Információtartalom vázlata:

  • Kommunikáció jelentősége a marketingben
  • Marketingkommunikáció fogalma, eszközei
  • Személyes eladás lényege, jellemzői
    • A személyes eladás alapelvei
    • A jó eladóval szemben támasztott követelmények
    • A személyes eladás folyamata, szabályai

Kommunikáció jelentősége a marketingben:

A kommunikációnak a marketingben fontos szerepe van. Ha egy termék, szolgáltatás megszületik, a termelő erről hírt ad a fogyasztóknak, és a leendő vásárlóknak. Ezért különböző utakat keres, melyen keresztül kommunikál a fogyasztóval és informálja őt a termékről, annak tulajdonságáról, stb.

Marketingkommunikáció fogalma és eszközei:

Mindazon piacbefolyásoló eszközök összességét, ahol a befolyásolás a kommunikáción keresztül történik, marketingkommunikációnak nevezzük.

Feladata:

  • egy termék, vagy szolgáltatás népszerűsítése, egy márka, vagy vállalat megismertetése
  • a fogyasztó figyelmének felkeltése
  • vásárlásra ösztönzés

Eszközeit 4P-nek nevezzük. Ezek a következők:

  • Reklám
  • Személyes eladás
  • Eladás ösztönzés
  • Közönségkapcsolatok (PR)

Személyes eladás: (Personal Selling = PS)

Lényege: a cég képviselője (eladó, ügynök, stb) közvetlen kapcsolat (tárgyalás, megbeszélés) során kísérli meg vásárlásra bírni a fogyasztót.

Jellemzői:

  • a fogyasztóból kiváltott reakciókra az eladó gyorsan tud reagálni
  • a fogyasztókról primer információkat biztosít
  • eszközigénye kicsi (eladó és a termék)
  • a meggyőzés eredményessége azonnal mérhető
  • drága, az egységnyi eladott termékre jutó költség magas
  • jól képzett szakember szükséges a lebonyolításához
  • időigényes a célcsoport elérése
  • a rendszer kiépítése nehézkes

Folyamata: 3 szakaszra bontható

  1. Érintkezési szakasz
  2. Meggyőzés
  3. Zárótechnika

Érintkezési szakasz:

Az eladónak arra kell törekednie, hogy bizalmat keltsen a vevőben, ezért a legfontosabb, hogy jó légkört teremtsen.

  • A vevővel való kapcsolat felvétele
    A vevővel az első kapcsolat az üdvözlés során alakul ki, ezért fontos, hogy:
    • minden vevőt udvariasan és barátságosan üdvözöljön
    • elébe menjen az eladó a vevőnek
    • az eladó köszönjön először
    • az eladó keresse a kontaktust a vevővel
  • Meg kell ismerni a vevő kívánságát, ezért az eladó kérdezze meg, hogy segíthet-e?
  • Fel kell mérni a vevő szükségletét

Meggyőzés: célja, hogy a vevőt kapcsolatba hozzuk az áruval és annak előnyös tulajdonságairól meggyőzzük.

  • Be kell mutatni az árut a vevőnek
    • az eladó igyekezzen a terméket gyorsan a fogyasztó elé helyezni
    • meggyőzően mutassa be az árut
    • óvatosan kezelje az árut
    • az áru csomagolása legyen ép
    • világos helyen mutassa be az árut, hogy a vevő jól láthassa
    • engedje a vevőnek kézbe venni, kipróbálni a terméket
    • a bemutatást a közepes árú termékkel kezdje, mert nem tudja, hogy a fogyasztó mennyit akar áldozni a termékre, és a magas árfekvéssel elriaszthatja az olcsóbb termékektől
    • egyszerre legfeljebb 3 árut helyezzen a fogyasztó elé, és segítse a fogyasztót a termékek összehasonlításában
  • Vásárlási érvelés
    • fontos, hogy kiemelje a termék használati értékeit és az esztétikáját (tartósság, kezelhetőség, szín, forma, stb.)
    • hangsúlyozza az áruhoz kapcsolódó szolgáltatásokat
    • árat úgy adja meg a fogyasztónak, hogy közben hangsúlyozza a termék fontos tulajdonságait.
      Az árat megadhatja:
      • felértékeléses módszerrel, amikor azt mondja, hogy már csak a héten akciós a terméket, tehát az árat különleges ajánlatként mutatja be.
      • a legkisebb egységre vetítve, pl: m2,
      • összehasonlításos módon: az árat egy mindennapi használati cikk árával hasonlítja össze,
      • árkihagyással: csak a két termék ára közti különbséget közli.
    • Vételi döntés elősegítése:
      • az eladó ekkor már leszűkíti a termékek körét
      • összehasonlítja újra a termékeket a fogyasztónak
      • érvel a termék mellett
      • megerősíti a kapcsolódó szolgáltatásokat (garancia, cserelehetőség, szavatossági idő, stb)
      • a termékhez kiegészítő terméket ajánl, amelynél célszerű, hogy a kiegészítő termék ára ne haladja meg a termék árát
      • Zárótechnika:
        • Összefoglalót tart az eladó a termékről. Technikák:
        • Sürgősség megemlítése: már csak a héten akciós a termék
        • Részleges döntés
        • Alternatív kérdések: hétfőn vagy kedden szállítsuk? Ezzel a fogyasztó bizonytalanságát, hogy megvegye-e a terméket eloszlatjuk, és figyelmét abba az irányba tereljük, hogy hamarosan az övé lehet a termék.
        • Az eladó gratulál a fogyasztó döntéséhez, mert a fogyasztó a vásárlás után bizonytalan, hogy jól döntött-e, és ezt a bizonytalanságot oszlatja el az eladó.
        • A számlakiállításkor az eladó olvashatóan írjon, vonja le az esetleges engedményeket, és ne vétsen számítási hibát.
        • Még egyszer ellenőrizze az árut, távolítsa el az árcímkét és utaljon a garancia feltételeire
        • Kérdezze meg, hogy becsomagolja-e az árut
        • Fizetéskor pontosan adjon vissza
        • Búcsúzáskor köszönje meg a vásárlást, és köszönjön el.
  • A jó eladóval szemben támasztott követelmények
    • Szakmai ismeretek:
      • megfelelő áruismeret
      • naprakész gazdasági ismeretek
      • szakmai idegen nyelv ismerete
      • technikai, gyakorlati tudnivalók ismerete
      • általános műveltség
    • Személyiség vonások:
      • emberismeret, empátia
      • jó kapcsolatteremtő készség
      • jó kifejezőképesség
      • tartós figyelem
    • c.)    Magatartás:
      • udvarias, segítőkész
      • tapintatos
      • türelmes, van önuralma
    • d.)    Külső megjelenés
      • ízléses ruházat, ami igazodik:
        • az üzlet jellegéhez
        • az áruk jellegéhez
        • eladó személyéhez
          • ápoltság
          • megfelelő testtartás
          • mimika: mosolyog, nem ráncolja a homlokát, nem csodálkozik, stb.