Termelés
Olyan gazdasági folyamat, amelyben az ember munkával javakból javakkal társadalmi szükséglet kielégítésére alkalmas javakat állít elő.
A termelés végső célját a fogyasztás, mint szükséglet kielégítés adja.
Jellemző vonásai
- a termelés méretnagysága szerint
- tömeggyártás: egyszerűbb termékeket gyártanak pl. mosószer
- sorozatgyártás: kisebb mennyiségű, mint a tömeggyártás, de mégis nagy mennyiségben és választékban készülő termékek sokasága pl. gépek, ruhák
- egyedi gyártás: speciális rendelésre történik
- a gyártási rendszer jellege szerint
- folyamatrendszerű: egymás után rendezett, különböző speciális munkaműveleteket végző gépek során halad keresztül a termék pl. autógyártás, vegyipar
- csoportos (zártrendszerű vagy ciklikus) gyártás: a gyártási folyamat egy technológiailag jól körülhatárolható szakaszához szükséges gépeket egy műhelybe csoportosítanak
- műhelyrendszerű: azonos gépek vannak egy-egy műhelyben és azon keresztül párhuzamosan halad a termék műhelyről műhelyre
- projektrendszerű: egyedi vagy egyszeri gyártást illetve szolgáltatást végeznek, általában a munkaeszközöket és a munkaerőt viszik a munkahelyhez pl. építkezés
- a termék jellege szerint
- szabványosított: többnyire egynemű tömegtermékeket előállító termelés pl. élelmiszerek
- összetett, több részből álló terméket gyártó folyamat pl. bútorfajták, közlekedési eszközök, műszerek
Termelési tényezők
A termelési folyamat ellenőrzése
Társadalmi újratermelés
Szolgáltatás
A szolgáltatás elvégzése nyomán új anyagi jószág nem keletkezik.
Jellemzők
- dolgokra és személyekre irányuló
- egyéni
- kollektív
- fizikai-anyagi jellegű és nem anyagi, szellemi
- termelő és nem termelő, fogyasztói
- piacosítható és nem piacosítható
- folyamatosan megvalósuló, ismétlődő és egyszeri
Termelési stratégia, a termelés tervezése és irányítása
-
a termelési stratégia főbb tartalmi elemei
- távlati célok
- termékszerkezet és a gyártási rendszerek fejlesztésére vonatkozó stratégiai előírányzatok
- a tárgyi eszközök bővítésére, cseréjére irányuló távlati előirányzatok
-
a vállalkozás termelési tervét befolyásoló tényezők rövidtávon
- a vállalkozás termékeivel kapcsolatban jelentkező piaci lehetőségek (marketing)
- a vállalat termelési lehetőségei: megmutatja, hogy adott időszakban milyen mennyiséget képes előállítani
-
a termelés operatív tervezése
- meghatározzák a különböző részegységekre és részfolyamatokra vonatkozó konkrét határidőket
- az operatív termelési tervek megvalósításában fontos szerepet tölt be a termelésirányítása
- ez a szervezet gondoskodik arról, hogy a termeléshez szükséges anyagok, szerszámok időben a gyártó szervezetek rendelkezésére álljanak
- sokféle módszert és technikát alkalmaznak pl. just in time módszer
- készletek minimumra csökkentése vagy megszüntetése
- alkatrészt csak akkor és csak olyan mennyiségben gyártanak, amikor és amilyen mennyiségben irántuk az igény felmerül
- teljes körű minőség-ellenőrzés megvalósítása (nulla hiba az elfogadható)
- egyenletes és rugalmas termelés megvalósítása
- áttekinthető üzemalakítás
- érzékeny a termékekkel kapcsolatos piaci kereslet ingadozására
- szállítói késedelmekre