Magánszemély és cég is lehet adós.
Cégminősítés alatt a gazdasági helyzet feltárását és meghatározott szempontok szerinti megítélését értjük. Célja, hogy a cég jogi és mikro ökonómiai jellemzőit megvizsgáljuk.

  • Besoroló rendszer
  • Diagnosztikai rendszer
  • Minősítési skála
  • Alapvető követelmények a minősítési rendszerrel kapcsolatban
  • A vizsgált cég valamennyi folyamatát fogja át
  • Minden méretű és típusú gazdasági egység minősítésére alkalmas legyen
  • Adatforrás és a minősítés megbízható legyen, kontrolálható és változtatható algaritmusokból álljon
  • A végeredmény tömöríthető információkat tartalmazzon
  • Minden elemében továbbfejleszthető legyen

Az adósminősítési és cégminősítési rendszer közös vonásai:

  • A cég helyzetét vizsgálja át. Múltbeli események vizsgálata, mutatószámok a gazdasági eseményeknél, éves beszámolókból nyerik, adott vállalkozás pénzügyi, vagyoni helyzetét mutatják. Du Pont rendszer - több mutatót összegez (csak nyugaton)
  • Cég vezetőségének vizsgálata, mi függ a cég vezetésétől, mennyire központosított a cég
  • Piaci versenyhelyzet elemzése, előállítási tevékenység és maga a termék milyen eladhatósággal rendelkezik. A termékcsoportokat vizsgálják és ez milyen hatással van a cégre

Magyarország adósminősítés szabályai:

1994-ben az állami Bankfelügyelet állított össze egy szabályzatot, amiben a kötelező tartalmi és az ajánlott követelmény is benne van.

  • A jövőbeli fizetőképesség elbírálása
  • Kérelmező pénzügyi helyzete
  • Adósminősítés belső szabályai
  • Minősítés során szerzett információk felhasználási módjai

Változhat az elbírálási rendszer a mutatószámok szerint vagy a mutatók a mutatók változását nézik.

Adósminősítés elvi szempontjai (5/c eljárás)

  • Karakter:
    Az adós jellemét, visszafizetési kézségét mutatja
  • Kapacitás:
    Visszafizetési képesség, ügyfélről kapott információ az adatokból, pénzügyi beszámoló, bank referenciák, tőzsdén jegyzett vállalkozásnál az éves beszámoló, üzleti terv
  • Vagyon:
    A vagyon adja a vállalkozás biztonságát és felszámolás esetén fedezetet nyújt. Mennyi a tőke ellátottsága a cégnek, hogyan növekszik a vagyon
  • Biztosítás:
    Az ügyfél folyósítási kockázatot vagy túl nagy hitelt látnak, akkor kérnek biztosítékot
  • Feltételek

Minősítés logikai rendszere:

Kockázatkezelésen keresztül minősítik

  • A bank ügyfeleit
  • Az ügyletet
  • A társ pénzügyi intézményeket
Minősítendő ügyfél
  • Erősségei: piaci és egyéb lehetőségei
  • Gyengeségei: kockázat mértéke

Ügyfél minősítési módszerek:

  • Statikus változat:
    Számszerűsíthető múltbéli adatokkal, mennyiségi mutatókat alkalmazzák
  • Dinamikus változat:
    Jövőt meghatározó tényezőkre épít. Vezetőség vagy a manegement sikerességét nézik. Termék és szolgáltatás várható növekedése. Piac nyerése és a jövedelmezőség

A jó adatminősítés nem csak a figyelmeztető, hanem a változást kezelő adatokat is tartalmaz.

3 meghatározó területen használják az adósminősítést:

  • Társ pénzintézetek
  • Egyéb ügyletek
  • Kiemelt ügyletek: A bank kezelésében létfontosságú szerepet játszik. Jellemzően kiemelkedő a hitelképességük és nagy hitelállománnyal rendelkeznek

Kedvezmény:

  • Kedvező konstrukció,
  • Jutalék kedvezmény,
  • Soron kívüli kezelés,
  • Gyorsított cenzúra eljárás,
  • Új termékek esetén elsőként értesítik

Negatív kiemelt ügyfelek (problémás): részletes monitoring szükséges

Az ügyfélminősítési eljárás információforrásai:

  • Banki referencia kategóriákba, skálákba sorolják be az ügyfelet
  • Adós kereskedelmi partnerei kevésbé megbízható
  • Adós versenytársainak hitelképességet vizsgáló cégek is léteznek, rajtuk keresztül is minősítenek. Az ilyen cégek pénzügyi garanciát is vállalnak (pl. MOOD’S)
  • Tőzsdén jegyzett vállalatok éves jelentése (félévente friss)
  • Tőzsdei vélemény kikérések, céglátogatás, cég nyilvántartó rendszer, cégbíróság

Az ügyfélminősítési eljárás lépései:

  • Hitelkockázati tényezők felmérése
  • Üzleti kockázat elemzése
  • Ország es régió kockázat vizsgálata
  • Iparág és működési kockázat elemzése
  • Versenyhelyzet vizsgálata
  • Kínált termék vagy szolgáltatás vizsgálata
  • Adós szervezeti felépítése és a managemant sajátosságai
  • Pénzügyi kockázat elemzése
  • Szubjektív értékelés

Hitelfedezetek, biztosítékok:

  • Fedezet a hitelkihelyezéssel kapcsolatos megtérülési kockázatot hivatott csökkenteni. Ügyfél szerződésekor vagy nem fizetésekor.
    A fedezet természetes visszafizetési forrást jelent.
  • Biztosíték amely a vissza nem fizetés esetén lép életbe.

Biztosítékok csoportosítása:

  • Dologi biztosítékok (zálogjog, óvadék, közraktárjegy)
  • Személyi biztosítékok (kezesség, kézfizető, bank garancia, állami garancia, alapítványi garancia)
  • Egyéb biztosítékok (engedményezés, opció vételi jogot jelent)

biztosítás lényege, hogy erősebb legyen a fizetési hajlandóság.

Fedezetértékelés szempontjai:

  • Értékbecsült
  • Forgalom képes
  • Biztosított
  • Tehermentes

A hitelbízálati döntést befolyásoló tényezők:

  • Ügyfél típusa
  • Ügyfél adósminősítése
  • Ügylet fajtája
  • Kockázat
  • Fedezeti ráta: milyen mértékben tudja elfogadni a bank a biztosítékot

Fedezeti ráta = hitelbiztosítéki eladhatóság mértéke / összes banki költség