Emberi erőforrás menedzsment:
A menedzsment azon része,
amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik
annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb
felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.
Mit jelent a menedzsment?
Az
a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet
tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A
legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker
tényezője.
Célja:
a szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy
- segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában
- megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
- hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
- biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
- közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
- segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását
- a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
- a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.
EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:
- emberi erőforrás stratégia,
- emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
- munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
- munkakör-értékelés,
- ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
- munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
- teljesítményértékelés,
- emberi erőforrás-fejlesztés,
- munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
- változásmenedzselés – kultúraváltás,
- kommunikáció,
- EE információs rendszer
STRATÉGIA: Egy olyan jövőkép, vízió, amivé a szervezet válni szeretne
A vállalati stratégia:„Ha nem tudom, hová akarok eljutni, akkor teljesen mindegy, hogy melyik vonatra szállok fel.”
Definíció: A vállalati stratégia egy olyan vállalati koncepció (konzisztens célrendszer), amelynek keretein belül előre meghatározzuk a vállalkozás/vállalat célkitűzéseit, és az ezek megvalósításához szükséges eszközöket és erőforrásokat.
A stratégiai tervezés lényege, hogy az intézményt, a célt olyanná alakítsa, ami megfelel a vele szemben támasztott igényeknek. A stratégiai tervezés a környezeti változások és lehetőségek összetevőinek vizsgálatán alapszik.
A stratégiai tervezés a jövőkép meghatározásával kezdődik és az alábbi tényezőket érinti:
- küldetés, célok, célkitűzések kijelölése,
- fő termékek, vagy szolgáltatások kijelölése,
- piacok és vásárlók feltérképezése,
- belső erőforrások felkutatása,
A stratégiai tervezés során milyen kérdéseket kell tisztázni?
- Milyen módon kell céljainkat és célkitűzéseinket felülvizsgálni?
- Milyen termékeket és szolgáltatásokat akarunk nyújtani?
- Tudunk-e piacokat kialakítani?
- Milyen mértékben állnak rendelkezésünkre a szükséges erőforrások?
- Milyen környezet adta lehetőségeket kell kihasználnunk?
- Milyen, a környezetből adódó veszélyekkel kell számolnunk?
- Mennyi kockázattal jár mindez, és mennyire vagyunk készek kockázatot vállalni?
A stratégiai tervezés lépései:
- tervezési folyamat kialakítása
- környezet tanulmányozása és elemzése
- mire vonatkozik a stratégiánk (jövőkép, elérendő célok, irányvonalak)
- cselekvési tervek és források meghatározása, kiválasztása és bevezetése
- értékelés, az addigiak vizsgálata, amennyiben szükséges változtatások
- eredmények szétsugárzása
Módszerei:
- • PEST-analízis a makro környezet elemzésének módszere (politikai, gazdaságéi, társadalmi és technológiai)
- • Elemzési technikák, piackutatás
- • SWOT-analízis a közvetlen környezet és a belső környezet átfogó, jövőorientált elemzése (erős és gyenge pontok)
A folyamat
STRATÉGIA > TERVEK > AKCIÓ > EREDMÉNYE
A HUMÁN STRATÉGIA
A különböző funkcionális stratégiák egyike, amelynek legfontosabb célja egy munkaszervezetnél, hogy segítségével meghatározzuk az üzleti célokhoz szükséges mennyiségű, képzettségű, és összetételű munkaerőigényt, és ezt a munkaerőt a továbbiakban hatékonyan és humánusan alkalmazzuk.
Humán stratégia lehetséges tartalma
CÉL
- Magasabb szintű emberi szükségletek kielégítése, önmegvalósítás lehetősége
- Humán erőforrások tőkeként kezelése, hatékony munkaerő-foglalkoztatás
- Új piaci feltételeknek megfelelő vezetési menedzsment kifejlesztése
- Humán költségek átstrukturálása a személyhez kötődő költségek irányába
- Munkahelyteremtés a felszabaduló munkaerő számára, felkészítés új munka végzésére
- Eredményes működéssel tulajdonosok érdekeinek szolgálata, biztos jövő a dolgozók számára
FELADAT
- Szervezeti struktúra elemzése
- Munkaköri leírások pontosítása
- Munkakör-értékelés
- Jövedelemszint vizsgálat
- Képzési, személyzetfejlesztési program készítése
- Szociálpolitikai juttatások költségelemzése, gazdálkodás vizsgálata
FELTÉTEL
- Humán vezető kijelölése
- Projekt-team kialakítása (5-6 fő)
- Számítógépes háttér
RÁFORDÍTÁS
- Saját ráfordítás:
- Humán vezető
- Team-tagok
- Külső ráfordítás:
- Külső tanácsadó
ÜTEMTERV
- Kezdés:
- Befejezés:
Az emberi erőforrás stratégia készítésének folyamata
Szervezeti stratégiai döntések --> Az EE stratégiai döntései ---> Munkaerő tervezés
A tervezés elkezdésekor 4 alaptényezőre kell figyelemmel lennünk:
- milyen távra készítjük a tervet? ( 3-5-10 év, rövid, vagy hosszú távú terv )
- milyen érvényességi körre készítjük?
- milyen adatokra és elemzésekre van szükségünk? (statisztikai, külső és belső elemzések )
- mennyire rugalmas a terv, mennyire tesz eleget a flexibilitás törvényeinek? (ha változnak a körülmények, változtatni lehet-e a tervet is?)
A stratégiai tervezéskor a következő elemeket kell meghatározni:
- jövőkép (vision), annak a meghatározása, hogy a jövőben hová kívánunk eljutni
- átfogó cél (mission), mi a szerepe, mi a küldetése, miért van rá szükség
- alapvető célok (objectives), a funkcionális működésre vonatkozó célok
- kulcsfontosságú területek (key result areas), hol és milyen változtatásokra van szükség, és ezen belül mi a rangsor?
- irányvonalak (goals), mit kell elérnie a fejlesztések segítségével
A stratégiai tervezés a következő kulcslépésekből áll:
- a tervezési folyamat kialakítása;
- a környezet tanulmányozása és elemzése;
- a stratégiai fókusz (mire vonatkozik a stratégiánk!) meghatározása, jövőkép, átfogó cél, elérendő célok, irányvonalak;
- a stratégiák, cselekvési tervek és források meghatározása, kiválasztása és bevezetése;
- monitorozás, értékelés, az addigiak vizsgálata, amennyiben szükséges változtatások;
- az eredmények szétsugárzása.
Lényeges megjegyzés: a tervezés nem lineáris folyamat, hanem ismétlődő interaktív, felülről lefelé és alulról felfelé egyaránt kialakítható. A stratégiai tervezés a célok és feladatok folyamatos meghatározása, decentralizált részvételi formában.
A módszerek:
- PEST-analízis a makro környezet elemzésének módszere (politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők)
- Elemzési technikák piackutatás, mátrixok
- SWOT-analízis a közvetlen környezet és a belső helyzet átfogó, jövőorientált elemzése (erős és gyenge pontok)