Információtartalom vázlata
- A külkereskedelmi szerződések követelményei, jellemzői
- Egyes logisztikai tevékenységek kihelyezésének célja, feltételei
- A szállítmányozás és fuvarozás fogalmának meghatározása
- A költségek és kockázatok viselése külkereskedelmi szerződések esetén
- Az Incoterms klauzulák csoportosítása
- A paritásra vonatkozó konkrét kérdés megoldása
A kereskedelmi szerződések (adásvételi- szerződés) vevő és eladó között jön létre ,írásban.
Rögzíti a rájuk vonatkozó jogokat, kötelességeket, és felelősséget.
Tartalmazza:
az adásvétel tárgyát
a felek pontos megnevezését ( pl. szék hely, adó, bankszámlaszám stb.)
a minőségét
a mennyiségét
a csomagolását
a jelölését
a szállítás (átadás) helyét
a határidejét és módját
az eladó teljesítését igazoló okmányokat
a fizetés feltételeit
az árát (mely valamennyi említett feltétellel összefügg).
A szerződéskötések egyszerűsítésére, a feltételek átláthatósága érdekében régóta törekednek szabvány formulák alkalmazására.
Szokványok: - állandóan ismétlődő kereskedelmi szokások írásba foglalt gyűjteménye
-a Nemzetközi Ker. Kamara (ICC) 1936-ban hozta létre az Incoterms szokványt.(többször módosították, jelenleg az Incoterms 2000 használatos)
A szokványokra, szokásokra való hivatkozást, rövidítést főleg
• a minőség
• a csomagolás
• a fizetési mód és
• a paritás esetében használják.
Paritás: Az eladási ár záradéka, mely az ár szolgáltatástartalmát fejezi ki.
Az a földrajzi pont ahol az áru fuvarozásával kapcsolatos költségek átszállnak az
eladóról a vevőre.
Incoterms 2000:
• a paritások elnevezése az eladó kötelezettségeinek terjedelmére utal
• a paritásokat hárombetűs kódokkal jelöljük
• a kereskedelmi kifejezések (szokványok,) értelmezésének nemzetközi szabályai
• 13 záradékot (klauzulát, paritást) tartalmaz, melyek egy-egy változatot jelentenek az áru továbbításával a kárveszély és a költségek viselésével kapcsolatban a kereskedő partnerek között. Megszabja, mely pontig viseli az eladó, és mely ponttól a vevő az áru szállításának költségét és kockázatát (teljesítési hely), tételesen (10 ismérv szerint) felsorolja azt is, mi az eladó és mi a vevő dolga pl. az engedélyek megszerzésénél, a fuvarozási szerződés megkötésekor, mikor és miről kell a partnert értesíteni, és milyen okmányokat kell beszerezni.
Ha A fuvarparitás az a földrajzi pont, ahol a szállítással kapcsolatos költségek átszállnak az eladóról a vevőre.
Teljesítés helye: az a földrajzi pont, ahol a szállítással kapcsolatos kockázat átszáll az eladóról a vevőre.
Ha a költség ugyanott száll át az eladóról a vevőre ahol a kockázat, akkor a paritás 1 pontos. Ha a költség és a kockázat átszállása szétválik, akkor a paritás 2 pontos. Egypontos klauzulák (E, F, D csoport) Kétpontos klauzulák (C csoport)
Az alkalmazott fuvarozási mód alapján a paritások lehetnek tengeri / belvízi vagy multimodális paritások. A multimodális paritások többféle fuvarozási mód és különböző összekapcsolódási módok esetén alkalmazott.
A vevő és az eladó feladatai az Incoterms 2000, 10 pontja szerint:
1) Az adásvételi szerződések teljesítése :-az eladó az áru tulajdonjogát átadja
-a vevő a vételárat kifizeti
2) Engedélyek és formalitások:Az áru eladásához szükséges hatósági engedélyek beszerzése (vám ügyintézés, illetékek, adók stb.)
3) Az áru továbbításával kapcsolatos szerződések megkötése:
-fuvarozási szerződés
-raktározási szerz.
-szállítmányozási szerz.
-szállítmányi biztosítási szerződés
4) Az áru átvétele / átadása
5) A kockázat átszállás (teljesítés helye)
6) Költségmegoszlás (fuvardíj stb.)
7) Értesítés: -készre jelentés ( a vevő értesítése az áru elkészültéről)
- a vevő értesítése az áru feladásáról
- a szállítás módjáról ( milyen fuvareszközzel)
- az áru érkezéséről
8) Bizonylatolás : A kereskedelmi üzlet különböző fázisait bizonylatokkal, bizonylatok aláírásával igazoljuk.
9) Áruvizsgálat: A vevőnek joga van a fuvarozás megkezdése előtt bevizsgáltatni az árut
10) Segítségnyújtás egyéb tevékenységek:- amit az Incoterms nem szabályoz , de a vevő
és az eladó igénybe vesz
INCOTERMS 2000 |
|||
RÖVIDÍTÉS |
ELNEVEZÉS |
FUVAROSZÁSI MÓD |
AZ ELADÓ ALAPVETŐ KÖTELEZETTSÉGE |
* EXW |
EX WORKS |
minden fuvarozási mód |
átadás az eladó telephelyén, raktárban stb. |
* FCA |
FREE CARRIER |
minden fuvarozási mód |
költségmentesen a megnevezett fuvarozónak |
* FAS |
FREE ALONGSIDE SHIP |
tengeri/belvizi |
költségmentesen a behajózási kikötőben a hajó oldalához |
* FOB |
FREE ON BOARD |
tengeri/belvizí |
költségmenetesen a behajózási kikötőben a hajó fedélzetére |
** CFR |
COST AND FREIGHT |
tengeri/belvizi |
költség és fuvardíj a rendeltetési kikötőig |
** CIF |
COST, INSURANCE, FREIGHT |
tengeri/belvizi |
költség, biztosítás é s fuvardíj a rendeltetési kikötőig |
** CPT |
CARRIAGE PAID TO |
minden fuvarozási mód |
fuvardíj fizetve a rendeltetési helyig |
** CIP |
CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO |
minden fuvarozási mód |
fuvardíj, biztosítás fizetve a megnevezett helyig |
* DAF |
DELIVERRED AT FRONTIER |
minden fuvarozási mód |
megnevezett határállomásra szállítva |
* DES |
DELIVERED EX SHIP |
tengeri/belvizi |
leszállítva a megnevezett rendeltetési kikötőbe |
* DEQ |
DELIVER EX QUAY |
tengeri/belvizi |
leszállítva a megnevezettt rendeltetési kikötő rakpartjára (kikötéstől függően vám fizetve vagy nem fizetve) |
* DDU |
DELIVERED DUTY UNPAID |
minden fuvarozási mód |
leszállítva a megnevezettt rendeltetési helyre, vám nem fizetve |
* DDP |
DELIVERED DUTY PAID |
minden fuvarozási mód |
leszállítva a megnevezett rendeltetési helyre, vám fizetve |
* - egypontos klauzula |
|
||
** - kétpontos klauzula |
|
A 13 paritás az eladó kötelezettségének és kockázatának a sorrendjében:
"E" csoport: induló paritás:- EXV
"F" csoport: átadási paritás :-FCA, FAS, FOB
"C" csoport: feladási paritás:- CFR, CIF, CPT, CIP
"D" csoport: érkezési paritás:- DAF, DES, DEQ, DDU, DDP
Paritások:
1) EXW- Ex Works- gyárból átadva (gyártótól, ezen felüli költség a vevőt terheli=> gyártósorrol levegye, csomagolja, fuvarozza, vám költség,….. a saját telephelyéig. Az eladót értesíti, ő készíti a szükséges bizonylatok, értesíti a fuvarozót
2) FCA- Free Carrier- a költség és a kockázat az eladó által az első fuvarozónak történő átadásig terjed. A vevő köti a fuvarozói szerződést.,értesíti az eladót hol, mikor melyik fuvarozónak az eladó értesíti. Arról, h átadta a terméket, okmányokat,átvételi elismervénnyel igazolja
3) FAS- Free Alongside Ship- bérmentetlenül a hajó hosszanti oldalánál, megnevezett elhajózási kikötőben.
Költségés kockázat az eladó részéről a folyami hajók hosszanti oldaláig megnevezett elhajózási kikötőben (rakpartra helyezve) vevő: rendeli a foly. Uszályt, értesíti az eladót hova, mikorra kell az árut elvinni.
4) FOB- Free On Board- a költség és kockázat az eladó részéről megnevezett elhajózott kikötőben a hajó fedélzetén a korlátig. az eladónak be kell rakodnia,vevő hajót bérel, értesíti az eladót, a hajó társaság ell. a csomagolást
5) CFR- Cost+ Freight- költség és fuvardíj megnevezett rendeltetési kikötőig.(ktg és fuvardíjat az eladó fizeti)
6) CIF- Cost, Insurance, Freight- költség, fuvardíj megnevezett rendeltetési kikötőig. (tengeren túli paritás)
7) CPT – Carriage Paid To- fuvarozás fizetve megnevezett rendeltetési helyig.
8) CIP- Carriage+ Insurance Paid To- fuvarozás és biztosítás fizetve megnevezett rendeltetési helyig.
9) DAF- Delivered At Frontier- leszállítva megnevezett határra. A határtól a vevőé a kockázat és a ktg.
10) DES- Delivered Ex Ship- leszállítva a hajón megnevezett rendeltetési kikötőben. A hajó fedélzetén átadva, amíg a hajó beáll, onnantól a vevőé minden ktg (kirakodás, fuvarozás)
11) DEQ- Delivered Ex Quay- leszállítva a rakparton megnevezett rendeltetési kikötőben. Az eladó fizeti a vám terhet a rakpartig. A többit a vevő fizeti
12) DDU- Delivered Duty Unpaid- leszállítva vámkezelés nélkül megnevezett rendeltetési helyen. A kockázat és a ktg. A címzett telephelyéig vámfizetés nélkül az eladó fizeti
13) DDP- Delivered Duty Paid- leszállítva vámfizetve megnevezett rendeltetési helyen. Az eladó fizet mindent u.a., mint az EXW csak az eladóra nézve 10-es pont itt érvényesül