Információtartalom vázlata:

Vásárlási folyamat szakaszainak jellemzése

  • Vásárlás utáni magatartás:
    • Elégedett vásárló reakcióinak jellemzése
    • Elégedetlen vásárlóreakcióinak jellemzése
  • Vásárlási döntés szerepkörei
  • Impulzív vásárlás jellemzői

A vásárlási folyamat szakaszainak jellemzése

A vásárlási döntés folyamata az 5 szakaszra bontható fel:

Probléma felismerés

Információgyűjtés

Alternatívák értékelése

Vásárlási döntés

Vásárlás utáni magatartás

Vásárlási döntés:

A fogyasztó több döntést hoz egyszerre ebben a szakaszban. Döntenie kell:

  • A termékről: ekkor a fogyasztó:
    • az eredetileg kiválasztott terméket veszi meg
    • azt eredeti elképzeléstől kicsit eltérő terméket veszi meg
    • az eredeti elképzeléstől nagyon eltérő terméket veszi meg
    • egészen mást vesz meg
  • A márkáról: ekkor a fogyasztó lehet:
    • márkahű
    • csapongó
    • nem márkahű
  • A kereskedőről: ekkor a fogyasztó lehet:
    • új vásárló
    • törzsvevő
  • A vásárlás időpontjáról:
    Fontos tényező, hogy a fogyasztó mikor kap fizetést vagy prémiumot. Továbbá figyelembe kell venni az üzleteknél a nyitvatartási időt is.
  • A vásárlásra szánt összegről

Vásárlói szerepkörök:

  • Kezdeményező: aki felveti a termék vásárlásának ötletét
  • Tanácsadó: akinek a véleménye fontos a vásárlási döntésben
  • Döntéshozó: aki eldönti a vásárlás tényét
  • Vásárló: aki ténylegesen lebonyolítja a vásárlást
  • Használó: aki ténylegesen használni fogja az adott terméket

Vásárlás után a vevő lehet elégedett vagy elégedetlen.

Vásárlás utáni magatartás

Vásárlás utáni magatartás:

A vásárlás után a fogyasztó összehasonlítja a termék tényleges tulajdonságait az általa elvárt tulajdonságokkal. Ha a termékhasználat során keletkezett tapasztalata megegyezik az elvártakkal, akkor a vevő elégedett lesz, ellenkező esetben elégedetlen.

Elégedett vevő:

  • Hosszú távon elengedhetetlen a vevő pozitív véleménye, mert az elégedett vevő a legjobb reklám.
  • Az elégedett vevő újravásárolja a terméket vagy a márkát, így márkahűvé válhat.

Az elégedetlen vevő:

  • többet nem vásárol az adott termékből,
  • és a vállalat más termékéből sem,
  • negatív szájreklámba kezdhet, vagy
  • elégtételt kér: a gyártóhoz, vagy a kereskedőhöz fordulhat és kérheti az áru cseréjét, javíttatását, vagy az ellenérték visszaszolgáltatását, a fogyasztóvédelemhez fordulhat, vagy a bírósághoz, ami a cég számára hírnévrontást jelenthet.

Vásárlási döntéseknek 4 típusa van:

  1. Szokásokon alapuló vásárlás
    • gyakran vásárolt javak estében
    • mintakövetés, referenciacsoport mintája
    • elégedettség alapján ismételt döntés
    • márkahűség
  2. Problémamegoldó vásárlás
    • a termék nagy értékű
    • a termék bonyolult
    • termék vásárlására ritkán kerül sor
    • termék ismerete speciális szaktudást igényel
  3. Impulzusvásárlás – azonnali reakció egy ingerre, nem tervezett vásárlás.
    • Általában kisebb értékű termék esetén
    • Emocionális tényezők hatására jön létre
    • A döntés az élményszerűség növelésével gyakoribbá tehető, pl. termékbemutatók
    • 3 fajtája:
      • Tisztán impulzusvásárlás:
        A bennünket ért ingerek hatására nem a szokott módon cselekszünk. Pl.: megcsap a péksütemény illata, és vásárlás nélkül nem tudunk továbbmenni
      • Szuggesztív impulzusvásárlás:
        A kedvező vásárlási alkalmat várjuk, pl.: árleszállítást
      • Tervezett impulzusvásárlás:
        A vásárlást elhatároztuk, de a termékről konkrét elképzelésünk nincs. Pl.: akarunk venni egy nadrágot, de nem tudjuk, hogy milyet.
  4. Változatosságot kereső magatartás - csekély érdeklődést kivált, márkák között különbséget tesz. Ismétlődő reklámokkal kell a fogyasztót meggyőzni.

Fogyasztó jogai:

  • Választás joga
  • Biztonsághoz való jog: testi épségükben kárt ne tegyen
  • Információ joga: segíti a vásárlást: magyarnyelven kezelési útmutató, tájékoztató
  • Szavatossági, reklamálási, csere és kártérítési jog: pl karácsonyi vásárlásnál rövid visszavásárlás (törvény szerint nem lehet)
  • Fogyasztóvédelem joga: helyi önkormányzati, bíróság, békéltető testület, fogyasztóvédelmi felügyelet