- állam megfelelő tur.politika kialakításával segítheti, fejleszthető az ifo-t
- tur.politika alatt : a tur. tudatos támogatását és alakítását értjük → mely a közösségek részéről nyilvánul meg a
turisztikai vonatkozású adottságok befolyásolásával
→ tehát a tur. fejlesztésével kapcs-os távlati célok együttese
→ a tudatos fejlesztést helyezi előtérbe (ez mérsékli az ifo nem kivánatos negatív hatásait – pld.
környezetrombolás
- meghatározó tényezői: → természeti → társadalmi → gazdasági → jogi tényezők
→ közlekedéstechnika → általános technikai fejlettség
- A tur.politika eszközei a következők lehetnek:
→ gazdasági eszköz : állami támogatás, adókedvezmény
→ társadalmi – kommunikatív: stay at home mozgalom
→ jogi : rendelkezések tilalmak
→ technikai: szállítóeszközök, létesítmények állapotellenőrzése
→ gyógyászati
→ rendészeti: építési, eü-i intézkedések
- Az állam tur.politikájának hordozói:
→ közjogi testületek : állam, megyék, városok
→ magánjogi intézmények : szakmai szövetségek, érdekvédelmi szervezetek, nemzetközi egyesülések
→ akcióközösségek → ifo-hoz közel álló képviselők – települési szállodái,
- A gazd.politika elsődlegesen az ország és a nép anyagi jólétének emelésére irányul → igy a tur.politika ezen belül
kiemelt szereet tölt be
→ az ifo ugyanis több pozitiv funkciót lát el ennek érdekében :
→ fizetési – mérleg funkció → foglalkoztatási
→ kiegyenlítési → jövedelmtermelési
- A hazai tur.politikában a Széchényi-terv, a nemzeti fejl.-i terv tölt be kiemelk. szerepet
→ olyan gazdfejlesztés, cselekvési programsorozat, mely Mo-n felgyorsíthatja a gazd-i felzárkózást és a
társ-i felemelkedés folyamatait
→ az állam 7 terület fejlesztését tekinti kiemelkedő jelentőségűnek:
1. autópálya 2. innováció 3. lakás
4. turizmus 5. beszállítás 6. kis és középvállalkozások
7. regionális gazdaságépítés
→ a turizmus fejlesztési program 6 alprogramot tartalmaz:
1. gyógy- és termálturizmus 2. konferenciaturizmus
3. tematikus parkok 4. kastély- és várturisztika
5. turisztikai információs rendszerek 6. egyéb minőségi turisztikai termékek
fejlesztésének alprogramja
- A tur. irányításában megkülönböztetünk állami és területi irányítást:
1. állami irányítás intézményei:
a, Gazdasági Minisztérium : - (2003. július 1-től)
- kidolgozza az átfogó ifo.koncepciót
- ellátja az irányítási feladatokat
- közreműködik az ágazati felső(köz)oktatás állami feladatainak ellátásba
- megállapítja az engedélyekhez kötött tevékenységek körét
b, Országos Ifo-i Bizottság: - dönt a pályázati célokról és a Turisztikai célelőirányzatok
felhasználásról
- a nemzeti marketingterv főbb elveiről
- az ifo-i fejlesztési stratégia elveiről
- közreműködik a közgazd-i és jogi szabályozás + feltételrendszer
kialakításban
- rendszeres kapcs-ot tart a turisztikai vállalkozásban érintett szakmai
érdekképviseleti szervekkel és testületekkel
- 1998-tól állandó bizottságként működik
- Kezdeményező, javaslattevő, véleményező, kormányzati munka ellenőrzésében közreműködő
- Albizottságok:
- Ellenőrzési
- EU-i integrációs
- Egészségturizmus
- Kastélyok, kúriák, várak
- Falusi turizmus
2. területi irányítás intézményei:
a, Regionális Ifo-i Bizottságok : - nemzeti tur.politikának alárendelve, azzal összhangban
kidolgozza a régió tur.politikáját
- megvalósítási progikat alakít ki
- elősegíti a turisztikai infrastruktúra fejlesztését
- ösztönzi a kistérségi turisztikai együttműködést
- részt vesz annak regionális progijaiban
A turizmus irányításában részt vesznek még a következő szervezetek:
a, Parlament Idegenforgalmi Bizottsága: - ifo-i vonatkozású trv-ek előkészítése
- ifo-i szempontok érvényesítése a jogalkotásban
- ifo-t érintő trv-ek végrehajtásának ellenőrzése
- együttműködés az ifo-ban dolgozó szakmai szervezetekkel,
a regionális irányító szervekkel
b, Magyar Turizmus RT: - Gazd-i Minisztérium 1személyes tulajdona
- (jogelőd: OIH, majd 1994 – 1996. Magyar Turisztikai Szolgálat Rt.)
- Tevékenységének célja: magyar turisztikai kínálat piacra vitele
- 1994 – ben jött létre
- felel a magyar tur. propagandájáért
- kutatásokat szervez és finanszíroz a termékfejlesztések koordinálására
- pályázati rendszert működtet
- működteti a magyar nemzetközi ifo-i külképviseleteket
c, Magyar Tourinform hálózat: - ingyenes infot biztosít a turisták részére
- segíti+támogatja a turisztikai vállalkozásokat, szolgáltatásokat
→ összefogja tevékenységüket
- infot gyűjt a térség vonzerőiről+friss adatokat a szálláshelyekről, aktuális
progikról
- non-profit szervezet → kisebb bevételeket az ajándéktárgyak, úti könyvek
értékesítésével szerezhet
A marketingmunka eszközei:
- Kiadványok megjelentetése
- Turisztikai külképviseletek Európa számos városában +tengerentúlon
(2003-ban: 20 országban, 24 képviselet)
- Turisztikai kiállításokon, vásárokon megjelenés
Pl.: Külföld: ITB (Internationale Tourismus – Börse Berlinben – általában
március elején
WTM (World Travel Market) Londonban - általában november közepén
Pl. belföldön:
Utazás kiállítás márciusban
HO SHOW novemberben
Welcome to Hungary Workshop (csak szakmai és beutaztatóknak)
- Piaci információk szolgáltatása, ill. ehhez szükséges kutatómunka
- Szakmai partnerkapcsolatok építése
- TOURINFORM név alatt Franchise rendszerben működő magyarországi turisztikai információs irodák hálózatának koordinálása + 2 saját TOURINFORM iroda fenntartása
A magyar turisztikai régiók
1. Észak-Magyarország
2. Tisza-tó
3. Észak-Alföld
4. Dél-Alföld
5. Budapest-Közép-Dunavidék
6. Közép-Dunántúl
7. Nyugat-Dunántúl
8. Dél-Dunántúl
9. Balaton
A Magyar Turizmus Rt. regionális igazgatóságai a RIB-ek Regionális Marketing Igazgatóságaiként végzik a munkájukat.
A 7 tervezési – statisztikai régióban működnek a fent megnevezett RMI-k, míg a Balatoni és a Tisza – tó vonatkozásában a regionális turisztikai projekt iroda.
A legismertebb hazai idegenforgalmi szakmai szövetségek, egyesülések
és néhány ismert rövidítés
- Idegenforgalmi Munkaadók Országos Szövetsége (IMOSZ)
- Magyar Fürdővárosok Szövetsége
- Magyar Szállodaportások „Aranykulcs” Egyesülete
- Magyar Szállodaszövetség (MSz)
- Magyar Természetbarát Szövetség (MTSz)
- Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR)
- Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISz)
- Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISz)
- Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége (MISzSz)
Turisztikai Célelőirányzat
Þ Forrása: Költségvetés
(+ önkéntes adományok, korábbi hitelek visszafizetése)
Þ Célok: → innováció a turizmusban
→ idegenforgalmi vállalkozások humán erőforrás + informatikai fejlesztése
→ kis és középvállalkozások segítése
→ idegenforgalmi ágazat hatékonyságának és bevételeinek emelése
→ idegenforgalmi szolgáltatások színvonalának emelése
→ új munkahelyek teremtése
→ vidékfejlesztés
Þ Jogcímek: → megvalósíthatósági tanulmányok, rendezési tervek…
→ terület és termékfejlesztés, környezetvédelem
→ beruházások, infrastruktúra
→ marketingmunka
→ rendezvények támogatása
→ szakemberképzés
→ MT. Rt., OIB, pályázatkezelő szervek működési költségei
Þ Támogatás:
→ A támogatásból kizártak pl. csődeljárás, felszámolás alatt álló
szervezetek,
→ köztartozás esetén,
→ korábbi pályázati kötelezettség nem teljesítése
Þ Támogatás formái:
→ vissza nem térítendő támogatás
→ visszatérítendő támogatás
→ kamattámogatás
Þ Pályáztatás szabályai:
A rendelet részletesen előírja
- formanyomtatványok
- igazolások
- pályázati díj
- határidők
- elbírálási rendszer
- nyertes pályázat esetén: a szerződéskötés
pénzfolyósítás
teljesítményigazolás
elszámolás
A turizmus gazdasági jelentősége:
- a GDP 4,5 %-át adja, igy fontos szerepe van a gazd-ban
- Mo-n kb. 300-350 ezer ember dolgozik direkt módon az ifo-ban, több mint 1000 utazási vállalkozás működik
- az ifo:
→ vállalkozásélénkítő,
→ területfejlesztő,
→ innovációfejlesztő hatással bír,
→ húzóágazatnak számít
- ezenkívül kihivást jelent a helyi szolgáltatókkal szemben:
→ ezeket minőségileg + mennyiségileg fejlszteni kell
- kihívást jelent az infrastruktúra fejlesztére és a környvédelemre
- támogatja a helyi termékek előállítását
Az 5 legfontosabb hatása a turizmusnak:
- fizetési mérleg javítása - kiegyenlítési
- foglalkoztatási - jöveledemtermelési és elosztási
- termelési és értékesíti funkció