Emberi erőforrásnak nevezzük azt a munkavállalót, aki rendelkezik az emberi tőke valamennyi tulajdonságával és önállóan, szabad akaratából szabályozza cselekvéseit.
Akár szellemi, akár fizikai dolgozóra van szüksége a vállalkozásnak, mielőtt külső forrásból próbálnánk munkaerőhöz jutni, érdemes a vállalkozáson belül körülnézni, megnézni azt, hogy nem tudjuk-e a feladatkörök csoportosításával, az esetleges szabad kapacitások kihasználásával, átképzéssel, továbbképzéssel a feladatot megoldani.
Amikor a munkaerőpiacról próbáljuk a munkaerőt biztosítani, akkor munkaerőt toborzunk.
Belső forrás:
áthelyezés, kinevezés, rotáció, belső hirdetmény
Saját adatbankban való körülnézés:
A vállalkozások rendelkezhetnek saját adatbankkal. Az adatbankban azok a potenciális munkaerők szerepelnek, akik már jelentkeztek adott vállalkozásnál valamiféle munkára, de eddig még nem létesítettek a vállalkozással munkaviszonyt.
Külső forrás:
Hirdetés feladása, Állásbörzéken való megjelenés, Fejvadász cégek megkeresése Tájékozódni kell a Munkaügyi Központnál
Hirdetés feladása Az állás nyilvános meghirdetése a munkaerő-toborzás gyakori módja.
Az álláshirdetéseket közzé lehet tenni:
- munkahely kapuján
- tanfolyamokon
- oktatási intézményekben
- újságokban
- interneten
Állásbörzéken való megjelenés
Ezek a börzék a szó fizikális értelmében piacnak tekinthetők, hiszen itt megjelennek a munkát kínáló vállalkozások és a megfelelő munkát kereső emberek. Ezeken a börzéken a vállalkozások standokat állítanak, ahol cégükről lehet tájékozódni, és személyesen el lehet beszélgetni a potenciális munkavállalókkal.
Fejvadász cégek megkeresése
A személyzeti tanácsadó irodák szélesebb körű és megalapozottabb munkaerő piaci ismeretekkel, kapcsolatokkal rendelkeznek, mint maguk a vállalkozások.
A munkaerő-toborzás módjai:
- Saját adatbankban való körülnézés
- Hirdetés feladása
- Állásbörzéken való megjelenés
- Fejvadász cégek megkeresése