Konfliktusok a szervezetben
Konfliktus:
Akkor keletkezik, amikor egy személy vagy csoport úgy érzi, hogy egy másik személy vagy csoport fontos kérdésben kifejtett erőfeszítéseit meghiúsítja.
A konfliktus nem azonos a versennyel:
- A konfliktusban a felek saját érdekeiket kívánják érvényre juttatni, egymással szembe irányul.
- A versenyben az erőfeszítések a kívánatos cél elérésére irányulnak és nem a szükségszerűen, sértik egymás értékeit, bár előfordulhat.
Konfliktus forrásai:
- Kommunikáció: Nem megfelelő vagy rossz.
- Strukturális tényezők:
- Nagyság, méret: A nagyobb szervezetek konfliktusérzékenyebbek a kisebb szervezeteknél, kevesebb a lehetőségük asz interakcióra.
- Heterogén összetétel: A szervezet tagjainak különböző hatásköre, értékrendje, a dolgozóknál alkotott különböző felfogása. A nézetkülönbségek lehetnek egy innovatív probléma megoldásnak az alapjai is.
- Részvétel nagysága:
- Vonalbeli és funkcionális szervezetek elmélete: Vonalbeli szervezetek azok, amelyek a szervezet alapfolyamatait látják el, míg a funkcionális egységek az egyes funkcionális vezetők által irányított részlegek.
- A javadalmazási rendszer: A második leggyakoribb forrás.
- Erőforrások szűkössége: Anyagi-, tárgyi-, humán erőforrás.
- Hatalom: Érintet személyek, vagy csoportok úgy érzik, hogy egy másik csoportnak vagy személynek szükségesnél nagyobb hatalma van
- Magatartási tényezők: Viselkedés
Konfliktus szintjei:
- Személy belső konfliktusai: A mindennapi életben abból következnek, hogy például az egyénnek egymást kizáró célok közül kell választania.
- Két kedvező alternatíva között
- Két kedvezőtlen alternatíva között, előfordulhat, hogy kényszer hatására kell választani valamelyiket.
- Egy kedvező és egy kedvezőtlen között
- Személyközi konfliktusok: a szervezet erőforrásainak megszerzéséért, a jutalmak felosztásáért folyatott harcban csúcsosodik ki.
- Csoportok közötti konfliktus: Személyközi-, cél- és erőforrás konfliktusokra vezethetők vissza.