Információtartalom vázlata
- Csomagolási és az egybecsomagolási feltételek
- Küldeménydarabok jelölése és bárcázása
- A tartány műszaki állapotának ellenőrzése
- A betölthető veszélyes áru
- A legnagyobb töltési fok
- Zárószerkezetek
- Veszélyességi bárcák
- Csomagolóeszközök állapota
- Rakodás és árukezelés
Csomagolás és egységberakás feltételei:
Egybecsomagolásról akkor beszélünk, ha a veszélyes árunak van egy belső és egy külső csomagolása.
- A belső csomagolás pl. üveg, fém, papír, műanyag stb.
- A külső csomagolás pl. láda karton stb.
Az egybecsomagolás történhet:
- Az egy osztály különböző sorszámai alá tartozó árukkal (alosztályok)
- Különböző osztályokba tartozó árukkal
- Nem veszélyes árukkal
Az egybecsomagolási előírások nem vonatkoznak arra ha a küldeménydarabokat egy raklapra egységrakományként kezeljük, rakjuk fel.
Az egybecsomagolás csak akkor megengedett ha a közúti és a vasúti szállításra vonatkozó előírásokban nincsenek egybecsomagolási tilalmak az adott árukra
Az egybecsomagolással szemben támasztott követelmény:
- Az egybecsomagolt veszélyes áruk között veszélyes reakciók nem léphetnek fel.
Veszélyes reakcióknak kell tekinteni:
- Az égést vagy jelentős hőfejlődést
- Gyúlékony vagy mérgező gázok fejlődését
- Maró folyékony anyagok képződését
- Vegyileg nem állandó anyagok képződését
A tengeri hajóközlekedésre nincs egybecsomagolási előírás kidolgozva.
Küldeménydarabok jelölése és bárcázása:
Küldeménydarabos szállításnál - hordó, palack, kanna, stb. - szám nélküli veszélyt jelző táblákat kell használnunk. A küldeménydarabok szállításánál magának a csomagolásnak van olyan alkalmassági ill. követelmény rendszere, amely a szállítás biztonságát garantálja.
A veszélyességi bárcák mérete a küldeménydarabokon 10 x 10 cm-esek.
A tartály műszaki állapotának ellenőrzése
A betölthető veszélyes áru
A legnagyobb töltési fok
Fontos feladat, különösen folyadékok esetén a töltési fok meghatározása, hiszen a folyadék térfogati hőtágulásából és parciális gőznyomásából a csomagolás belső terében a felmelegedés hatására nagy nyomás, míg erős lehűlés esetén vákuum keletkezhet.
Hacsak az egyes osztályok mást nem írnak elő, a töltési fokot 15 °C töltési hőmérséklet mellett a következők szerint kell meghatározni:
vagy:
Anyag forráspontja (°C) | 35 < 60 | 60 < 100 | 100 < 200 | 200 < 300 | 300 |
Az IBC töltési foka (%) |
90 | 92 | 94 | 96 | 98 |
vagy: a töltési fok = IBC térfogatának % - a
A képletben a folyadék átlagos köbös hőtágulási együtthatója 15-50 °C között, vagyis 35 °C os maximális hőmérséklet változásra a következő képlettel számítható:
Ahol d15 és d50 a folyadék relatív sűrűsége 150C on, ill. 50 °C és tF a folyadék középhőmérséklete a töltés során.
A 31HZ2 típusú IBC-ket legalább a külső burkolat térfogatának 80 % - ig kell megtölteni.
Amennyiben az IBC-t 61 °C vagy alacsonyabb zárttéri lobbanáspontú folyékony anyagok vagy porrobbanásra hajlamos porok szállítására használják, intézkedéseket kell hozni, hogy a töltés és ürítés során a veszélyes elektrosztatikus feltöltődést elkerüljék.
A nedvesített vagy higított anyagokat tartalmazó IBC zárásának olyannak kell lennie, hogy a folyékony anyag (víz, oldószer) százalékos aránya a szállítás alatt ne csökkenjen az előírt határérték alá.
A szállítás során az IBC-ket a szállítóegységben úgy kell szilárdan rögzíteni vagy kitámasztani, hogy megakadályozzák a hosszirányú vagy keresztirányú elmozdulást vagy ütközést, és hogy a megfelelő külső kitámasztást biztosítsák.
Zárószerkezetek
- Amennyiben egymás mögött két vagy több zárószerkezet van beépítve, először a szállított anyaghoz legközelebb esőt kell elzárni.
- A szállítás során az IBC külsejére semmiféle veszélyes maradék nem tapadhat.
Veszély szimbólumai
A vegyi áruk használatával felmerül_ veszélynek szerepelnie kell a veszélyes anyagot tartalmazó árucímkéjén. A veszélyt egy narancssárga alapra fekete színnel nyomtatott szimbólum, egy azt magyarázó szöveg és betű rövidítés jelöli. Összesen tíz ilyen szimbólum létezik:
Szimbólum | Jelölés | Megnevezés | Angol megnevezés |
E | Robbanásveszély | Explosiv | |
O | Égést tápláló, oxidáló | Oxidizing | |
T | Mérgező | Toxic | |
T+ | Nagyon mérgező | Very toxic | |
F | Tűzveszélyes | Highly flammable | |
F+ | Fokozottan tűzveszélyes | Extremely flammable | |
C | Maró | Corrosive | |
Xi | Irritatív | Irritant | |
Xn | Ártalmas | Noxious | |
N | Környezeti veszély | Environmental danger |
Veszély szimbólumai
A vegyi áruk használatával felmerül_ veszélynek szerepelnie kell a veszélyes anyagot tartalmazó árucímkéjén. A veszélyt egy narancssárga alapra fekete színnel nyomtatott szimbólum, egy azt magyarázó szöveg és betű rövidítés jelöli. Összesen tíz ilyen szimbólum létezik:
Veszélyességi bárcák
Tartányjárművekre 30 x 30 cm méretű veszélyességi bárcákat kell elhelyezni a tartány két oldalára és a hátsó falára is.
A szállító jármű megjelölését a rakodás megkezdése előtt kell elvégezni. Az árudarabok az ADR által meghatározott jelöléssel, egyes csomagolások csak minősítési jellel ellátva rakhatók fel a szállító járműre.
Csomagolóeszközök állapota
A csomagolóeszköz egy olyan tartály kell, hogy legyen, melyek feladata, hogy megakadályozza, hogy a veszélyes áru a szállítás folyamán kifolyhasson.
A csomagolási utasítások előírják, hogy melyik anyagot milyen csomagolóeszközbe szabad csomagolni.