Információtartalom vázlata:

  • S.W.O.T. analízis lényege, folyamata
  • Szolgáltatás-marketing(7P) eszközei

Szolgáltatás:

Nem tárgyiasult termék nem tudunk felettük tulajdonjogot szerezni

Jellemzői:

  1. Hullámzó teljesítmény:
    Kétszer nem tudom ugyanolyanra a szolgáltatásnyújtást (térben és időben eltér)
  2. Megfoghatatlanság:
    Nem tudom fizikailag megfogni a szolgáltatást
  3. Elválaszthatatlanság:
    Egy időben azonos helyen, az eladó és a vásárló jelenlétében
  4. Tárolhatóság:
    Nem igénybevett szolgáltatás nem pótolható

SWOT analízis lényege:

A vállalat értékesítéseit elemezzük. A SWOT analízis nem más, mint a vállalat erősségeinek, gyengeségeinek, lehetőségeinek és az őt fenyegető veszélyeknek a számbavétele. Magyarul GYELV elemzésnek is nevezzük, amely a magyar szavak rövidítéseiből származik:

  • Belső
    • Gyengeségel
    • Erősségek
  • Külső
    • Lehetőségek
    • Veszélyek

Az elemzés menete a következő:

  1. Először a külső környezeti tényezőket kell feltérképezni. Ezek a következők:
    • politikai
    • jogi
    • gazdasági
    • technikai tényezők.
  2. Ezt követi a versenyhelyzet, vagyis a versenytársak, a cég piacának részletes elemzése.
  3. Ezután következik a vállalat belső környezetének felmérése.

Erősségek:

A cég legjobb oldalait kell feltérképezni, be kell mutatni mindazt, amiben a vállalkozás jobb a versenytársaknál. Ezek vállalaton belüli tényezők.

Gyengeségek:

Szintén vállalaton belüli tényezők, melyek a vállalat sikertelenségéhez vezethetnek, ezek olyan tényezők, amiken még lehet javítani.

Lehetőségek:

Külső kedvező tényezőket jelentenek, melyeket kihasználva a vállalat előnyökre tehet szert.

Veszélyek:

Külső kedvezőtlen tényezőket jelentenek, melyek a konkurenciát és a rossz belső folyamatok várható következményeit takarják.

Szolgáltatásmarketing eszközei (4p)

  1. Termék:
    A nem fizikai természet miatt, már a kínálat is bizonytalanságot rejt. Ennek feloldását szolgálja a vevő érdeklődésének felkeltése a bizalmi viszony felkeltése.
    A szolgáltatásban az innováció (fejlesztés) nem jelent tartós előnyt, nem lehet védekezni az utánzás ellen.
  2. Ár:
    A szolgáltatás piaci értékének mérése bizonytalan. A fogyasztó meg van győződve arról, hogy a szolgáltatás irreálisan drága, másrészt a fogyasztó ezt tekinti a minőség mércéjének. Az árpolitika területén fontos az árdifferenciálás, a szezonárak és az árkedvezmények.
  3. Értékesítés Hely: (értékesítési csatorna)
    A szolgáltatások nagy többsége közvetlenül a fogyasztóhoz kerül, ezért a szolgáltatónak kell megszereznie az értékesítést.
  4. Promóció: (marketing kommunikáció)
    A szolgáltatás megbízhatóságáról csak a fogyasztás során lehet tapasztalatot szerezni. A direkt marketing alkalmas eszköz a szolgáltatás előnyeinek hirdetésére. Felhasználható formák még a fogyasztók meggyőzésére a személyes eladás, a PR eszközök alkalmazása, reklám, stb.

+3P

  1. Személyzet: (személyes eladás)
    Az emberi tényező kulcsfontosságú szerepet játszik, mert ha a személyzet alulteljesít a konfliktushoz, vezet, ha túlteljesít a vevő, nem hálálja meg, de a tulajdonosnak többletköltséget jelent. Az elkötelezettség erősítésére belső PR eszközök alkalmasak. A személyzet kiválasztásának szempontjai:
    • a külső megjelenés
    • a szaktudás
    • a biztos fellépés
    • az empátia
    • a jó emlékezőtehetség
    • általános műveltség
    • kapcsolatteremtő képesség
    • Diszkréció!
    • önuralom
  2. A kiszolgálás folyamata:
    A marketing tevékenység eszközrendszere az ügylettől függően változó.
    A vevő értékel és az elvárt és kapott szolgáltatási folyamattól függően a vevő állandó fogyasztóvá váll, vagy sem.
  3. Fizikai környezet:
    Ide a szolgáltatás tárgyi elemeinek megfelelősségei, tartozik:
    • Külső elemek:
      • külső design
      • parkoló
    • Belső elemek:
      • berendezési tárgyak
      • hőmérséklet, zaj
    • Egyéb kézzel fogható tényezők
      • névjegykártya
      • prospektusok
      • alkalmazottak öltözéke

Marketing mix:

Azoknak a marketingeknek az összessége, amelyeket a vállalat a cél piacokra vonatkozó tervek, megvalósítására használ fel. (7P rendszer)