Emberi erőforrás menedzsment:

A menedzsment azon része, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását.
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.

Mit jelent a menedzsment?
Az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker tényezője.

Célja:
A szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy

  • segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában   
  • megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
  • hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
  • biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
  • közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
  • segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását   
  • a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
  • a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.

EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:

  1. emberi erőforrás stratégia,
  2. emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
  3. munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
  4. munkakör-értékelés,
  5. ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
  6. munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
  7. teljesítményértékelés,
  8. emberi erőforrás-fejlesztés,
  9. munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
  10. változásmenedzselés – kultúraváltás,
  11. kommunikáció,
  12. EE információs rendszer

Szervezetelemzés szempontjai:

  • Környezetelemzése
  • A hatalom és vezetőinek elemzése
  • A szervezet tagjainak elemzése
  • Szervezeti struktúra elemzése
  • A szervezet tevékenységének elemzése

A szervezetfejlesztés a gazdasági szervezeten (vállalaton) belüli struktúrák stratégiai törekvéseknek megfelelő, optimális gazdaságossággal működő kialakítása, szükség szerint változtatása a megfelelő belső egyensúly biztosításával.

A szervezetfejlesztés fázisai:

  • szervezeti diagnózis, ~ tisztázni kell a szervezet helyét, helyzetét, -mi van?,
  • stratégiai jövőtervezés, ~ milyen kérdés megválaszolása, -mi legyen?,
  • a vezetői készségek és képességek fejlesztése ~ ez a személyi feltétel,
    konfliktus kezelése és megoldása ~ az átalakítás konfliktusokkal jár, de a
    siker feltétele, hogy konfliktusokat időben megoldják.

A legigényesebben elkészített stratégia is csak annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle.
A  stratégia egy szervezet életében olyan írott vagy íratlan módszer, amely meghatározza annak célját,  magában a megvalósításhoz szükséges eszközöket, lehetőségeket, behatárolja a működési kört.
Alapja a stratégiai tervezés, melynek során a szervezet dönt azokról a programokról, melyeket végre kell hajtani a kitűzött cél  elérése érdekében.

A stratégiai tervezés a jövőkép meghatározásával kezdődik és az alábbi tényezőket érinti:

  • küldetés, célok, célkitűzések kijelölése,
  • fő termékek, vagy szolgáltatások kijelölése,
  • piacok és vásárlók feltérképezése,
  • belső erőforrások felkutatása,
  • releváns lehetőségek és veszélyek meghatározása

Minden vállalt belső és külső kapcsolatrendszerét elemzéssel kell feltárni. Amennyiben a külső és belső tényezők között nincs összhang, akkor valószínűleg a szervezetben feszültség van.
A vállalat/vállalkozás stratégiája nem más, mint a hosszútávra kitűzött célok és e célok eléréséhez szükséges eszközök és módszerek meghatározása. 

A szervezetfejlesztési fázisai

  • munkakörök kialakítása
  • formális kötelezettségek kialakítása
  • szervezeti egységek létrehozása
  • megfigyelési, kiértékelési pontok beépítése
  • információs, kommunikációs rendszer kialakítása
  • minőségbiztosítás-teljesítményértékelés, elismerés rendszerének kialakítása