Emberi erőforrás menedzsment:

A menedzsment azon része, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.

Mit jelent a menedzsment?

Az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker tényezője.

Célja:
A szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy

  • segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában   
  • megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
  • hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
  • biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
  • közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
  • segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását   
  • a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
  • a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.

EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:

  1. emberi erőforrás stratégia,
  2. emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
  3. munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
  4. munkakör-értékelés,
  5. ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
  6. munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
  7. teljesítményértékelés,
  8. emberi erőforrás-fejlesztés,
  9. munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
  10. változásmenedzselés – kultúraváltás,
  11. kommunikáció,
  12. EE információs rendszer

Kompetencia:

Az egyén azon tudásának, képességeinek, tulajdonságainak összessége, amelyek képessé teszik a váll. céljainak elérésére, egy-egy pozíció betöltésére

  • Alapkompetenciák: melyek stratégiai célok eléréséhez kellenek: innovációs /együttműködési képesség, minőség orientáltság, elkötelezettség, költséghatékonyság, ügyfélközpontúság,.
  • Specifikus kompetencia: adott pozícióhoz, munkához kapcsolódó képesség (végzettség, gazdasági ismeretek, szerzett készségek

Kompetencia alapú bérrendszer
Itt a munkavégzéshez szükséges kompetenciáktól (szaktudás, személyes készséges, tulajdonságok) függően a besorolási kategóriákat sávokba osztják, hogy a bérek megállapítása a valóban birtokolt kompetenciák mennyisége, illetve szintje alapján történjék. A modell alkalmazását alaposan meg kell fontolni, hiszen a kompetenciák mérése meglehetősen nehéz, arról nem is beszélve, hogy aránytalanul megnövelheti a bérköltségeket - már amennyiben átesünk a ló túloldalára, s olyan kompetenciákat is megfizetünk, amelyek a gyakorlatban egyáltalán nem hasznosulnak.

Az alapbér nagyságának fokozatait a kompetenciához köti.

  • A dolgozó készségeit fizeti meg, fizetés emelés akkor jár, ha új készséget szerez meg, vagy javítja a meglévő készségeit.
  • Bonyolult, drága , nehezen mérhető
  • Tanulási lehetőséget, felkészülési időt kell biztosítani a hiányzó készségek megszerzésére.
  • „Csak” addig ösztönöz, amíg el nem éri a fizetési kategória felső határát.
  • Előnye: fejlődésre ösztönöz, máshová is felhasználható

A kompetencia alapú bérrendszer előnyei:

  • kitűnően alkalmazható azokon a szakterületeken, ahol a munka gyümölcse később érik be,
  • azon területek mérését és értékelését is lehetővé teszi, ahol az eredmények inkább csak minőségileg (s nem mennyiségileg) megítélhetők,
  • a dolgozók kompetenciáinak gazdagítása növeli a vállalat rugalmasságát és versenyképességét,
  • jövő orientált,
  • fejlődésre koncentrál és késztet.

Hátrányai:

  • az érvényes kompetencia modell kialakítása sok időt, átgondolást igényel és drága is,
  • nem könnyű a kompetenciák mérése, értékelése,
  • nagyon figyelni kell a költségek megtérülésének biztosítására, 
  • ha nem elég megfontoltsággal alkalmazzák a rendszert, megugorhatnak a bérköltségek

Példa arra, hogy milyen területeken, milyen készségeket, kompetenciákat lehet figyelembe venni:

1. Tudás

  • Technikai tudás   
    • Elemi ismeretek (alaptól a felsőfokig)
    • Képzés
    • Gyakorlat
    • Követelmény (mennyire érti meg az utasításokat)
  •     Menedzsment szélesség   
    • Feladatorientált
    • Tevékenység orientált
    • Homogén (rövid távú)
    • Heterogén (hosszú távú)
  •     Humán kapcsolatok kezelése  
    • Kommunikáció
    • Tárgyalás
    • Motiváció

2. Problémamegoldás   

  • Gondolkodás szabadsága   
    • Szigorú instrukciók
    • Rutin/félrutin
    • Szabványos
    • Tágabb meghatározás
  • Gondolati kihívás  
    • Azonos ismétlődő problémák feladatok
    • Hasonló ismétlődő problémák feladatok
    • Eltérő szituációk
    • Teljesen új területek

Felelősség   

  • Cselekvés szabadsága  
    • Előírt, ellenőrzött
    • Szabványosított
    • Irányított (csak célkitűzés van)
  • Hatás terület (érték)  
    • Minimális (1-x forint)
    • Közepes (x+1 – y forint)
    • Maximális (y+1 – z forint)
  •     Hatás típus   
    • Dimenziós (elsődleges, megosztott felelősség, közvetlen)
    • Dimenzió nélküli (kritikus, nagymértékű felelősség)