon belüli munkanélküliséget” eredményezhet. Ebben az esetben magasabb a bérköltség, mint amennyi szükséges és elegendő lenne. Ugyanakkor a túl kevés dolgozó nem képes minden feladatot maradéktalanul ellátni, és a kapkodás a minőség romlásához vezet.
A munkaerő megfelelő kihasználásán belül nagyon fontos a munkaidő kihasználtsága. Ez alatt azt kell érteni, hogy a dolgozók a munkaidejükből hány órát töltenek aktív munkával.
A hatékony foglalkoztatásnak része az is, hogy minden pozícióba, munkakörbe a megfelelő ember kerüljön. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a dolgozó rendelkezik a szükséges képességekkel, másrészt pedig azt, hogy éppen a kellő végzettséggel, szakképesítéssel bír, és tapasztalata összhangban van a betöltött munkakör követelményeivel.

A teljesítménymenedzsment és a teljesítményértékelés

Definíció:
A teljesítményértékelés a szervezetek vezetésében alapvető jelentőségű emberi erőforrás módszer.
Az alkalmazotti teljesítmény javítására, a képességeik teljesebb kibontakozására a szervezet céljainak meghatározott érdekében végezzük a teljesítményértékelést.

Segítségével jól körülhatárolhatóak az alábbiak:

  • a munkatársak munkavégzés során tanúsított erősségei és gyengeségei,
  • meghatározhatók a jövőbeni célok, egyéni fejlesztési irányok,
  • tervszerűen fejleszthetők a munkatársak kompetenciái.

Az emberi erőforrások irányítása magába foglalja egy értékelési rendszer létét is.
Ez a rendszer teszi lehetővé a fontos információk összegyűjtését, azért hogy:

  • felépítsünk egy bérezési, képzési, stb. programot.
  • megalapozzuk a munkavállalók karrierjét érintő döntéseket.
  • minden szervezetben szükség van egy éves értékelő rendszerre, azonban bármilyen rendszert választunk, mindig felmerülnek bizonyos nehézségek a megvalósításukkal kapcsolatban. (Valóban hasznos minősíteni? Van jogunk ítélni? Ki minősít kit?).

Az értékeléssel összefüggő célok lehetnek,

  • az egyéni képzési igények rendszerezett értékelése,
  • az egyéni erőfeszítés ösztönzése,
  • az alkalmazott helyzetének – erős és gyenge pontjainak – és fejlődésének megítélése és ismertetése,
  • információk szolgáltatása az alkalmazottak adottságairól a munkaerő-tervezés számára,
  • információk biztosítása az előléptetési célokhoz és az utódlási tervekhez,
  • a munkaköri leírások és a munkacélok rendszeres áttekintése és felülvizsgálata,
  • a fegyelem javítása,
  • a gyengén teljesítők meghatározása,
  • az egyéni karrier-utak megtervezéséhez segítség nyújtása.

Teljesítmény értékelés esetén:

  • az embert értékeljük és nem a munkakörtől függetlenül.
  • Vizsgáljuk a szakképzettséget, hogy az egyén mennyire motiválható.
  • A teljesítmény értékelés soha nem öncélú.
  • A teljesítményértékelést egy olyan folyamatnak tekintjük amely segítségével a szervezet visszajelzést ad és szerez a alkalmazottak teljesítményéről.

A teljesítményértékelés lehet:

  • formális: ha a meghatározott paraméterek alapján kidolgozott telj. Rendszer alapján értékelik és      
  • informális: amikor a szubjektív értékelési rendszer szerint vizsgálják.

Egyéb céljaink lehetnek:

  • képzési igények meghatározása
  • egyéni erőfeszítés  jutalmazására
  • alkalmazotti fejlődéseknek megítélésre
  • információ szolgáltató a karrier tervezéséhez
  • vállalati kultúra átörökítése
  • bérezési rendszer kialakítására (átalakítása). 

A teljesítmény értékelés módszerei:

  • Egyenként értékelő technikák
  • több személyt értékelő technikák,
  • osztályozó értékelő skála

Az önértékelés hasznossága, a vállalkozáson belüli lehetséges elfogadtatása!

Sokkal hatékonyabb lehet ha a munkatársak saját maguk értékelik munkájukat, eredményességüket, teljesítményüket, mert gyorsan kideríthető ki nincs tisztában a feladatával, ki mit érez fontosnak, ki miben erős, illetve gyenge, ki érzi úgy hogy csak ő dolgozik a cégnél, ki az aki belátja hogy tudna többet is. Egy ilyen önértékelés után a munkatársak motiváltsága is változik, hiszen rávilágítást kapnak a pozitív és negatív dolgaikra, így válhatnak hatékonyabb munkaerővé. Az önértékeléseknél fontos hogy a munkatársak merjék felvállalni személyi tulajdonságaikat, az ehhez szükséges légkört a vezetés feladata megteremteni, ellenkező esetben nem fogunk érdemleges/valós eredményt kapni. Az önértékeléseket, illetve bármilyen mérést minden cég életébe nehéz beilleszteni, hiszen ez adja meg a kontrasztot a tervek és a tények között, így jöhetünk rá a kritikus pontokra. Ez a munkatársak szemszögéből sokszor inkább zavaró, mint hasznos, ezért az ilyen értékeléseket mindig alaposan elő kell készítenie a vezetőségnek.

TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS:
Olyan eljárás, melynek során az alkalmazottak teljesítményének, fejlődésének és képzési igényeinek felmérése folyik. A teljesítményértékelés különösen azokban a munkakörökben fontos, ahol a teljesítmény nem mérhető egyértelműen.

A teljesítményértékelés célja a menedzsment részéről:

  • munkateljesítmény javítása erős oldalak kihasználásával és a gyöngeségekre utaló visszajelzésekkel, azok megvitatásával, hogy úrrá tudjunk lenni a gyengeségeken,
  • teljesítmények kitűzése a következő időszakra,
  • a konkrét oktatási igények maghatározása,
  • szervezet vezetésének hiányosságait ill. erősségeit visszaigazolja,
  • vállalaton belüli munkaerőigények kielégítésére megfelelő jelöltek kiválasztása,
  • információk gyűjtése a szervezetben dolgozók egyéni célkitűzéseiről, karrier-terveiről,
  • teljesítményeknek megfelelő kompenzációs rendszer kidolgozása,
  • szervezeti kommunikáció javítása,
  • adatok, információk a humán erőforrás menedzsment egyes tevékenységi körei (személyzeti leltár, kiválasztás, stb.) számára.
  • Az értékelt személy egyéni céljai (nem feltétlen azonosak a szervezeti célokkal):
  • dolgozó szeretné kivívni főnöke elismerését,
  • növelni a prémium vagy előléptetés esélyeit,
  • szeretné tudni, hogy mennyire értékelik munkateljesítményüket (ez nem csak anyagi javadalmazást jelent, hanem azt is, hogy mennyire fontosak a szervezet számára, mennyiben járulnak hozzá az eredményekhez),
  • a dolgozó számára visszajelzést ad a vezetők véleménye,
  • dolgozó is elvárja a teljesítményértékeléstől, hogy rávilágítson a gyenge pontjaira, melyek fejlesztésre szorulnak,
  • a fejlődéshez segítséget, tanácsokat várnak,
  • a dolgozó lehetőséget lát arra, hogy kötetlen beszélgetés keretein belül feltárja problémáit a munkakörrel kapcsolatban, elmondja meglátásait a munkaszervezéssel, munkahelyi légkörrel kapcsolatban.

Teljesítményértékelési eljárások tervezése:
Minden értékelés elengedhetetlen feltétele az objektivitás. A tervezés során döntenünk kell:

  • Mit értékeljünk ?
  • Hogyan értékeljünk ?
  • Ki értékeljen ?
  • Kiket értékeljünk ? 

A tervezés során szem előtt kell tartanunk a vállalat igényeit és elvárásait.

A foglalkoztatás belső követelményei:

  • általános követelmény lehet a törvények és előírások betartása, ami az adott országra vonatkozik
  • egészséges és biztonságos munkahely kialakítása
  • diszkrimináció kizárása
  • zaklatás és durva bánásmód kizárása
  • rendes munkaidő betartása, pihenőnapok, szabadságokhoz való jog
  • fizetés, és ösztönző rendszerek megismertetése
  • ahol van ISO rendszer (az abban foglaltak megismerése és betartása – minőségirányítási kézikönyv)
  • belső ház szabályzat ismertetése, és elfogadása
  • kölcsönös tisztelet, mind a munkáltató és egyben a kollégák irányában is!

Képességek lehetséges fejlesztése:
Általánosságban elmondható, hogy az alkalmazottak képzésének és fejlesztésének vállalaton belüli módszerei többféleképpen is csoportosíthatóak:

  • a vezetők és munkahelyi csoportok képzése,
  • a munkaerő szaktudásának és kompetenciájának javítására,
  • az alkalmazottak megfelelő mobilitásának elősegítésére,
  • a vezetők motiválására,
  • az egyéni karrierutak tervezésére
  • domináns kultúraelemek módosítására.

Módszerei:

  • továbbképzések szervezése
  • kiküldetések
  • belső tanfolyamok
  • hosszú távú tanulási lehetőség (pl. főiskolai támogatás)
  • tanfolyamok (pl. nyelv, az adott szakmához kapcsolódó tanfolyamok)
  • teljesítményt növelő tréning (a coaching)
  • teammunka bevezetése
  • mentori rendszer.

A teljesítményértékelés szerepe a szervezet életében:

  • Az alkalmazottak költsége az egyik legnagyobb költség vállalati tétel
  • Más erőforrások teljesítményét is értékeljük
  • A teljesítményértékelés más döntéseket is megalapoz
  • A teljesítményértékelés alkalmas a motiváció építésére és lerombolására is.
  • Szolgálja a teljesítmény fokozását
  • Visszacsatolást nyújt az alkalmazottaknak munkájuk minősítéséről
  • Elősegíti a képzési igények felmérését
  • Lehetővé teszi az emberekben levő potenciális képességek felismerését
  • Megmutatja, hogy a szervezet mit vár el az egyéntől
  • Karriertervezés eszköze
  • Bér, jövedelem-megállapítás alapjául szolgálhat
  • Eredményei felhasználhatók a következő időszak feladatainak meghatározására

A teljesítményértékelés célja

  • A bérezés megalapozása
  • A jövőbeli potenciálok felmérése
  • A teljesítmények vizsgálata, elemzése

Az értékelők köre:

  • Közvetlen felettes: ő ismeri legjobban a feladatot és a teljesítés módját..
  • A közvetlen irányító felettese: ellenjegyzi a közvetlen felettes értékelését, vagy ő végzi,
  • HR osztály: csak ha nincs kompetens közvetlen irányító (pl matrix vagy project org)
  • Önértékelés: egyén képes és hajlandó saját magát értékelni. Akkor a legmegbízhatóbb, ha nem másokkal kell összehasonlítani.
  • Munkatársak, beosztottak: célszerű csoportosan
  • Értékelő központ: elsősorban vezetőket

Módszerek:

  • Személyiségjegy vizsgáló tesztek
  • Magatartás megfigyelésére alapuló tesztek (BARS, BOS skálák)
  • Célelérés vizsgálata
  • Kérdőívek
  • Értékelő interjú