A települési önkormányzatok társulásairól általában:
A helyi önkormányzatok jogosultak arra, hogy hatáskörülk gyakorlása körében közös érdekeltségű feladatok megoldása érdekében együttműködjenek és törvényi keretek között más helyi önkormányzatokkal társulást hozzanak létre (Charta 10.cikk.1.pont)
A társulási alakzatok fejlődése végigvezethető az egész magyar közigazgatás történetén, a korábbi társulási szabályozást az 1886-os községekről szóló törvényen és a három tanácstörvényen keresztül valósult meg.
A társulások létrejöttét befolyásoló tényezők voltak a teljesség igénye nélkül:
• a települések adottságai, sajátosságai, teherbíró-képessége
• a korábbi kapcsolatok, együttműködések tapasztalatai
• a tanácsi vezetők témaérzékenysége
• a megyei tanácsok szerepvállalása
a különböző pályázatok feltételei, stb.
A gazdálkodáshoz és intézményekhez kapcsolódó gyakoribb társulások:
• beruházást szervező társulás
• közös beruházás megvalósítása
• területrendezési társulás
• kommunális feladatok ellátása
• vízellátás biztosítása
• vízügyi és kommunális társulás
• strandfürdő közös fenntartása
• építési telkek közös kialakítása
• útalap létrehozása
• út közös fenntartása
• óvoda működtetése
• általános iskola és napközi otthon közös fenntartása
• együttes tanterembővítés
• ifjúsági üdülőtábor közös fenntartása
• orvosi rendelő fenntartása és fejlesztése.
A hatósági igazgatás körében működő gyakoribb társulások:
• igazgatási társulás
• építésigazgatási társulás
• műszaki igazgatási társulás
• közterület-felügyelet ellátására létesített társulás
• ipari, kereskedelmi szakigazgatási feladatokat ellátó társulás
A korábbi szabályozás kétségtelen előnye volt, hogy lehetővé tette a differenciált kapcsolatépítést és és a társulások szervezésével és működésével kapcsolatos tapasztalatokat az önkormányzatok ma is hasznosíthatják
A jelenleg hatályos társulási szabályozás az Alkotmányban rögzített alapjogra épül:
“A helyi képviselő-testület ... szabadon társulhat más helyi képviselőtestülettel”
Az önkormányzati társulás létrehozása, a társuláshoz való csatlakozás a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik (Ötv.10.§(1)
Az Ötv. társulásokra vonatkozó szabályozásának célja: a közszolgáltatások célszerűbb, gazdaságosabb, magasabb szinvonalú biztosításának együttműködésen alapuló fejlesztése.
Az Ötv. ezt a célt
• a hatósági igazgatási társulások,
• az intézményi társulás valamint
• társult képviselő-testület intézményesítésével igyekszik elérni.
Az Ötv.-n kivül, azzal párhuzamosan még a Ttv (1997. évi CXXXV. tv.) szabályoz e tárgykörben. (A Ttv. a kapcsolatokat keletkeztető megállapodások megbízásos, közös fenntartást, közös foglalkoztatást, közös döntéshozó szerv létrehozását, ill. jogi személyiséget eredményező alakzatok között tesz különbséget)
Ma a települési önkormányzatok jelentős része nem ismeri fel a társulások előnyeit, valamint a tanácsrendszer-beli közös tanácsok szervezésének és működésének kedvezőtlen tapasztalatai sem az együttműködés irányába hatnak.
A megoldás lehetőségei:
• társulást elősegítő kedvezményeket nyújtó szabályozórendszer (jogi, közgazdasági eszközök)
• kötelező (kényszer) társulások létesítésének előírása ( térségi-kistérségi fejlesztési programok, vezetékes szolgáltatások tervezése és megvalósítása, epítéstervezés és rendezési terv készítés, lakó- és ipari zónák kialakítása, kötelező közszolgáltatások összehangolása, üdülőterületek együttes fejlesztése, idegenforgalmi fejlesztések összehangolása
A hatósági igazgatási társulás
Követelmények és törvényi szabályok
A képviselő-testületek megállapodással egyes államigazgatási hatósági ügyfajták szakszerű intézésére hatósági igazgatási társulást hozhatnak létre. Hatósági igazgatási tarsulás csak államigazgatási hatósági ügyre hozható létre! A hatósági igazgatási társulás azt a célt szolgálja, hogy bizonyos hatósági ügyfajtákat ne egy, hanem több település közös szerve intézzen.
A hatósági igazgatási társulás előnyei:
• a szakértelem biztosíthatósága;
• a helyettesítések rendjének ésszerűbb megszervezése;
• a technikai apparátus racionalizálhatósága.
A képviselő-testületek a legáltalánosabban kétféle hatósági igazgatási társulásban vehetnek részt:
• ahol a társulás készíti elő a döntéseket, de a határozatot a jegyző helyben, maga adja ki.
• az előkészítés és a döntés is a társulásban történik.
Követelmény: ne a település lakosai utazzanak, hanem az ügyintézők vagy a társulás ügyintézői.
A képviselő-testület szükség szerint vesz részt komplex (több szakigazgatási ügykört érintő) vagy monolit (egy szakigazgatási ügykörre vonatkozó) hatósági igazgatási társulásokban.
A társulást létrehozó megállapodásnak tartalmaznia kell: (Ötv.42.§(2)
a) a társulás résztvevőinek nevét, székhelyét;
b) a társulásban intézendő ügyek megjelölését;
c) a társulás vezetőjének és alkalmazottainak kinevezési módját, a munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét, a költségek viselésének arányát;
d) a társulásba való belépés, illetve a kiválás szabályait;
e) a társulás működési területén a helyszíni ügyintézés rendjét.
A törvényben írt kötelező kellékeken túl célszerű rögzíteni még az alábbiakat:
• mire terjed ki a társulás felhatalmazása: csak a döntés előkészítésére vagy a döntéshozatalra is.
• a végrehajtás ellenőrzésének módszerei, az értékelés fórumai.
• a kölcsönös és a folyamatos tájékoztatás rendje.
• a felmerülő viták feloldásának módjai.
• a megállapodásban foglaltak nem teljesítésének jogkövetkezményei.
A megállapodást meg kell küldeni a fővárosi, megyei közigazgatási hivatal vezetőjének, aki arra 15 napon belül törvényességi észrevételt tehet.
A társulás ügyrendje
A hatósági igazgatási társulások részletes feladatait és hatáskörét ügyrend tartalmazza. Ezt az ügyrendet a jegyzők együttesen alakítják ki.
A társulás és a megállapodó felek kapcsolata
A megállapodó képviselő-testületek rendelkezéseit a társulás vezetője köteles végrehajtani.
A társulás vezetője köteles:
• elkészíteni a megállapodó felek testületi előterjesztéseit,
• megjelenni a megállapodó partnerek testületi ülésein, s ott a feladatkörébe tartozó ügyekben megadni a szükséges felvilágosítást.
A társulásban résztvevő önkormányzatok tisztségviselői összehangolják a szakigazgatási tevékenység irányításával és ellenőrzésével kapcsolatos munkájukat. Ennek érdekében a polgármesterek (jegyzők):
• A társulás munkatervére vonatkozó javaslatokat egyeztetik; a társulás tevékenységét érintő előterjesztéseket véleményezik; a társulás beszámoltatását, tevékenységét, értékelését összehangolják.
• A társulás előírásszerű ügyintézését a megállapodó felek az érdekkörükben vizsgálják, rendszeresen, de évente legalább egy alkalommal megtárgyalják a társulás működésének időszerű kérdéseit. (tanácskozási joggal meg kell hívni a társult önkormányzatok polgármestereit és jegyzőit)
A társulás szervezete, a vezető jogállása
A hatósági igazgatási társulás a társult polgármesteri hivatalok valamelyike hivatali részeként működik. A társulás dolgozói munkajogilag ennek a polgármesteri hivatalnak az állományába tartoznak. Vezetőjét a „székhely” szerinti polgármester nevezi ki, aki ehhez előzetesen beszerzi a megállapodó felek polgármestereinek az egyetértését.
A társulás vezetője felett az egyéb munkáltatói jogokat a társulás székhelye szerinti jegyző gyakorolja.
A társulás vezetőjének fegyelmi, anyagi felelősségre vonását a társuló felek kezdeményezhetik.
A hatósági igazgatási társulás működésének főbb jellemzői
A társulás működésére nézve – a társulási szerződéssel nem érintett kérdésekben – az erre kijelölt képviselő-testület SZMSZ-ének a polgármesteri hivatalra vonatkozó előírásai az irányadók. Közös megállapodás irányadó a félfogadás rendjére.
A működés költségeit illetően:
• A társulás vezetőjének, ügyintézőjének, adminisztrátorának munkabérét, bérfejlesztését, jutalmát és ezek közterheit a felek egyenlő arányban vállalják.
• A megállapodó felek a társulás vezetőjének és ügyintézőinek költségátalányát közösen, egyenlő arányban viselik.
• A szakmai továbbképzések, értekezletek költségeit, a dologi kiadásokat a székhely képviselő-testület finanszírozza.
Az intézményi társulás
A feladat, a megoldás eszközei, típusok
Az önkormányzatok önállóan eljárnak a helyi érdekű közügyekben, amelyek:
• a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához,
• a közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásához,
• valamint az ezek ellátásához szükséges feltételek megteremtéséhez kapcsolódnak.
A felsoroltak megoldásának egyik eszköze lehet az intézményi társulás, amely mind a településüzemeltetésben, mind a településfejlesztésben szerephez juthat. Ezt tanúsítja az is, hogy az alábbi típusok kerültek felszínre:
• területrendezési társulások,
• beruházást szervező társulások,
• kommunális feladatok együttes ellátását célzó megállapodások,
• vízellátás együttes megoldása,
• strandfürdő közös fenntartásba vétele,
• út közös fenntartásba vétele,
• óvoda együttes üzemeltetése,
• általános iskola és napközi otthon közös fenntartásba vétele,
• ifjúsági üdülőtábor közös üzemeltetése,
• orvosi rendelő együttes fenntartásba vétele és közös fejlesztése.
A jogszabályi tartalom jellemzője
- Az érintett képviselő-testületek megállapodhatnak két vagy több községet, illetve várost és községet ellátó egy vagy több intézmény közös alapításában, fenntartásában és fejlesztésében. Eltérő megállapodás hiányában a közös intézmények fenntartásához az érdekelt képviselő-testületek a településük lakosságszámának arányában járulnak hozzá.
- Nem kötelező ugyanakkor a „lakosságszám-arányos” hozzájárulás.(Ötv.43.§(1)
Jogok és kötelességek
A társulás által fenntartott intézmények önállóan gazdálkodnak, éves költségvetésük szerint, amelynek a végrehajtásáért az intézményvezetők a felelősek.
Költségvetésének bevételei:
• normatív állami támogatás,
• az önkormányzatok által megállapított arányos hozzájárulás.
A társult önkormányzatok kötelességei
Együttesen biztosítják a közösen fenntartott intézmények működését, felújítását és fejlesztését.
Az intézmények arányos hozzájárulást fizetnek.
A társult önkormányzatok jogai
- Az intézményvezető kinevezése.
- Általános iskolai igazgató esetében pl.: az igazgatót a képviselő-testületek együttes ülésen nevezik ki, a kinevezéshez a képviselő-testületek mindegyikének minősített többséggel hozott egybehangzó döntése szükséges. Az igazgató anyagi, fegyelmi felelősségre vonásával kapcsolatos jogkört a bizottság gyakorolja. Az igazgató feletti egyéb munkáltatói jogkörök a körjegyzőt illetik meg azzal, hogy köteles kikérni a társult képviselő-testületek polgármestereinek a véleményét.
Egyéb jogosítványok:
• az intézményi támogatás együttes meghatározása,
• az intézmények éves költségvetésének jóváhagyása,
• az intézmények éves gazdálkodásáról szóló zárszámadás elfogadása,
• az intézmények gazdálkodásának ellenőrzése.
Társult képviselő-testületek
A települések közötti együttműködésnek egyik legintenzívebb formája a társult képviselő-testületek működtetése, de fúziót is létrehozhatnak, (A körjegyzőség is egyfajta sajátos társulás. )
A társult képviselő-testület megalakítása közvetlenül érinti az érdekelt települések lakosságát. A közös képviselő-testület alakításához kötelező a helyi népszavazás. (Ötv.46.§(1)c)
A társult képviselő-testület alakítására elsősorban a községekben kerülhet sor.
Jellemzők:
• a társult képviselő-testületek részben vagy egészben egyesítik a költségvetésüket, közös hivatalt tartanak fenn és intézményeiket közösen működtetik.
• a társulási forma nem „alakszerű” megállapodással jön létre, hanem az érintett testületek együttes ülésén hozott határozattal
• minden községnek megmarad az önálló képviselő-testülete, s minden olyan esetben ez a testület dönt, ami csak az adott települést érintő ügy
• minden községnek önálló tulajdona, vagyona van
• minden községnek önálló, választott polgármestere van (a társult képviselő-testületnek nincs polgármestere, a megállapodásban döntik el, hogy a társult képviselő-testület ülésének összehívása, előkészítése miként történik, ki elnököl az ülésen, a polgármesterek felváltva is elnökölhetnek, vagy a társult községekben felváltva tartják az üléseket, és mindig az adott község polgármestere elnököl)
• a társult képviselő-testület azokban az ügyekben dönt, amelyekre a megállapodás szerint felhatalmazása van
• az önkormányzati hatásköröket a társult képviselő-testület gyakorolja, az egyes községekben csak azok a hatáskörök maradnak, amelyek kizárólag a községet érintik. Ennek megfelelően valamennyi község megtartja az önállóságát a kizárólag a községet érintő ügyekben, ugyanakkor egyesíthetik anyagi eszközeiket is.
• A társult képviselő-testület működtetésével kapcsolatos szervezési-előkészítési feladatokat az érdekelt községek polgármesterei évenként felváltva látják el.
Az anyagi eszközöket illetően a költségvetésben foglalnak állást:
• a társult képviselő-testületet elkotó helyi testületek a költségvetésüket teljes egészében egyesítik
• a költésgvetésüket csak részben egyesítik
Társult képviselőtestület a megyei és a települési önkormányzat között nem hozható létre. A megyei önkormányzat feladatai eredményesebb ellátása érdekében társulhat más önkormányzatokkal, de a települési önkormányzat feladatait társulásos formában sem veheti át.
Közös döntést igénylő ügyek lehetnek:
• az SZMSZ megalkotása;
• önkormányzati rendeletalkotás;
• jegyző kinevezése;
• a közös hivatal és a közös intézmények fenntartása, üzemeltetése;
• a közös költségvetés megvitatása, zárszámadás elfogadása stb.
Amennyiben a községi képviselő-testületek csak részben egyesítik a költségvetéseiket, az első ütemben a községek saját költségvetési tervüket dolgozzák ki, majd pedig ezt követően határoznak a közös költségvetési hányad nagyságáról.
A társult képviselő-testület, valamint a községi képviselő-testületek működésével kapcsolatos szervezési, előkészítési feladatokat a hivatal látja el.
Az üléseket mindig annak a községnek a polgármestere vezeti, ahol az adott ülést tartják. A döntéshozatal az egy testületre vonatkozó szabályok szerint történik.
A képviselő-testületi hatáskörbe tartozó munkáltatói jogokat (pl. intézményvezetők kinevezése) a társult képviselő-testület gyakorolja.
A közös hivatal dolgozói felett a munkáltatói jogokat a társult képviselő-testület jegyzője gyakorolja. A kinevezési, fegyelmi, anyagi felelősség megállapítása iránti jogkör gyakorlásához a polgármesterek előzetes egyetértése szükséges.
Célszerű, ha a szabályozás előírja, hogy a társult képviselő-testületből csak a naptári év kezdetével lehet kiválni.
Város és vonzáskörzetébe tartozó több község is alakíthat társult képviselő-testületet (körzeti jellegű közszolgáltatások megszervezése)
Mivel az Ötv. “szabad” társulási jogot intézményesített, a nevesített alakzatok mellett más megállapodásos kapcsolati formákkal is találkozhatunk. A társulásokkal kapcsolatos magyar szabályozási gyakorlat szinkronban van a nemzhetközi egyezményekkel és dokumentumokkal.
32. A hatósági igazgatási és az intézményi társulás, a társult képviselő-testület
- Találatok: 5816