A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal
Az Ötv. Szerint a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal a köztársasági megbízott és hivatala jogutódja. A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal (továbbiakban: közigazgatási hivatal) államigazgatási feladatokat ellátó költségvetési szerv. A közigazgatási hivatalokra vonatkozó szabályozást,191/1996. (XII. 17) Kormányrendelet tartalmazza.
A közigazgatási hivatal jogállása
A fővárosi és megyei közigazgatási hivatalok a kormány területi államigazgatási szervei. E rendelkezésből a jogállást illetően két következtetés is levonható:
•A hivatal tevékenysége nem szektorális, nem ágazathoz, ágazatcsoporthoz kapcsolódik.
•A területi, ágazatokhoz közvetlenül kapcsolódó (dekoncentrált) szervek között a közigazgatási hivatal megkülönböztetett, kiemelt pozícióba került.
A hivatal működésének költségeit az Országgyűlés a költségvetési törvény „Belügyminisztérium” fejezetében elkülönítetten biztosítja. (Ötv. 98.§(1) A költségvetés előkészítése során a belügyminiszter kikéri az igazgatási szervek tevékenységének szakmai irányítását végző miniszterek (országos hatáskörű szervek vezetői) véleményét.
A hivatal két részből áll:
a) A hivatal vezetőjének vezetése alatt álló szervezeti egységekből (a jogelőd közigazgatási hivatalból).
•törvényességi ellenőrzési főosztály,
•hatósági főosztály,
•koordinációs és szervezési főosztály,
•pénzügyi főosztály,
•informatikai főosztály.
b) Az ágazati szakigazgatási szervekből (igazgatási szervek)
•megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség,
•megyei gyámhivatal.
A területi államigazgatási szervek – főszabályként – 1997. július 1-jétől a hivatalvezető koordinációs és ellenőrzési jogkörébe tartoznak. A főszabály alól kivételt a kormány tehet.
Az igazgatási szervek jogállását egyfajta kettősség jellemzi, amely a következőkben jut kifejezésre:
•az igazgatási szervek megtartják szervezeti és szakmai önállóságukat;
•eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában az igazgatási szervvé változott területi államigazgatási szerv jogutódja a közigazgatási hivatal;
•a hivatalvezető vezetése alatt álló szervezeti egységek, valamint az igazgatási szervek egy költségvetési szervnek minősülnek.
A közigazgatási hivatal irányítása
A hivatal jogállása, valamint vezetése és irányítása között szoros a kapcsolat. A kormány irányító tevékenységét a belügyminiszter közreműködésével látja el. A hivatal alapító okiratát a miniszterelnök adja ki.
A belügyminiszter irányító tevékenysége a következőkre terjed ki:
•szakmailag irányítja a helyi önkormányzatok, a helyi kisebbségi valamint a kisebbségi települési önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, a közigazgatási hivatalok és a dekoncentrált szervek jogszabályban szereplő ellenőrzését
•a vezetői megbízás és felmentés kivételével gyakorolja a munkáltatói jogokat a hivatalvezető felett;
•meghatározott ügyekben illetékességgel rendelkező hivatalvezető helyett más hivatalvezetőt jelölhet ki;
•jóváhagyja a hivatal szervezeti és működési szabályzatát, az igazgatási szervekre vonatkozó rendelkezések tekintetében az érintett miniszterekkel egyetértésben.
A több csatornás irányítás keretében a miniszterek szakmai irányítást és felügyeletet gyakorolnak az igazgatási szervek felett. A miniszter ennek keretében:
•rendeletben határozza meg a hivatalvezető és az igazgatási szerv vezetője által ellátandó államigazgatási feladatok szakmai szabályait;
•a hivatalvezető egyidejű tájékoztatása mellett utasíthatja az igazgatási szerv vezetőjét a hatáskörébe tartozó ügyekben, kivéve a hatósági ügyeket;
•ellenőrzi az ágazati, a szakmai követelmények érvényesülését a hivatal tevékenységében;
•gyakorolja a másodfokú hatósági jogkört azokban az ügyekben, amelyekben első fokon a hivatalvezető, az igazgatási szerv vezetője jár el. (191/1996. (XII.17) Korm.. rend. 6.§ (2)
A miniszter köteles tájékoztatni a hivatalvezetőket az ágazatpolitikai elképzelésekről, valamint az ágazatot érintő tervekről. A miniszter és a hivatalvezető közötti vitás kérdésben –a belügyminiszter előterjesztésére- a miniszterelnök dönt.
A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
•a közigazgatási hivatalok munkáját koordinálja,
•az ellenőrzési és informatikai feladatok végrehajtását ellenőrzi és ebben a körben
• kezdeményezési jogosítványok illetik meg, melyek a következők:
összehangolja a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtását
koordinálja a közigazgatás korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat
A közigazgatási hivatal vezetőjének jogállása
A hivatalvezető
•pályázat útján nyerheti el tisztségét.
•a hivatalvezetőt a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, a belügyminiszter előzetes véleményének kikérésével előterjesztett javaslatára a miniszterelnök, megbízását a miniszterelnök vonja vissza.
•köztisztviselői besorolása: minisztériumi helyettes államtitkár.
•Megbízatása határozatlan időre szól. A
•az őt megillető juttatások körét a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter határozza meg.
•A hivatalvezetői megbízás előfeltétele:
állam- és jogtudományi egyetemi végzettség;
jogi, vagy közigazgatási szakvizsga.
A közigazgatási hivatal vezetője a fővárosban és a megyében
•ellátja a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, a mérlegeléssel hozott önkormányzati döntésnek kizárólag a jogszerűségét vizsgálhatja;
•ellátja a törvényben megállapított, továbbá a Kormány által hatáskörébe utalt államigazgatási feladatokat, hatásköröket, hatósági jogköröket;
•a törvényességi ellenőrzés során szerzett tapasztalatai alapján az önkormányzat gazdálkodását érintő vizsgálat lefolytatását kezdeményezheti az Állami Számvevőszéknél;
•összehívja a képviselő-testület ülését, ha a képviselők egynegyedének ill. Bizottságnak a képviselőtestület összehívása tárgyában benyujtott indítványának a polgármester tizenöt napon belül nem tesz eleget;
•a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben az önkormányzat kérésére szakmai segítséget nyújt.
A hivatalvezető munkáltatói jogköre kiterjed
•a közvetlen vezetése alatt álló szervezeti egységek köztisztviselőire, valamint
•az igazgatási szervek vezetőire. Az utóbbiak megbízásához és felmentéséhez az ágazati miniszter egyetértése szükséges.
A hivatal vezetési struktúrája igazodik a szervezeti tagozódáshoz, ill. felépítéshez
A hivatalvezető jogosítványai:
•vezeti a hivatalt
•gyakorolja a költségvetési szerv vezetőjének hatáskörét,
•gondoskodik a hivatal igazgatási szervei feladatának ellátásáról,
•elkészíti a szervezeti és működési szabályzatot,
•gondoskodik a belső szabályzatok elkészítéséről. (191/1996. (XII.17.) Korm. Rend. 9.§)
•az érintett területi államigazgatási szervek vezetőinek egyetértésével kialakíthatja egyes tevékenységek közös szervezetben való ellátását (pl. Személyzeti munka, továbbképzés)
A hivatalvezető munkáját hivatalvezető-helyettes segíti, aki
•minisztériumi főosztályvezetői besorolású köztisztviselő
•ellátja a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott feladatokat
•távollétében helyettesíti a hivatalvezetőt.
•a hivatalvezető javaslatára, a belügyminiszter bízza meg, illetve vonja vissza a megbízását. (191/1996. (XII.17.) Korm. Rend. 3/A.§)
•a megbízás előfeltétele azonos a hivatalvezetőjével.
Az igazgatási szerv vezetőjének jogosítványai különösen a következők:
•gyakorolja a munkáltatói jogokat az igazgatási szerv köztisztviselői felett;
•önállóan gyakorolja hatáskörét, hatósági jogkörét;
•gondoskodik a szakmai követelmények érvényesítéséről.(191/1996. (XII.17.) Korm. r.. 7.§ (1) (2)
A közigazgatási hivatal vezetőjének feladat –és hatásköre
A helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének ellátása
Főszabály: a közigazgatási hivatal vezetője a fővárosban és megyében ellátja
•a helyi önkormányzatok,
•a helyi kisebbségi, valamint
•a kisebbségi települési önkormányzatok törvényességi ellenőrzését. (Ötv. 98.§ (2) a) pont)
Ezek a következők:
• képviselő-testület (közgyűlés);
• a képviselőtestület, közgyűlés bizottságai;
• részönkormányzat testülete;
• polgármester, főpolgármester, megyei közgyűlés elnöke (saját jogon és átruházott hatáskörben);
• a helyi kisebbségi önkormányzat testülete, elnöke, bizottsága; (Ötv. 102/C.§ (1)
• a kisebbségi települési önkormányzat testülete és meghatározott szervei ellenőrzése.
Önkormányzati döntést a képviselő-testület társulása is hozhat, ezért a törvényességi ellenőrzés erre is kiterjed.(Ötv. 2.§ (2) bekezdése, illetve 98.§ (3)
A törvényességi ellenőrzés keretében a közigazgatási hivatal vezetője azt vizsgálhatja, hogy a felsorolt szervek:
•szervezete, működése, döntéshozatali eljárása;
•döntései (rendelete, határozata);
•bizottsága, részönkormányzata, polgármestere, főpolgármestere, megyei közgyűlés elnöke, társulása által hozott önkormányzati határozat megfelel-e a jogszabályoknak. (Ötv. 98.§ (3)
Nem terjed ki a törvényességi ellenőrzés azokra, az önkormányzat szervei által hozott határozatokra, amelyek alapján
• munkaügyi, illetve közszolgálati jogviszonyból származó vitának,
• külön jogszabályban meghatározott bírósági vagy államigazgatási eljárásnak van helye.
A munkavállaló javára történő jogszabálysértés törvényben meghatározott eseteire azonban a korlátozás nem vonatkozik, azaz a hivatal vezetője gyakorolhat törvényességi ellenőrzést.
Eljárási szabályok:
•a jegyző a testületek ülését követő 15 napon belül megküldi a közig. Hivatal vezetőjének a testületi ülésről készített jegyzőkönyvet, valamint a polgármester saját és átruházott hatáskörben hozott határozatát.
•Nem kell felterjeszteni az önkormányzati hatósági ügyben hozott döntéseket
•A jegyző köteles a közig. Hivatalvezető felhívására a kitűzött határidőre, a működés és döntések jogszerűségének vizsgálatához szükséges iratokat és információkat rendelkezésre bocsátani.
Amennyiben a hivatal vezetője az ellenőrzés során törvénysértést észlel, határidő kitűzésével felhívja a döntéshozót a törvénysértés kiküszöbölésére.
Az érintettnek két kötelme van:
• tartozik a felhívásban foglaltakat megvizsgálni,
• a megszabott határidőn belül intézkedéséről, vagy egyet nem értéséről a közigazgatási hivatal vezetőjét tájékoztatni.
Az eljárás akkor folytatódik, ha
• az intézkedés nem történt meg, vagy
• nem a felhívásban foglaltaknak megfelelő döntést hozott az érintett.
Ilyen esetekben a hivatalvezetője kezdeményezheti:
•a törvénysértő önkormányzati rendelet felülvizsgálatát és megsemmisítését az Alkotmánybíróságnál;
•a törvénysértő határozat bírósági felülvizsgálatát;
•a hatáskörrel rendelkező képviselő-testület összehívását a törvénysértés megszüntetésére, a képviselő-testület tisztségviselője felelősségének megállapítását. (Ötv. 99.§ (1) és (2)
Jogszabálysértés esetén pert az Ötv. szerint a helyi önkormányzat, a helyi kisebbségi, valamint a települési önkormányzat, illetve a polgármester ellen lehet megindítani a felhívásban megadott határidő lejártától számított 30 napon belül. (Ötv. 99.§ (3)
A kereset benyújtásának a végrehajtásra nincs halasztó hatálya, de a végrehajtás felfüggesztését lehet kérni a bíróságtól.
Két esetben kérni kell a végrehajtás felfüggesztését az érintett egyidejű értesítésével:
• ha a jogszabálysértő döntés végrehajtása a közérdek súlyos sérelmével járna,
• ha a jogszabálysértő döntés végrehajtása elháríthatatlan kárral járna.
A közigazgatási hivatal, valamint az igazgatási szerv vezetőjének hatósági jogköre
A hivatalvezető, illetve az igazgatási szerv vezetője törvényben vagy kormányrendeletben megállapított ügyekben első fokú hatósági jogkört gyakorol, továbbá az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint felettes szervként elbírálja a jogorvoslatokat minden olyan államigazgatási hatósági ügyben, amelyben első fokon
• a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke vagy a megyei jogú város kerületi hivatalának vezetője,
• a jegyző, főjegyző vagy a képviselő-testület hivatalának ügyintézője jár el,
• amelyben a jogorvoslati eljárásra nem valamely területi államigazgatási szerv jogosult: e körben ellenőrzést folytathat. (191/1996. (XII.17) Korm. Rend. 10.§)
Hatósági tevékenység ellenőrzése:
A hivatalvezető és felhatalmazás alapján az igazgatási szerv vezetője az államigazgatási feladatokat ellátó, államigazgatási hatáskörrel, hatósági jogkörrel rendelkező helyi önkormányzati szervek részére szakmai koordinációs értekezletet tarthat és a polgármesteri (főpolgármesteri és megyei közgyűlési) hivatalnál, valamint a körjegyzőségnél felettes szervként ellenőrzést tarthat. (191/1996. (XII.17.) Korm. rend. 21.§)
Az ellenőrzés során feltárt szabálysértés esetén a hivatalvezető és az igazgatási szerv vezetője tartozik megtenni a szükséges intézkedéseket:
• felhívja más ellenőrzésre jogosult szerv figyelmét a jogszabálysértésre;
• megkeresi az intézkedésre jogosult szervet;
• fegyelmi, szabálysértési vagy büntetőeljárást kezdeményez.(191/1996. (XII.17.) Korm. Rend. 22.§)
A megkeresett szerv vezetője érdemi vizsgálatra, intézkedésre és viszont-tájékoztatásra kötelezett.
A hivatalvezető további feladat- és hatáskörei: (191/1996. (XII.17.) Korm. rend. 11.§)
• a területi államigazgatási szervek tekintetében koordinációs, ellenőrzési, informatikai tevékenységet,
• képzést, továbbképzést szervező, összehangoló feladatokat lát el,
• hatásköröket gyakorol,
• véleményezi a koordinációs és ellenőrzési jogkörébe tartozó területi államigazgatási szervek vezetőinek kinevezését és megbízásuk visszavonását,
• javaslatot tehet kitüntetésükre, jutalmazásukra,
• kezdeményezheti fegyelmi felelősségre vonásukat.
A hivatalvezető koordinációs feladata és hatásköre
A közigazgatási hivatalvezető feladat- és hatáskörében: (191/1996. (XII.17.) Korm. rend. 12.§ (1)
• gondoskodik a több ágazatot érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi koordinációjáról;
•létrehozza és működteti a megyei államigazgatási kollégiumot;
•a belügyminiszter által meghatározottak szerint közreműködik a központi közszolgáltatási nyilvántartás funkcionálásával kapcsolatos feladatok ellátásában;
•összehangolja a közigazgatás korszerűsítésével kapcsolatos területi feladatokat;
•gondoskodik a területi államigazgatási szervek ügyfélfogadási rendszerének egyeztetéséről, szakmai támogatást nyújt az ügyfélszolgálati tevékenység bővítéséhez;
•a koordinációs és ellenőrzési jogkörébe tartozó területi államigazgatási szervek vezetőitől tájékoztatást kérhet.
A megyei közigazgatási kollégium a hivatalvezető véleményező, a koordinációs tevékenységét elősegítő testülete.
Az ügyrendben meghatározott időközönként, illetve szükség szerint hívja össze a hivatalvezető.
Tagjai rajta kívül az igazgatási szervek vezetői, a területi államigazgatási szervek vezetői, valamint a hivatalvezető által kijelölt belső szervezeti egységek vezetői.
A hivatalvezető a kollégium ülésére szükség szerint meghívja a koordinációs és ellenőrzési jogkörébe nem tartozó államigazgatási szervek vezetőit.
A területi államigazgatási szervek kötelező együttműködését is előírja a kormány.
Ennek érdekében a hivatalvezető
• koordinációs értekezletet hívhat össze, illetőleg
• a területi államigazgatási szervek vezetőit ideiglenes bizottság létrehozására kérheti fel. (191/1996. (XII.17.) Korm. Rend. 15.§)
A közigazgatási hivatal vezetőjének ellenőrzési feladatai
A hivatalvezető ellenőrzési feladat- és hatáskörében mindenekelőtt gondoskodik: /191/1996. (XII.17.) Korm. rend. 16.§ (1) bekezdése/
• a területi államigazgatási szervek ellenőrzési terveinek összehangolásáról, a koordinált végrehajtásról és a tapasztalatok ellenőrzéséről;
• a gazdaságos és egymást kiegészítő ellenőrzések kialakításáról;
• ellenőrzi a dekoncentrált államigazgatási szervek vezetői által meghozott munkáltatói intézkedések törvényességét, a köztisztviselők képesítési előírásairól szóló jogszabályok betartását;
• a fővárosi, megyei főügyészséggel egyeztetett terv alapján ellenőrzi a területi államigazgatási szervek hatósági tevékenységét;
• az ellenőrzési jogköre kiterjed az ügyiratkezelésre, a közigazgatási szervek által kezelt adatok nyilvántartásáról és védelméről szóló jogszabályok hatályosulásának elemzésére.
• ellenőrzi a területi államigazgatási szervek által alkalmazott informatikai programok jogtisztaságát
A hivatalvezető az ellenőrzések tapasztalatairól tájékoztatja a minisztert és szükség esetén intézkedést kezdeményez.
A közigazgatási hivatal vezetőjének a területfejlesztés feletti törvényességi felügyelete
Az 1999. évi XCII. törvény intézményesítette ezt a funkciót, amelynek lényege, hogy a megyei területfejlesztési tanács és munkaszervezete működésének törvényességi felügyeletét a megyei területfejlesztési tanács látja el.
Ennek keretében ellenőrzi:
• az alapszabály és az egyéb szabályzatok megfelelnek-e a jogszabályoknak;
• a szervezete, működése, eljárási határozatai nem sértenek-e jogszabályt, alapszabályt vagy egyéb szabályzatot.
A rendelkezésre álló eszközrendszer:
a) Jogszabálysértés esetén felhívja a megyei területfejlesztési tanácsot a jogszabálysértés megszüntetésére. A tanács a megadott határidőn belül köteles tájékoztatást adni a jogszabálysértés megszüntetéséről.
b) Ha a területfejlesztési tanács nem dönt, vagy a felhívást elutasítja, a közigazgatási hivatal vezetője keresettel fordul a bírósághoz a határozat megsemmisítése iránt. Ha a határozat végrehajtása a közérdek súlyos sérelmével vagy elháríthatatlan kárral járna, felfüggeszti a döntést.
c) Ismételt vagy súlyos jogszabálysértés esetén felfüggeszti a tanács, annak szerve vagy tisztségviselője működését és felügyelő-biztost rendel ki a jogszerű működés helyreállítása érdekében.
d) A bíróság közigazgatási perben a jogsértő aktust megsemmisíti és új eljárás lefolytatását rendeli el, illetve elrendelheti a jogszabálysértően működő szerv, tisztségviselő választására jogosult szerv összehívását.
e) A felügyelő-biztos tevékenységéről tájékoztatja a bíróságot és a közigazgatási hivatal vezetőjét.
A Térségfejlesztési Tanács, illetve a Regionális Fejlesztési Tanács működésének törvényességi felügyeletét a székhely szerint illetékes fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetője látja el.
(1996.évi XXI.tv. 15.§ (15) bekezdése illetve 16.§ (3) bekezdése/)
A közigazgatási hivatal vezetőjének egyéb feladatai
Az informatikai tevékenység összehangolása érdekében: (191/1996. (XII.17.) Korm.. rend. 17.§)
• kezdeményezi az ügyviteli tevékenység koordinációját, az egységes program szerinti ellátását;
• elősegíti a közszolgálati nyilvántartás hatékony működését, a területi államigazgatási szervek feladatával összefüggő használatát;
• gondoskodik arról, hogy az önkormányzati törzsadattárat és statisztikai rendszert a dekoncentrált államigazgatási szervek használhassák;
• a megyei államigazgatási kollégium bevonásával gondoskodik a területi államigazgatási szervek informatikai fejlesztésének összehangolásáról.
Végül a hivatalvezetőnek a köztisztviselők képzésével, továbbképzésével kapcsolatos feladatait kell megemlíteni.
A megyei önkormányzatnak is kötelező feladata a területi információs rendszer kialakításában való részvétel. (Ötv. 70.§ (1) c)
A hivatalvezető a köztisztviselők képzésével, továbbképzésével kapcsolatos feladatai keretében:
(191/1996. (XII.17.) Korm. Rend. 18.§)
• éves terv alapján szervezi a köztisztviselők képzését, továbbképzését;
• közreműködik a belügyminiszternek a köztisztviselők képzésével, továbbképzésével, valamint a szakember-utánpótlás megszervezésével kapcsolatos feladatainak ellátásában;
• gondoskodik közigazgatási alapvizsgák, szakvizsgák, anyakönyvi szakvizsgák és egyéb vizsgák előkészítését szolgáló tanfolyamok szervezéséről és lebonyolításáról;
• elősegíti az ágazati, szakmai alapképzés rendszerességét;
• közreműködik a helyi (kisebbségi) önkormányzatok tisztségviselőinek és képviselőinek képzésében;
• ellátja területi szinten a köztisztviselők képzésének, továbbképzésének az összehangolását;
• elemzi a képzés, továbbképzés színvonalát, kezdeményezi a szükséges intézkedéseket.
44. A fővárosi, megyei közigazgatási hivatal jogállása, a hivatalvezető feladatai; a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzése
- Találatok: 4278