I. A norma szerkezeti sajátosságai:
Adójogszabály jog által rendezett magatartási szabályok
szerkezete:
- hipotézis(tényállás)
- diszpozíció (rendelkezés)
- szankció
Sajátosságok:
- különbözik a hagyományos normaszerkezettől - legszembetűnöbb a szankció más jogszabályokaban történő szabályozása
- hipotézisben megállapított feltételek ténylegesen a címzett által alakíthatók
- több vagylagos hipotézist tartalmaz (párhuzamosak)
- / a diszpozíció kvantitatív módon fejezi ki a jogalkotó akaratát (a teljesítôképesség különbözôségeinek következtében)
- / a pénzszolgáltatás teljesítése kötelezô (csak kivételesen természetbeni szolgáltatás)
- / az adókulcs vagy adótétel meghatározásának konkrétnak kell lennie
- / nem perszonifikált, érvényessége nem egyedi esetekre szól, azaz általános érvényű
- / ismétlôdés lehetôsége, jövô orientáltság
- / tényállás kötöttség
- / a diszpozícióban elôírt magatartás tanúsítása vagy hiánya esetére joghatásokat tartalmaz pl. szankció vagy
- pozitív joghatás
- / imperatív jellegű-mind az állampolgárokra, mind a hatóságokra
- / kötelezettségeket állapít meg
Szankciók:
- hipotézistôl és diszpozíciótól elkülönülten, más jogszabályokban határozzák meg pl: Art-ben
- szankciók párhuzamosan is alkalmazhatók / egyidejűleg több is / fajtái:
- a, objektív jellegű, reparatív szankciók :a késedelemmel és a nem fizetéssel okozott érdeksérelem jóvátételére szolgál, kamat jellegű pl. késedelmi pótlék, önellenôrzési pótlék
- b, szubjektív jellegű, represszív szankciók: vétkességre, felróhatóságra figyelemmel alakulnak, jövőbeli jogsértésektől való visszatartást szolgálják, preventív pl. adóbírság, mulasztási bírság, üzletbezárás
Nem szankció:
- pénzfizetési kötelezettség, mert ez a diszpozíció
- a diszpozíció általában már önmagában is jogkövetkezményként hat a magatartás befolyásolására (prohivitív adók) az adózók a feltételeket a maguk számára legkedvezôbben alakítják
II. Tényállás kötöttség:
Az adózó kötelezettsége és egyéb jogi kötelezettségei csak addig terjednek, ahogy annak kereteit és tartalmát a jogalkotó alanyi és tárgyi értelemben behatárolta /!!adóviszonyok jogi szabályozás nélkül létre sem jönnének!!/
- a norma megalkotásához az életviszonyok egyneműsítésére és típusalkotásra van szükség, ami pedig a norma viszonylagos zártságát eredményezi / hiszen a csoportokat egyenként és kimerítően kell szabályozni/
- garanciákat nélkülözô tényállás kötöttség - büntetôjogi normákat megközelítô - tényállás kötöttség: sajátosság és belsô korlát is
- a jogalkotónak viszonylag tág mozgástere van, hogy befolyásolja bizonyos életviszonyokat, de ha ezt igénybeveszi akkor az adójog logikájához kell igazodnia
- a követendô magatartás több mozzanatát kell rendezni, mint a polgári jogban: az adókötelezettség minden lényeges feltételét és elemét
- részletszabályok szükségesek a szabályozott életviszonyok sokszínűsége miatt
- csak a lényeges és tipikus vonások kiemelésére törekszik
- közvetlenül nem a magatartást, hanem annak eredményét értékeli
- személyi körülmények csak az egyenes adóknál kapnak szerepet
- az adójogi norma nem algoritmus (számtani műveletek elvégzésére adott program), a jog sajátos önmozgásának még jut szerep
- a jogi norma eltérő absztrakciós szintjei nem jelentenek alá-fölérendeltséget pl: speciális szabályok éppúgy lehetnek garanciális jelentőségűek
III. Magatartás befolyásolás adójogi normával
1. Deklarált és rejtett adójogi magatartási szabályok
- Az adójogi norma: előírja, hogy adott körülmények között a jövőben milyen magatartást kell tanusítani
- a deklarált normák mögött egy vagy több rejtett, nem kategórikus szabály húzódik meg—ezek együttesen valósítják meg a magatartás-befolyásolás kettős mechanizmusát
- a rejtett normák úgy érvényesülhetnek meg jogkövetéssel, hogy az adózó a hipotézishez alakítja saját viszonyait (ebben hasonlít más, diszpozitív vagy választható jogszabályokhoz)
- általában a deklarált norma több hipotézise együttesen közvetíti az ajánlott magatartás mintát
- az állampolgárok megértik a látens norma tartalmát, amellett, hogy felismerik az adókikerülésre is lehetőséget
- adó összefüggéseket, amelyekre a jogalkotó nem kívánt ösztönözni
- (a nem kívánatos”kiskapukat” jogszabálymódosításokkal rendezik)
2. Látens norma
- joghatása: csak pozitív joghatása van, szankciója nincs pl: kevesebb adót kell fizetni
- formája: az írott jogra jellemző forma hiányzik - rögzítettség hiánya -, de jogi normának tekinthető
- jogi tudattartalom vagy adópolitikai cél- ként is titulálható, enm pedig normaként, hiszen: normák léte független attól, hogy az egyén felfogta-e
- végleges tartalma, magatartás befolyásoló hatása nem feltétlenül esik egybe a jogalkotói szándékkal
3. Jogi norma, mint lehetőség
- norma tartalmát meg kell ismerni - általában különböző közvetítőkön keresztül - mert a rutin nem elegendő
- a norma követésénél
- társadalmi jogkövetés nem megy végbe anélkül, hogy a jogkövetők ne lennének tudatában a jogi szabályozottságnak
- a norma=csak lehetőség, mert a tényleges magatartást az egyén szükségletei és érdekei határozzák meg
4. A norma alkalmas a magatartás befolyásolására
- Azaz hatékony - ha:
- a, jogalkotói célkitűzés/ figyelembe véve a címzettek várható magatartásait/
- b, adóalanyok célkitűzései /egyedi életviszonyaikkal összevetve értékelik a norma rendelkezéseit/
IV. Az adójogi norma viszonylagos meghatározottsága
1. a jogalkotás történhet:
- a, kazuisztikusan:
- öngerjesztő mechanizmus, mert minél körülbástyázottabb a fogalom, annál több rés található rajta
- erre való hajlam okai: a társadalmi viszonyok sokszínüsége, gyors változása az adójog és más jogterület szabályozásának eltérései tényállás-kötöttség
- a kazuisztika gyakran az adójog inflációjához vezet, mert viszonylag határozattlan jogfogalmak nem akadályozzák meg, csak “nagykorosítják” a jogalkalmazást
- átlagos adózóktól autentikus értelemzés nem várható el
- állandó nyomás a jogértelemezésre
- minél tökéletesebb speciális normát teremt a jogalkotó, annál több új, további meghatározást igénylő fogalom kerül a jogszabályba
- b,nagyvonalú rendezéssel, de ez sok joghézagot eredményez
2. Adózói autonómia: a választás joga:
- amikor maga a norma nyújt címzetteinek választási lehetőséget
- a jelenség összeegyeztethetetlen az állam pénzügyi érdekeinek feltétlen primátusával
- pl: egyéni vállalkozó választhat, hogy a nem kizárólag üzemi célokat szolgáló személygépkocsiját az amortizáció speciális szabályai szerint számolja el, vagy általános személygépkocsi normaköltségként (megengedő diszpozícó alapján történik a választás)
Választási jog korlátai:
- a, két alternatív érvényességű norma közül lehet - nem kötelező - választani, de ha már választ az adózó, akkor már csak az egyiket választhatja
- b, kogens normák közül nem lehet választani
- c, az adóhatóságnak itt sincs - éppúgy mint a diszpozitív normáknál - mérlegelési joga, ha a választás feltétele fennáll, de magának a kifizetőnek sem a választása után
- d, adózó mozgásterét tágítja, hiszen több jogszerű magatartást is megvalósíthat pl:SZJA
- e, korlátai: más adózók és a társadalom érdekei
- f, adózási formák közül általában egy sem preferencia / a legnagyobb kedvezményt a mezőgazdasági kistermelők kapnak /
- g, a válsaztási lehetőség tágítja az adózó mozgásterét ( az adózási hajlam növelésének és az adómorál javításának rejtett eszközeként is értelmezhetjük)
- h, a diszpozíció alternatív érvényességű, azaz a címzett több jogszerű magatartást is megvalósíthat
3.Adózói autónómia oka:
- a) adózói autonómia kiszélesítését kiváltó okok
- atipikus helyzetben korrekciós lehetőség /aránytalanság mérséklésre, kazuisztikus szabálytömeg helyett gyakorlatiasabb/
- társadalompolititkai jelentősége: állami beavatkozás mérséklése, adózói autonómia igénye
- az adójogi norma zártságának és társadalmi érzéketlenségének következményeit igekszenek ellensúlyozni
- b) új jelenségek értékelése:
- probléma: nehezen áttekinthető adórendszer, mert bonyolult ismeretanyag elsajátítására van szükség az átláthatósághoz
- sokszor egymásnak ellentmondó szempontokat kell összeegyeztetni
4. Joghézag és analógia
Joghézag: ha belső tartalom nem teljesen meghatározott ellentmondások, hiányok léte (sokszor szükségképpen fordulnak elő a joghézagok)
?: Alkalmazható-e az analóga?
Válasz:
Garanciális hiány: hiányzik a “nullum tributum sine lege” elv és ennek jogszabályi rögzítettsége
- a) külső joghézag:
- tényállás határainak korrekciója - bármilyen irányba - megengedhetetlen (ilyen elveken létre lehetne hozni plusz - törvényben nem rögzített adókötelezettséget)
- vagy fennáll az adókötelezettség, vagy törvényi analógiával sem hozható létre
- csak jogalkotással szüntethető meg
- a jogértelmezést és az analógiát el kell választani egymástól
- b) belső joghézag esetén:
- adott eset eldöntéséhez a gyors jogalkalmazás sem mindig nyújthat segítséget, ekkor elkerülhetetlen az analógia—de csak az adózó javára kedvező megoldás esetén (de az aluladóztatás is törvénysértő)
- korlátozott mértékű analógia magából az adójogi norma jellegéből következik, hiszen az adózó is analógiára kényszerül
- adóviszonyok horizontális és vertikális irányaira, valamint a jogalmazás és jogkövetés feltételeire figyelemmel ebben az esetben is negatív az analógia alkalmazása
- joghézagok megszüntetésére csak jövőbeni hatállyal van lehetőség, hiszen ha az adóreform visszamenőleges hatállyal is változtat az jogbizonytalansághoz is vezethet
5. Jogi és technikai normák
Adótechnikai norma:
- az adózás jogi normáihoz szervesen tapadó /ezért nehéz az elhatárolás/
- azok érvényességi feltételeit megtetemtő
- szakmai jellegű előírások
- amelyek kategorikus diszpozícióval közvetlenül befolyásolják (míg a jogi normákra jellemző mind a közvetett, mind a közvetlen magatartás befolyásolás):
- a) adózó
- b) adóhatóság magatartásait
- a jogi normák alkalmazhatatlanok technikai normák nélkül, megkülönböztetésük viszonylagos
Csoportjai:
- a, belső szakmai normák/ adóapparátusnak címzett belső leírások /adójog és Áe.
- határán/ pl: adóellenőrzés helyszine
- b, adójogi normához tapadó adótechnikai normák: mellékkötelezettségek
- teljesítésével kapcsolatosak, vagy valamely tevékenység vagy foglalkozás
- folytatásához kötődő szakmai normák pl: bevallási határidők
- c, műszaki, gazdasági előírások pl: termék-szolgáltatás jegyzékek