A termelési tényezők új kombinációját jelenti.
Alapesetei
- új, a fogyasztók körében még nem ismert javak, vagy új minőségű javak előállítása
- új termelési eljárás bevezetése
- új piaci elhelyezési lehetőség megnyitása, ahol az adott szakágazata még nem volt jelen
- új beszerzési formáinak megnyitása függetlenül attól, hogy ez a beszerzési forrás korábban is létezett
- új szervezet létrehozása, vagy megszüntetése
Az innovációs lánc
Az innovációs lánc nem más, mint a vállalkozási tevékenységrendszer különböző elemeinek az innováció folyamata szerinti összekapcsolása.
Az innovációs lánc általános felépítése
- marketing
Az I. vonal mentén haladva látjuk, hogy van felismert igény. Vagy van megoldásunk, vagy nincs. Ha van megoldás, elő kell állítani a terméket, és értékesíteni kell. Ha nincs megoldás, innoválni kell. Kutatás-fejlesztéssel új terméket kell kitalálni.
A II. vonal mentén haladva azt látjuk, hogy van megoldás. Vagy van igény vagy nincs. Ha van igény gyártani kell, ha nincs igény fel kell kelteni a piaci igényt; tehát innoválni kell, itt a fogyasztóban kell igényt kelteni.
A III. mező az alapkutatás, véletlen területe. Itt nincs igény és nincs megoldás. A felfedezések, vagy véletlen során igény vagy megoldás keletkezik és innováció révén megvalósul a termék. - kutatás-fejlesztés
- beruházás
- termelés
- értékelés
Az innovációs stratégia
- kutató
- elemző
- védő
Az innováció állami támogatása
- közvetlenül: az állam biztosít pénzügyi forrást innovációs projektekhez, de nem mindig célravezető
- közvetetten: az állam elősegíti az innovációval összefüggő infrastruktúra, valamint az oktatás, a képzés és az információ áramlás fejlesztését