Az egyén reakciói a konfliktusra
Az ember "társas lény", s így konfliktusai során más emberekkel kerülhet feszült viszonyba: valamennyiünknek kialakul saját konfliktuskezelő stratégiánk, viselke¬dési sztereotípiánk, amivel a feszültségekre reagálunk. Ez elsősorban korábbi ked¬vező vagy kedvezőtlen tapasztalatainktól, attitűdjeinktől függ.
Az interperszonális konfliktusok kezelési stílusának, stratégiájának mérésére töb¬ben dolgoztak ki különféle eszközöket.
Thomas és Kilmann, akik maguk is kidolgoztak egy ilyen "módszert", megvizsgál¬ták ezen eszközök megbízhatóságát, és tapasztalataikról egy tanulmányban szá¬moltak be. Tanulmányukban, melyet 86 MBA (Master of Business Administration, vezetési ismereteket oktató tanfolyam ill. diploma) hallgató részvételével készítet¬tek, arról számoltak be, hogy saját eszközük ill. Hall eszköze mutatta a legna¬gyobb megbízhatóságot.
Az interperszonális konfliktusok kezelési stílusának, stratégiájának mérésére töb¬ben dolgoztak ki különféle eszközöket.
Thomas és Kilmann, akik maguk is kidolgoztak egy ilyen "módszert", megvizsgál¬ták ezen eszközök megbízhatóságát, és tapasztalataikról egy tanulmányban szá¬moltak be. Tanulmányukban, melyet 86 MBA (Master of Business Administration, vezetési ismereteket oktató tanfolyam ill. diploma) hallgató részvételével készítet¬tek, arról számoltak be, hogy saját eszközük ill. Hall eszköze mutatta a legna¬gyobb megbízhatóságot.
Ezek az eszközök a konfliktuskezelés öt különböző stílusát azonosítják két dimen¬zió együttesében
- az emberek iránti méltányos és barátságos
- a saját magunk illetve feladataink és céljaink iránti határozott és elkötelezett hozzáállás integrációjában.
Konfliktus-csökkentés stratégiái:
Csoportok közötti konfliktusok kezelése történhet:
- Szabályokkal
- Folyamatokkal
- Felsőbb fórumok igénybevételével
- Határok oldását elősegítő pozíciókkal: olyan munkakörök kialakítása, melyek mediátori (kibékítő) tevékenységet fejtenek ki.
- Csoportmunka: Autonóm csoportok, saját maguk rendelkeznek nagyfokú döntési sajátosságokkal.
Személyközi konfliktus kezelése:
Leggyakoribb, hogy lehetőséget adnak az érintetteknek, hogy egy felsőbb fórumhoz folyamodjanak.
Konfliktus egymás közötti kezelése
- Kényszerítés: Saját akarat érvényesülése (győztes- vesztes).
- Alkalmazkodás: Az a szélsőséges eset, amikor az egyik fél egyértelműen enged a másik fél akaratának. Az adott fél önként vállalja a „vesztes” pozíciót.
- Elkerülés: Konfliktushelyzetből való kilépés.
- Problémamegoldás: Leülnek, együttműködnek lehetőleg úgy, hogy mindkét fél érdeke teljesüljön.
- Kompromisszumos megoldás: Aranyközép út, mindkét félnek engednie kell saját elképzeléséből, egyrészt győztesen, másrészt vesztesen kerüljenek ki.