Emberi erőforrás menedzsment:
A menedzsment azon része,
amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik
annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb
felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását.
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.
Mit jelent a menedzsment?
Az
a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet
tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A
legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker
tényezője.
Célja:
A szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy
- segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában
- megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
- hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
- biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
- közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
- segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását
- a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
- a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.
EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:
- emberi erőforrás stratégia,
- emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
- munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
- munkakör-értékelés,
- ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
- munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
- teljesítményértékelés,
- emberi erőforrás-fejlesztés,
- munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
- változásmenedzselés – kultúraváltás,
- kommunikáció,
- EE információs rendszer
Szervezetelemzés szempontjai:
- Környezetelemzése
- A hatalom és vezetőinek elemzése
- A szervezet tagjainak elemzése
- Szervezeti struktúra elemzése
- A szervezet tevékenységének elemzése
A szervezetfejlesztés a gazdasági szervezeten (vállalaton) belüli struktúrák stratégiai törekvéseknek megfelelő, optimális gazdaságossággal működő kialakítása, szükség szerint változtatása a megfelelő belső egyensúly biztosításával.
A szervezetfejlesztés fázisai:
- szervezeti diagnózis, ~ tisztázni kell a szervezet helyét, helyzetét, -mi van?,
- stratégiai jövőtervezés, ~ milyen kérdés megválaszolása, -mi legyen?,
- a vezetői készségek és képességek fejlesztése ~ ez a személyi feltétel,
konfliktus kezelése és megoldása ~ az átalakítás konfliktusokkal jár, de a
siker feltétele, hogy konfliktusokat időben megoldják.
A legigényesebben elkészített stratégia is csak annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle.
A stratégia egy szervezet életében olyan írott vagy íratlan módszer, amely meghatározza annak célját, magában a megvalósításhoz szükséges eszközöket, lehetőségeket, behatárolja a működési kört.
Alapja a stratégiai tervezés, melynek során a szervezet dönt azokról a programokról, melyeket végre kell hajtani a kitűzött cél elérése érdekében.
A stratégiai tervezés a jövőkép meghatározásával kezdődik és az alábbi tényezőket érinti:
- küldetés, célok, célkitűzések kijelölése,
- fő termékek, vagy szolgáltatások kijelölése,
- piacok és vásárlók feltérképezése,
- belső erőforrások felkutatása,
- releváns lehetőségek és veszélyek meghatározása
Minden vállalt belső és külső kapcsolatrendszerét elemzéssel kell feltárni. Amennyiben a külső és belső tényezők között nincs összhang, akkor valószínűleg a szervezetben feszültség van.
A vállalat/vállalkozás stratégiája nem más, mint a hosszútávra kitűzött célok és e célok eléréséhez szükséges eszközök és módszerek meghatározása.
A szervezetfejlesztési fázisai
- munkakörök kialakítása
- formális kötelezettségek kialakítása
- szervezeti egységek létrehozása
- megfigyelési, kiértékelési pontok beépítése
- információs, kommunikációs rendszer kialakítása
- minőségbiztosítás-teljesítményértékelés, elismerés rendszerének kialakítása