Piackutatás
Általános áttekintés egy konkrét termék piacra történő értékesítési lehetőségéről a piaci állapotra, versenyre, ügyfelekre irányul ez a kutatás.
Az információk forrásai
A vállalat által összegyűjtött és feldolgozott adat és ismeret.
Az információknak 2 fajtája van:
- Szekunder adatok:
Már rendelkezésre állnak valaki valamilyen más kutatás céljából már összegyűjtötte, mi csak felhasználjuk őket.
- Külső:
Vállalaton kívülről pl. KSH. - Belső:
Vállalaton belül pl. statisztikák, könyvelési adatok, mérleg, egyéb kimutatás.
- Külső:
- Primer adatok:
Még nem létező információ az adott kutatás céljából kerülnek összegzésre.
Szekunder piackutatás
Miután tételes meghatározásra került, hogy a piackutató vizsgálathoz milyen információkra van szükség, meg kell határozni, hogy milyen forrásból lehet megszerezni a szükséges adatokat. Elsősorban a már rendelkezésre álló adatokat felkutatása, illetve begyűjtésére kerül sor. Ezek a szekunder információk. Szekunder információk: más célból már összegyűjtött, eltérő adatok összessége.
- Milyen időre vonatkozik?
- Eltérő-e a mértékegysége?
- Más célból működik-e? (arra felel, amire szeretnék választ kapni)
A szekunder adatokat azért, kell előbb összegyűjteni, mert
- Olcsóbb
- Megoldást nyújthatnak a kutatásra
- Nagyon gyorsan tudjuk megtalálni
- Mert a probléma mielőbbi meghatározásánál áll vagy bukik a kutatás
A tipikus szekunder információforrások |
|
Információforrások |
Tipikus kibocsátó szervezetek |
Statisztikák |
Statisztikai hivatalok |
Hivatalos előírások |
Államigazgatás, kutatócégek |
Jelentések |
Kutatócégek, államigazgatás, kamarák, érdekképviseleti szervezetek |
Terméktanulmányok |
Kutatócégek, reklámcégek, szakmai szervezetek |
Piactanulmányok |
Kutatócégek, kamarák |
Sajtócikkek, elemzések, sajtófigyelés |
Újságok, magazinok, gazdasági szaklapok kiadói, tömegkommunikációs cégek |
Adatbázisok |
Kutatócégek |
Tudományos tanulmányok, diplomamunkák |
Könyvtárak, oktatási intézmények |
Szakkönyvek, szakfolyóiratok |
Könyvtárak, dokumentációs részleg |
Primer információk jelentősége:
Amikor a szekunder információk nem bizonyulnak elegendőnek, a vállalat megkérdezéssel, fókuszcsoportokkal, interjúkkal, megfigyeléssel vagy kísérletezéssel szerzi meg a vállalat számára szükséges információkat.
Primer információszerzés módszerei:
Önszámlálás (kérdőív):
Alkalmazása írásban történik. A megfigyelt egyed önmaga tölti ki a kérdőívet, azaz a feltett kérdésekre a legjobb belátása szerint válaszol.
Előnyei:
- nagyszámú sokaság esetén jól alkalmazható, gyors, olcsó, viszonylag szép kivitel
- gyorsan eljuttatható a címzetthez
- van idő az átgondolásra, kitöltésre
- őszintébb válaszadás
- a kérdezőbiztos nem befolyásolja a kérdezettet
Hátrányai:
- alacsony visszaérkezési arány (8-25 %)
- nem megfelelő reprezentáció
- tájékoztatást igénylő témaköröknél nem alkalmazható
- kevés kérdés tehető fel
- sok a hibásan kitöltött kérdőív (8-10 %)
Piac Kutatás
- Kísérlet
- Megfigyelés
- Megkérdezés
- Standard
- Mélyinterjú
Piackutatás folyamata
A probléma és kutatás tárgyának meghatározása, pontosítása, aprólékos kibontása
↓
A kutatási terv elemzése.
↓
Az adatok megszerzése, összegyűjtése
↓
Megállapítások tétele, javaslatok, prognózis készítése.
A piackutatás és a statisztika kapcsolata
A statisztikai módszerek a piackutatás során kiemelkedő fontossággal bírnak. A statisztika megkönnyíti a piackutatáshoz szükséges adatok begyűjtését és azok feldolgozását.
A piackutatás eredményeinek elemzésére a statisztikai viszonyszámokat alkalmazzuk, mint például a megoszlási viszonyszámokat.
A kérdőívek kiértékelése írásban történik. A kiértékelés során szöveges elemzést, illetve számszaki elemzést végzünk, melynek eredményeit diagrammok segítségével jeleníthetjük meg. Leggyakrabban az oszlop diagrammokat használjuk, de alkalmazzuk még a kör diagrammokat, a sáv diagrammokat és a négyzetes ábrázolást is.
Adatok feldolgozása szempont:
- időbeli vizsgálat (grafikon ábra) bázis viszonyszámok, láncviszonyszámok, értékindex
- arányok és azok vizsgálata (megoszlási viszonyszám)
- tényezőkénti változás vizsgálata (ár és volumenindex)
- adatok közötti összefüggések vizsgálata (rugalmassági mutató: árrugalmasság)