1. Fedezeti pont elemzése módszer
A kibocsátott illetve az értékesítési árbevétel olyan szintja, mely mellett a bevétel az összes költségre fedezetet nyújt.
Megállapításának módszerei
- ha a vállalat egyféle terméket állít elő, akkor a fedezeti pont eléréséhez szükséges értékesítési mennyisége - fedezeti mennyiséget állapít meg
összbevétel = összköltség
(egységár * értékesítési mennyiség) = összes fixköltség + összes változó költség
P * Q = FC + (összes eladott mennyiség * egységnyi VC)
P * Q = FC + (Q * AVC)
(P * Q) - (AVC * Q) =FC
Q * (P - AVC) = FC
Q = FC / P - AVC
A fedezeti diagramm elemzése alapján a fedezeti ponton és mennyiségen kívül megállapítható, hogy:- a növekedő értékesítés szintjéhez milyen nyereségszint tartozik
- a kapacitás kihasználás mely szintje mellett lép át a vállalat a veszteséges sávból a nyereséges sávba
- az árképzési elvek illetve az árak változása milyen eredményt hoz
- mekkora a költség csökkentésből származó haszon
- hol van az üzembezárási pont: az a pont, ahol az értékesítés árbevétele legfeljebb a változó költségre nyújt fedezetet
- ha a vállalatnak több terméke van, akkor a fedezeti pont eléréséhez szükséges árbevételt határoz meg. Fedezeti pont eléréséhez szükséges árbevétel = össz FC / egységnyi árbevétel - egységnyi árbevételre jutó VC
2. Nyereség növelésének lehetséges módszerei
- a termelés/értékesítés növelése
- egységár növelése
- költségek csökkentése