1. Fedezeti pont elemzése módszer

A kibocsátott illetve az értékesítési árbevétel olyan szintja, mely mellett a bevétel az összes költségre fedezetet nyújt.

Megállapításának módszerei

  1. ha a vállalat egyféle terméket állít elő, akkor a fedezeti pont eléréséhez szükséges értékesítési mennyisége - fedezeti mennyiséget állapít meg
    összbevétel = összköltség
    (egységár * értékesítési mennyiség) = összes fixköltség + összes változó költség
    P * Q = FC + (összes eladott mennyiség * egységnyi VC)
    P * Q = FC + (Q * AVC)
    (P * Q) - (AVC * Q) =FC
    Q * (P - AVC) = FC
    Q = FC / P - AVC
    A fedezeti diagramm elemzése alapján a fedezeti ponton és mennyiségen kívül megállapítható, hogy:
    • a növekedő értékesítés szintjéhez milyen nyereségszint tartozik
    • a kapacitás kihasználás mely szintje mellett lép át a vállalat a veszteséges sávból a nyereséges sávba
    • az árképzési elvek illetve az árak változása milyen eredményt hoz
    • mekkora a költség csökkentésből származó haszon
    • hol van az üzembezárási pont: az a pont, ahol az értékesítés árbevétele legfeljebb a változó költségre nyújt fedezetet
  2. ha a vállalatnak több terméke van, akkor a fedezeti pont eléréséhez szükséges árbevételt határoz meg. Fedezeti pont eléréséhez szükséges árbevétel = össz FC / egységnyi árbevétel - egységnyi árbevételre jutó VC

2. Nyereség növelésének lehetséges módszerei

  • a termelés/értékesítés növelése
  • egységár növelése
  • költségek csökkentése