A termelési tényezők új kombinációját jelenti.

Alapesetei

  • új, a fogyasztók körében még nem ismert javak, vagy új minőségű javak előállítása
  • új termelési eljárás bevezetése
  • új piaci elhelyezési lehetőség megnyitása, ahol az adott szakágazata még nem volt jelen
  • új beszerzési formáinak megnyitása függetlenül attól, hogy ez a beszerzési forrás korábban is létezett
  • új szervezet létrehozása, vagy megszüntetése

Az innovációs lánc

Az innovációs lánc nem más, mint a vállalkozási tevékenységrendszer különböző elemeinek az innováció folyamata szerinti összekapcsolása.

Az innovációs lánc általános felépítése

  1. marketing

    Az I. vonal mentén haladva látjuk, hogy van felismert igény. Vagy van megoldásunk, vagy nincs. Ha van megoldás, elő kell állítani a terméket, és értékesíteni kell. Ha nincs megoldás, innoválni kell. Kutatás-fejlesztéssel új terméket kell kitalálni.
    A II. vonal mentén haladva azt látjuk, hogy van megoldás. Vagy van igény vagy nincs. Ha van igény gyártani kell, ha nincs igény fel kell kelteni a piaci igényt; tehát innoválni kell, itt a fogyasztóban kell igényt kelteni.
    A III. mező az alapkutatás, véletlen területe. Itt nincs igény és nincs megoldás. A felfedezések, vagy véletlen során igény vagy megoldás keletkezik és innováció révén megvalósul a termék.
  2. kutatás-fejlesztés
  3. beruházás
  4. termelés
  5. értékelés

Az innovációs stratégia

  • kutató
  • elemző
  • védő

Az innováció állami támogatása

  • közvetlenül: az állam biztosít pénzügyi forrást innovációs projektekhez, de nem mindig célravezető
  • közvetetten: az állam elősegíti az innovációval összefüggő infrastruktúra, valamint az oktatás, a képzés és az információ áramlás fejlesztését