A vállalati gazdálkodásban mutatkozó rendellenességet, problémát elmélyülése, valamilyen mértékű funkciózavar.

Okai lehetnek

  • belső

    • vezetési hibák
    • a m.erőállomány kedvezőtlen összetétele
    • gyenge piacképességű termékek
    • likviditási gondok
    • a kutatás és fejlesztés elhanyagolása
  • külső

    • a piaci felvevőképesség csökkenése
    • a verseny éleződése
    • a vásárlási szokások változása
    • a műszaki fejlődés gyorsulása
    • különféle társadalmi gai változások

A vállalati válság szakaszai

  • fenyegető: figyelmeztető jelek utalnak arra, hogy a közeljövőben bekövetkezhet a válság --> elkerülése érdekében még lehet intézkedni
  • lappangó: már elérte a válság a vállalatot, de még nem terebélyesedett el, még leküzdhető nagyobb megrázkódtatások nélkül
  • konkrét: már mélyen érinti a vállalatot --> változtatni kell a vállalati tevékenység struktúrájában, vagy a gyártmány szerkezetén, technológiáján
  • kifejlett: az egész vállalatot áthatja, a termelési és pénzügyi folyamatokat egyaránt --> részletes zavar elhárítási akciótervet igényel
  • akut: a vállalat teljes összeomlásával fenyeget --> jól összehangolt intézkedések sorozatával talán még megmenthető

A válság bekövetkezhet

  • robbanásszerűen
  • lassú kibontakozással

A válság típusai

  • operatív: egy-egy vállalati funkcióra terjed ki és általában rövid idő alatt megszüntethető
  • stratégiai: a vállalat nagy részére vagy egészére terjed ki, tartósan hat és nehezen szüntethető meg
  • több dimenziós: nem csak a vállalat egészét keríti hatalmába hanem a vállalaton kívülre is kiterjed mely szétrombolja a vállalat külső kapcsolatait és ez piacvesztéshez, fizetésképtelenséghez vezet

Válságmenedzselés szakaszai

A válság utáni helyzet lehet

  1. a cég új növekedési fejlődési pályára lép
  2. fúzió, azaz más céggel egyesül, mert egyedül nem megy
  3. likviditáció, azaz jogutód nélküli megszűnés (felszámolás/végelszámolás)