Információtartalom vázlata:
- Marketingkommunikáció fogalma, elemei, eszközei
- Reklám
- Vásárlásösztönzés
- Személyes eladás
- PR
- Vásárlásösztönzés lényege, módszerei
Marketingkommunikáció fogalma, elemei és eszközei:
Mindazon piacbefolyásoló eszközök összességét, ahol a befolyásolás a kommunikáción keresztül történik, marketingkommunikációnak nevezzük.
Feladata:
- egy termék, vagy szolgáltatás népszerűsítése, egy márka, vagy vállalat megismertetése
- a fogyasztó figyelmének felkeltése
- vásárlásra ösztönzés
Eszközeit 4+3P-nek nevezzük. Ezek a következők:
- Reklám
- Személyes eladás
- Eladás ösztönzés
- Közönségkapcsolatok (PR)
- Emberi tényező
- Tárgyi feltételek
- Folyamat
Reklám:
Az eladótól a vevő felé irányuló információ - kibocsátás, annak érdekében, hogy a vásárló attitűdjét és magatartását befolyásolják.
Célja:
- a vállalat üzleti forgalmának elősegítése
- a vállalat piaci bevezetése
- vállalati tevékenység bővítésének ismertté tétele
- a termék piaci bevezetése
- a termék piaci pozíciójának megerősítése
- a termék piaci hanyatlásának késleltetése
- a versenytársak tevékenységére választ adjunk.
Személyes eladás: (Personal Selling = PS)
Lényege:
a cég képviselője (eladó, ügynök, stb) közvetlen kapcsolat (tárgyalás, megbeszélés) során kísérli meg vásárlásra bírni a fogyasztót.
Jellemzői:
- a fogyasztóból kiváltott reakciókra az eladó gyorsan tud reagálni
- a fogyasztókról primer információkat biztosít
- eszközigénye kicsi (eladó és a termék)
- a meggyőzés eredményessége azonnal mérhető
- drága, az egységnyi eladott termékre jutó költség magas
- jól képzett szakember szükséges a lebonyolításához
- időigényes a célcsoport elérése
- a rendszer kiépítése nehézkes
Közönségkapcsolatok:
Az elsődlegesen nem eladási célokat szolgáló vállalati üzeneteket PR ( közönségkapcsolatok ) néven foglaljuk össze.
A PR: a vállalat vezetése által koordinált tevékenység, melynek célja, hogy a vállalat termékei iránt bizalmat keltsen, és azt fenntartsa.
Belső PR
Belső PR feladatai:
- szervezet / vállalat iránti bizalom kiépítése
- környezet támogatásának megnyerése
- környezet együttműködési készségének fejlesztése
- jó vállalati légkör teremtése
- bizalom építése a szervezet és tagjai között
A vállalat vezetőinek a vállalat dolgozóival, tagjaival, tulajdonosaival fenntartott kommunikációs tevékenysége.
Belső PR alanyai:
- dolgozók
- tulajdonosok
- tanácsadók, stb.
Belső PR célja:
A dolgozó fontosnak érezze a vállalat céljait. Ezért a dolgozót tájékoztatni kell arról, hogy:
- honnan hová tart a vállalat
- most hol tart a célok megvalósításában
- a dolgozónak mivel kell hozzájárulnia a célok eléréséhez
Belső PR szközei:
- megbeszélések
- tanácskozások
- vállalati rendezvények
- hirdető táblák
- belső újság
- Internet
Külső PR:
A szervezet külső környezetével kiépített kommunikációs kapcsolatok összessége, mely segíti a vállalat társadalmi elismerését, bizalom kialakítását.
Külső PR eszközei:
- személyes eladás
- levelek
- kiállítás
- konferencia
- nyomtatványok
- TV
- Rádió
- Sajtó
- Vásárok
Külső PR funkciói:
Meg kell találni azokat a szereplőket, akik a vállalatról alkotott képet pozitívan befolyásolják
meg kell győzni őket, hogy hajtsák ezt végre.
Eladás ösztönzés:
Mindaz a vásárlók érdeklődését felkeltő reklámtevékenység, amely nem tartozik a hirdetés, PR és a személyes eladás témakörébe.
- Tág értelemben:
minden marketingtevékenység, amely arra irányul, hogy több terméket és szolgáltatást értékesíthessen a vállalat. - Szűk értelemben:
erőteljesebben irányul azokra a fogyasztókra, akik valamilyen szempontból közelebb állnak a vásárláshoz, mint az általános nagyközönség.
Külső PR eszközei:
- Versenyek szervezése:
bizonyos termék vásárlása esetén a vásárló sorsoláson vesz részt, melyen utazást, autót, stb. nyerhet.
- Ingyenes minták:
próbavásárlást helyettesítenek, és a fogyasztót rábírhatják a vásárlásra. Ez nemcsak a fogyasztók részére lehet vonzó, hanem a partnerügynökök részére is.
- Kuponok:
a terméken, hirdetésben, újságban elhelyezett szelvények, melyet a fogyasztó felhasználhat a termék vásárlásánál. Azok számára kedvező, akik érzékenyek az árváltozásra, árengedményre.
- Közvetlen marketing:
a vevőhöz személy szerint szóló és mérhető, közvetlen választ váró eszközök alkalmazása.
Az eladásösztönzés során alkalmazható eszközöket a következő táblázat foglalja össze: