Termelés

Olyan gazdasági folyamat, amelyben az ember munkával javakból javakkal társadalmi szükséglet kielégítésére alkalmas javakat állít elő.
A termelés végső célját a fogyasztás, mint szükséglet kielégítés adja.

Jellemző vonásai

  1. a termelés méretnagysága szerint
    • tömeggyártás: egyszerűbb termékeket gyártanak pl. mosószer
    • sorozatgyártás: kisebb mennyiségű, mint a tömeggyártás, de mégis nagy mennyiségben és választékban készülő termékek sokasága pl. gépek, ruhák
    • egyedi gyártás: speciális rendelésre történik
  2. a gyártási rendszer jellege szerint
    • folyamatrendszerű: egymás után rendezett, különböző speciális munkaműveleteket végző gépek során halad keresztül a termék pl. autógyártás, vegyipar
    • csoportos (zártrendszerű vagy ciklikus) gyártás: a gyártási folyamat egy technológiailag jól körülhatárolható szakaszához szükséges gépeket egy műhelybe csoportosítanak
    • műhelyrendszerű: azonos gépek vannak egy-egy műhelyben és azon keresztül párhuzamosan halad a termék műhelyről műhelyre
    • projektrendszerű: egyedi vagy egyszeri gyártást illetve szolgáltatást végeznek, általában a munkaeszközöket és a munkaerőt viszik a munkahelyhez pl. építkezés
  3. a termék jellege szerint
    • szabványosított: többnyire egynemű tömegtermékeket előállító termelés pl. élelmiszerek
    • összetett, több részből álló terméket gyártó folyamat pl. bútorfajták, közlekedési eszközök, műszerek

Termelési tényezők
A termelési folyamat ellenőrzése
Társadalmi újratermelés

Szolgáltatás

A szolgáltatás elvégzése nyomán új anyagi jószág nem keletkezik.

Jellemzők

  1. dolgokra és személyekre irányuló
    • egyéni
    • kollektív
  2. fizikai-anyagi jellegű és nem anyagi, szellemi
  3. termelő és nem termelő, fogyasztói
  4. piacosítható és nem piacosítható
  5. folyamatosan megvalósuló, ismétlődő és egyszeri

Termelési stratégia, a termelés tervezése és irányítása

  1. a termelési stratégia főbb tartalmi elemei

    • távlati célok
    • termékszerkezet és a gyártási rendszerek fejlesztésére vonatkozó stratégiai előírányzatok
    • a tárgyi eszközök bővítésére, cseréjére irányuló távlati előirányzatok
  2. a vállalkozás termelési tervét befolyásoló tényezők rövidtávon

    • a vállalkozás termékeivel kapcsolatban jelentkező piaci lehetőségek (marketing)
    • a vállalat termelési lehetőségei: megmutatja, hogy adott időszakban milyen mennyiséget képes előállítani
  3. a termelés operatív tervezése

    • meghatározzák a különböző részegységekre és részfolyamatokra vonatkozó konkrét határidőket
    • az operatív termelési tervek megvalósításában fontos szerepet tölt be a termelésirányítása
      • ez a szervezet gondoskodik arról, hogy a termeléshez szükséges anyagok, szerszámok időben a gyártó szervezetek rendelkezésére álljanak
      • sokféle módszert és technikát alkalmaznak pl. just in time módszer
        • készletek minimumra csökkentése vagy megszüntetése
        • alkatrészt csak akkor és csak olyan mennyiségben gyártanak, amikor és amilyen mennyiségben irántuk az igény felmerül
        • teljes körű minőség-ellenőrzés megvalósítása (nulla hiba az elfogadható)
        • egyenletes és rugalmas termelés megvalósítása
        • áttekinthető üzemalakítás
        • érzékeny a termékekkel kapcsolatos piaci kereslet ingadozására
        • szállítói késedelmekre