A vállalkozás külső érintettjei közé tartoznak többek között az ún szállítók, amelyek lényeges, tartós, kölcsönös kapcsolatban állnak a vállalkozással, segítik annak működését, függőségi viszony alakul ki közöttük.
A piackutatás, ill. piactervezés során vizsgálni kell a potenciális- lehetséges szállítókat is, mivel a szállítók magasabb árak megszabásával csökkenthetik a vállalkozás tervezett eredményét.
A vállalkozásnak termeléshez, szolgáltatásnak nyújtásához szüksége van anyagokra, szolgáltatásokra, termelőeszközökre, melyeket a piacon vásárol meg. Célszerű több vállalkozástól árajánlatot kérni, referenciákat eddigi tevékenységükről, az esetleges versenytársak véleménye sem elhanyagolható. A Cégbírósághoz beadott éves mérlegek adatai nyilvánosak, ezen adatok is felhasználhatók.
Ahhoz, hogy a legalkalmasabb szállítót válassza ki a vállalkozás, szüksége van információra a megvásárolni kívánt termékről/szolgáltatásról, valamin a szállító vállalkozásról. A szempontok alapján értékeljük a beérkezett ajánlatokat, illetve a hozzájuk tartozó szállítókat, s kiválasztjuk a nekünk legmegfelelőbb szállítót.
Beszerzési csatorna, szállító kiválasztása
- A beszerzési biztonság fontossága
- Megfelelő választékú készlet
- Közvetlen termelői vagy közvetett kereskedői beszállítás közötti választás
Szállító kiválasztásának kritériumai:
- A célpiac igénye – áru továbbértékesíthetősége
- Termék és gyártó hírneve
- Szállító hírneve
- Szállítás megbízhatósága és gyorsasága
- Hazai áru vagy importtermék (együttes hatás)
- Szezonális vásárlás esetén szezonális kedvezmény