A vállalkozó piackutatási tevékenysége révén szerez ismereteket a piac egészéről, az eladókról, a vásárlókról, az árakról, a vevők és az eladók kapcsolatáról.
Az információk beszerzésén túl a piackutatás feladata az információk rendezése , elemzése is.
A piackutatás meghatározó tényezőinek csoportosítása:
- A vállalkozás környezetének vizsgálata: szállítók, piaci közvetítők, vevők, versenytárak, közvélemény, demográfiai, gazdasági, politikai ,társadalmi és kulturális környezet,
- A fogyasztói piac és a vásárlói magatartás vizsgálata,
- Viszonteladói piac vizsgálata,
- Konkurencia meghatározása, versenytársak stratégiájának vizsgálata,
- Piaci becslés és előrejelzés,
- Árak vizsgálata.
Környezetkutatást a vállalkozás az un marketing tevékenységgel végezhet. A marketing nem más mint piackutatáson alapuló, piacközpontú termelési és értékesítési koncepció, melynek végső célja a piachoz való alkalmazkodás, illetve a piac befolyásolása a vállalkozás saját érdekeinek megfelelően.
Az eredményes marketing megvalósításához marketing stratégiára azaz marketing-tervre van szükség., melynek lépései:
- helyzetelemzés,
- marketing célok meghatározása,
- stratégiák meghatározása,
- programok kialakítása,
- végrehajtás és ellenőrzés.
El kell végezni a piac szegmentálását, azaz a legkedvezőbb piaci terület felkutatását, ki kell választani a célpiacot.
A célpiac jellemzői:
- megfelelő a piac mérete (fogyasztó igénye) a vállalat
termelési, értékesítési kapacitásának,
- megfelelő a piac növekedése és átlagos jövedelmezősége (megfelelő befektetés megtérülést ígér),
- megfelelőek a vállalkozás erőforrásainak a versenyviszonyok, a verseny intenzitása.