feltárja az egyes termékek, szolgáltatások mögött létező szükségleteket,
új fogyasztói igényeket fedezzen fel.
Szakaszai:
a) bevezetés: cél a termék elfogadtatása a vevőkkel, b) növekedés: a piac már elfogadta a terméket, a nyereség gyorsan nő. - Marketingstratégia: intenzív reklámhadjárat, termékkorszerűsítés, az ár lassú csökkentése. c) érettség: árbevétel növekedése befejeződik, lassan telítődik a piac, csökkenthetők a költségek. - Marketingstratégia: új szolgáltatások bevezetése, árak csökkentése. d) hanyatlás időszaka: árbevétel, nyereség csökken. Marketingstratégia: maradék lehetőségek hasznosítása, minél kisebb áldozat árán a termék kivonása. Termékmarketing részei: a) márkanév- sok fogyasztó ragaszkodik az adott márkához. b) csomagolás : funkciói: műszaki védelem, kezelhetőség,érdeklődés felkeltése c) címke- tájékoztatási funkció
2.Price= árpolitika. Mi az ár: az áru (termék, szolgáltatás) pénzben kifejezett ellenértéke, azaz az a pénzmennyiség, amiért az áru megvehető ill. eladható
A befolyásolás mértékének határt szab a piacon kialakuló erőviszonyok.
A hatékony árpolitika kialakításakor:
tisztában kell lenni a piaci erőviszonyokkal,
jól kell ismerni a piaci szereplők ármagatartását (vevők, szállítók, versenytársak).
a költségeket,
a keresletet.
3.Place= értékesítési utak politikája Azon döntések összessége, amelyek a termékeknek a fogyasztókhoz ill. a felhasználókhoz való eljuttatását biztosítják és meghatározzák ennek útját és módszereit. Két alrendszere van: a) értékesítési csatorna –termék eladása b) fizikai elosztás- termék eljuttatása, fuvarozás, raktározás. Marketingcsatorna lehet: a) nulla csatornás( közvetlen) b) egy csatornás: termelő- kiskereskedő- fogyasztó c) két csatornás: termelő - nagykereskedő- kiskereskedő- fogyasztó d) több csatornás: termelő- nagykereskedő- közvetítő- kiskereskedő- fogyasztó.
4. Promotion= marketing kommunikáció PR tevékenység Funkciója: tájékoztatás, meggyőzés a termék értékéről. Elemei: reklám, vásárlásösztönzés, PR, személyes eladás. PR eszközök: hírek közzététele, sajtókapcsolatok ápolása, kiállítások, versenyek szervezése, tájékoztató anyagok megjelentetése a vállalkozásról, termékekről. A marketing-mix elemei egymással összefonódva fejtik ki hatásukat és segítik a vállalkozás versenyben maradását.