Megelőző válságmenedzselés

Az első szakaszban a vállalati tevékenység normális mederben folyik, a vállalat piaci helyzete stabil, realizálja az ágazatában szokásos nyereséget, esetleg annál is többet. Ebben a szakaszban is foglalkozni kell azonban a válság bekövetkezésének a lehetőségével. A válságszituáció ugyanis objektív.
A vállalati működés e felhőtlen ideje alatt a megelőző (preventív) válságmenedzselésnek van létjogosultsága. A megelőző válságmenedzselés, a vállalati stratégia egészéhez hasonlóan, a vállalat első számú vezetőjének (elnök, vezérigazgató, ügyvezető igazgató stb.) a feladata.
A megelőző válságmenedzselés alapvető célja a vállalat megtartása az adott kedvező piaci helyzetben, a válságjelenségek felbukkanásának lehetőségét minimálisra csökkentve.
Az aktív válság prevenció három fő részből tevődik össze

  1. jövőkutatás: a jövőt befolyásoló tényezők vizsgálata
  2. futurológia: a tevékenység komplex jövőképének előrevetítése
  3. trendek és prognózisok: a működő folyamatok várható változásainak előrejelzése