Vállalati kultúra:
Normák, értékek, gondolkodás és magatartásmódok összessége, amely meghatározza a vállalat minden dolgozójának a viselkedését és ezen keresztül a vállalat megjelenését.
Főbb ismérvei:
- Emberi gondolkodás, akarat és cselekvés eredményeként alakult ki
- Magatartásformáló „Megszokik vagy megszökik”
- Általánosan elfogadott
- A vállalat hagyományaihoz kötődik
- Elsajátítható
- Tudatos és nem tudatos összetevők együttese
- Közvetlenül nem ragadható meg
Szervezeti kultúra építőkövei:
- Azonosulás: Azonosulás a szervezet egészével, a szakmával, vagy egy szűkebb szakterülettel. Minél feljebb haladunk a szervezeti hierarchiában annál inkább a szakma felöl a szervezet felé tolódik el az azonosulás.
- Szociális fókusz: Egyén, vagy a csoportközpontúság jellemzi. A csoport a jobb.
- Humán orientáció: A vezetés milyen mértékben veszi figyelembe a szervezeti feladatok emberre gyakorolt hatásait.
- Belső önállóság: Mennyire elfogadott az egyes szervezeti egységek független lépése, cselekedete, vagy mennyire elvárt, koordinált a cselekvés.
- Kontroll: Előírások, szabályok közvetlen felügyelet erőssége.
- Kockázatvállalás: Inaktív, rámenős magatartási elvárás jellemzi.
- Jutalmazási kritérium: Mennyire teljesítményhez kötött a jutalmazás, vagy más tényezők is szerepelnek-e.
- Konfliktustűrés: Mennyire van lehetőség a nyilvános kritikára.
- Céleszköz orientáció: Itt az eredmény a fontos, vagy a technológia, a folyamat betartása.
- Nyitottság: Külső környezetre való nyitottság.
- Idő orientáció: A szervezet milyen időtávra tervez.
Szervezeti kultúra forrása:
Külső hatások:
Olyan külső hatások, amelyek befolyásolják a szervezet tagjainak az értékválasztásait, hiedelmeit ugyanakkor a szervezetnek nincs módja e hatásokat befolyásolni.
Lehet:
- Természeti környezet
- Történelmi események
- Politikai események
Társadalmi értékrend:
Azok a domináns értékek, hiedelmek, amelyeket az adott társadalom tagjai széles körben vallanak. Pl.: az egyén szabadsága; jóra, rosszra vonatkozó felfogások; a társadalomra általánosan jellemző filozófiai felfogások.
Szervezet-specifikus tényezők:
- Szervezetre jellemző domináns technológia
- Szervezet története
Szervezetek kialakítását meghatározó tényezők:
- Vállalatpolitikai döntések
- A szervezet mérete
Technológia:
- Rutin jellegű, előrecsomagolt műveletek (Pl.: funkcionális struktúrát igényel)
- A költséges technológiák, amelyek mély szaktudást igényelnek szintén a funkcionális struktúra irányába hatnak.
- A jelentős beruházást igénylő tömeggyártást végző szervezeteknek szintén a funkcionális struktúra a legmegfelelőbb
- A szakaszos ill. a nem folyamatos termelést végző vállalatoknál, vagy egyedi gyártás esetén a mátrix struktúra lesz a meghatározó.
- A gyakran változó technológiáknak is a mátrix struktúra lesz a meghatározó.
- A kölcsönös függésen alapuló technológia a funkcionális struktúra kötődik hozzá.
Szervezet célja:
Szervezet környezete:
Magába foglalja a gazdasági környezetet, a piacot, a versenyhelyzetet, a földrajzi és társadalmi környezetet.
Emberek:
- Alapító, első vezető
Szervezeti kultúra szintjei:
Látható elemek:
- Ceremóniák, szertartások
- Történetek, sztorik, legendák, mítoszok
- Nyelvezet, szakzsargon
- Szimbólumok, öltözködés
Nem látható elemek:
- Értékek
- Feltevések
- Hiedelmek
- Érzések
- Attitűdök