Emberi erőforrás menedzsment:
A menedzsment azon része, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik annak érdekében, hogy biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb felhasználását, a szervezeti és az egyéni célok megvalósítását.
Megfelelő helyen, megfelelő időben, létszámban és szaktudással.
Mit jelent a menedzsment?
Az a tevékenység, amelyet egy vagy több személy végez a szervezet tevékenységeinek összehangolása vagy koordinálása céljából A legértékesebb vagyon az emberi állomány, az emberi tőke a siker tényezője.
Célja:
A szervezeti hatékonyság biztosítása úgy, hogy
- segíti a szervezetet a céljainak megvalósításában
- megfelelő létszámban biztosítja a jól képzett, jól motivált alkalmazottakat
- hatékonyan alkalmazza a munkaerő szaktudását és képességeit
- biztosítja az alkalmazottak elégedettségét, a munkaéletük minőségét és önmegvalósítását
- közvetíti a személyzeti irányelveket az alkalmazottak felé
- segíti az etikus elvek és gyakorlati magatartás fenntartását
- a változásokat oly módon menedzseli, hogy az egyének és a tágabb közösség számára is kölcsönösen előnyös legyen
- a munkavégzés minőségének fenntartása és fejlesztése.
EEM tevékenységei, funkciói/eszközei:
- emberi erőforrás stratégia,
- emberi erőforrás tervezés, ( toborzás, kiválasztás )
- munkakör-elemzés, tervezés (kialakítás),
- munkakör-értékelés,
- ösztönzés (bérezés, jutalmazások),
- munkaerő-ellátás (erőforrás-biztosítás),
- teljesítményértékelés,
- emberi erőforrás-fejlesztés,
- munkaügyi kapcsolatok, érdekegyeztetés,
- változásmenedzselés – kultúraváltás,
- kommunikáció,
- EE információs rendszer
Helye:
Középen. A vezetők és a dolgozók között, ő kapcsolattartó.
Célja:
Erőforrások hatékony felhasználása, és ennek segítségével maximális eredmény elérése. Megkövetelik az emberi erőforrás szakemberektől, hogy direkt vagy indirekt módon bekapcsolódjanak a stratégiai tervezési folyamatba. Az emberi erőforrás menedzserek részt vesznek a döntéshozó üléseken, ahol felvetik az emberi erőforrással kapcsolatos problémákat és megteszik észrevételeiket a szervezet terveivel kapcsolatban.
Ellenőrzési/visszajelzési kapcsolatok:
Lehetőséget kínálnak az emberi erőforrás menedzsereknek, hogy válaszoljanak a kidolgozás alatt lévő vagy a végleges stratégiai üzleti tervekre.
Fontos, hogy mindkét irányban jó kapcsolatot alakítson ki.
Naprakésznek kell lenni a jogszabályváltozásokról.
Meg kell hallgatni a dolgozók problémáját és megfelelően tálalni a vezetőség felé.
Ugyanakkor lehet, hogy szigorúbb döntéseket is neki kell közölni a dolgozókkal. (pl. létszámleépítés)
Tisztában kell lennie a dolgozók igényeivel:
- ki vehető rá tanulásra
- kire nem lehet hosszú távon számítani ( gyerekvállalás miatt)
Célja: a szervezeti hatékonyság biztosítása
A szervezet alapvető célja:
- hosszú távú fennmaradás és növekedés
- magas teljesítmény
- minőségi termék
- megfelelő számú és szakértelemmel rendelkező alkalmazottak foglalkoztatása
- versenyképes bérszint
- színvonalas munkakörülmények biztosítása
- törvények és jogszabályoknak megfelelés
Az EEM fogalma, céljai:
Az EEM végső célja a szervezeti hatékonyság biztosítása. A szervezetek alapvető, hosszú távú célja a fennmaradás és a növekedés.
Az emberi erőforrással kapcsolatos célok: magas teljesítmény, minőségi termékek, megfelelő számú alkalmazotti kör, kontrollált munkaerő költség, alacsony szintű fluktuáció, hiányzás, versenyképes bérszint, a munkavállalók munkaköri elégedettsége, megfelelés a törvényeknek, jogszabályoknak.
Szervezeti struktúra alatt a vállalat azon működési kereteit értjük, amely a specializáció formájával, elmélyültségével, szabályozottságával, az operatív és stratégiai döntési hatáskörök centralizáltságával, vagy decentralizáltságával, ezek szabályozottságával és a hatásköri rendszer egy- vagy többvonalasságával, valamint a működés összehangolását biztosító koordinációs eszközök típusaival, számosságával és leginkább ezen eszközök működést meghatározó, befolyásoló szerepével írható le.
Hagyományos-funkcionális szervezeti struktúra
Felosztja a személyzetet a funkciójuk szerint felismerhető részlegek (vagy osztályok) között. Más esetekben e funkciókat precízebb szervezeti egységekre bontják:
- fő könyvelőség,
- pénzügyi főosztály,
- Humán controlling főosztály és
- informatikai főosztály.
Divízió jellegű vállalati szerkezet
A divíziós szervezet a felelősségi körök divíziókra való felosztásán alapul. Egy-egy divízió egy-egy közös termék körül szakosodott, különböző funkciójú alkalmazottakat tömörít.
Mátrix-struktúra
A mátrix típusú szervezettel főleg olyan vállalatok rendelkeznek, amelyeknek a. tevékenységét komplex projektek határozzák meg