A) A funkcionális csoportok vezetése:

  • a vezetőnek tisztában kell lennie a szerepdinamika jelentőségével
  • fel kell ismernie a szerep kétértelműséget és a szerepkonfliktusból adódó esetleges problémákat.
  • a vezetőnek tisztában kell lennie a csoportkohézió fontosságának.
  • a vezetőnek magas teljesítmény normák megállapítására kell törekednie  (kiemelkedő teljesítmények következetes jutalmazása) 

B) A feladatcsoportok vezetése:

  • a csoport többségét a vonalbeli vezetők alkotják (ők legyenek leginkább képviselve a csoportban.
  • a csoportot el kell valamennyi fontos információval
  • a csoporttagoknak legitim hatalomra is szükségük van.
  • a csoporton belüli gondolkodást a szakértői hatalomra kell helyezni.
  • a tagoknak képesnek kell lenniük elvégezni saját munkájukat, de egymással is ki kell jönniük.

C) A bizottságok vezetése:

  • a feladatcsoport speciális fajtái, esetenként néhány máskor sok tagból állnak.
  • céljuk általános és hosszabb időre szól.
  • általában sajátos rendje van.

D) A minőségi körök vezetése:

  • ezek a végrehajtásban résztvevő alkalmazottak csoportból alakultak ki, azzal a határozott szándékkal, hogy erősítsék a szervezettel való azonosulás kialakulását és segítsék a minőséggel kapcsolatos feladatok megoldását.

A csoportos döntéshozatal:

Előnyei:

  • jobb minőségű döntésekhez vezetnek, melyek egyéni munkával elérhetők
  • több információ szerezhető be, mint egyénileg
  • több eredményt lehet elérni
  • a döntés elfogadtatása sokkal könnyebb.

Hátrányai:

  • hosszabb időt vesz igénybe
  • érdekelt a kompromisszumokba
  • előfordulhat, hogy egyetlen személy fogja uralni a folyamatot
  • nem tud ellenállni az ún. csoportszellemnek

Módszerei:

  • Delphi módszer: rendszeres visszacsatolás révén addig finomítják, amíg konszenzust nem sikerül elérni
  • nominális mód: egy strukturált folyamat, ami által a csoport tagjai egyénileg variánsokat javasolnak egy vita vezetője által megfogalmazott sajátos probléma megoldására.
  • ördög ügyvédje stratégia: a csoport egyik tagjára osztják, s azt várják el tőle , hogy kihívást intézzen a csoport felé és kérdéseket tegyen fel a csoport többi tagjának az akcióval kapcsolatban. Ez a módszer különösen alkalmas a csoport szellemből fakadó esetleges torzulások megelőzésére.