- a) Mo szabályozás alpja: Alk 70/1.§ +8.§, Áht /fiz. köt csak tv-ben..,/, jogalkotásról szóló tv.
(lásd előző tételek) - b) Európai alkotmányi szabályozás főbb csomópontjai:
1. adózói minőség tartalma 2. adózók köre 3. adózás tárgya 4. adózás terjedelme 5. elvei
6. funkciói 7. adók meghatározására jogosult szervek 8. adózás költségvetési összefüggései - c) az adóviszonyok alkotmányos szabályainak terjedelmét , tartalmát határozzák meg:
- gazdasági berendezkedés
- hagyományok
- államszervezet
- alkotmány keletkezésének körülményei
Alkotmánybírósági gyakorlat hatása :
- adójogalkalmazás alkotmányos feltételeinek garanciáit érvényesíti:
- az adórendszer kialakításával, adópolititka feltételrenszerével kapcsolatban (a gyakorlat az, hogy nem kíván belelavatkozni)
- megfogalamazott követelmények:
- felelejen meg a piacgazdaság Alk-os követelményeinek
- ne legyen diszkriniatív
nem minősül diszkriminációnak:- a, adónemek szerinti differenciálás
- b, eltérő mértékű hozzájárulási kötelezettség
- c, szabad gazdasági versenyből nem következik, hogy az alanyokat egyenlően kell kezelni, !de! az adómérték megállapítása nem lehet önkényes
- d, adózási forma meghatározása, adókedvezmények biztosítása, korlátozása vagy megvonásuk
- e, vagyoni, kereseti, munkavégzésui szempontok figyelembevétele alapján különbségtétel (az egyenlőtlenséget kívánja kiküszöbölni)
- a gazdasági verseny szabadságának sérelme akkor merül fel, ha a különböző gazdasági szereplők között az adó mértékében kirívóan nagy a különbség (de az adómérték adaónemenkénti differenciált megállapítása nem sért alapjogot)
Alkotmányellenes:
- ha adott szabályozási koncepción belül valamely csoportra eltérő szabályozás vonatkozik
- a tevékenység támogatása vagy korlátozása alapjogot sért
- egyes jogalanyok önkényes és indokolatlan kiemelése
- egyes adópolititkai szabályozási koncepció egyes alanyainak közvetlen 1megkülönböztetése és hátrányos gazdasági pozícióba juttatásea
- ha a szabályozás hátrányos megkülönböztetést eredményez, kiválasztott azonos vállalkozói csoporton vagy tevékenységi körön belül
Az alkotmányos alapok hiánya miatt semmisítették meg a következő tv-eket:
- a, ’90 lakáskamatadó ( nem volt minősített többség az elfogadáshoz)
- b, ’80-as évek rendelettel alkotott adóit
- c, bizonyos helyi adókat, tv-i felhatalmazás hiánya miatt pl: szemétszállítási díj, mint közteher bevezetését
Az AB határozatok külön csoportját képezik az információs önrendelkezési joggal összefüggő határozatok, amelyek az adózás feltételrendszerét, a vagyonnyilatkozatokat és az univerzális személyi számot érintik
Adózási elvek jellemzői:
- a horizontális és a vertikális adóviszonyokat is meghatározzák
- keretet adnak az adójogi normarendszer kiépülésésnek
- pozitív módon: lehetővé teszik az adózást, negatív módon pedig: meghatározzák az adózás korlátait
- az elvek egymásra vetítve jelölik meg saját korlátaikat - ezek az adózás alapkonfliktusaiként kezelhetők
- értelmezésük csak egységesen lehetséges
- az alkotmányos garanciák csak akkor nyújtanak hatásos védelmet, ha az anyagi joggal párhuzamosan az eljárási feltételek is működnek
- az alkotmányos elvek a köv. kérdésekre adnak választ: milyen célok érdekében? minek függvényében? milyen követelményekhez viszonyítva történjern az adózás?
I- Általános elvek:
- Általánosság: ha a feltételek adottak, a tv hatánya minten természetes személyre és szervezetre kiterjed
közvetlenül érinti a jogalkotás mechanizmusát
kizárja a mellékadókat, a prohibitív, konfiskatórius (elkobzás) módszereket - Létminimum adómentessége: adózásnak nem lehet célja az adóforrás teljes elvonása / az adóforrás tekintetében értelmezendő/
az adóforrás nem csúsztatható egybe sem az adóalappal sem az adótárggyal
az általánosság elvének --- teherviselő képességének a kofliktusa
sokan megkérdőjelezik, tartalma és terjedelme is kétséges- a, egyenesadóknál: garanciális jelentőségű, hogy az adófizetés ne veszélyeztesse az egyén létfenntartást
- ’96-tól megszünt sz SZJA-ban az adómentes jövedelem minimum, de ez még nem eredményezi autómatikusan a létminimum sérelmét
- b, közvetett adóknál: a szociális szempontok fel sem merülhetnek
- Egyenlőség: egyenlő feltételek szerinti adózás , tehát mind a diszkrimináció, mind az adóprivilégiumok tilalma
- Arányosság: az adózók vagyoni-jövedelmi egyenlőtlenségeit kell az adózás általánosságának és egyenlőségének elveivel összehangolni
követelmény:- a, a rendezés legyen alklamas a progresszív adózás megalapozására
- b, meg kell jelölni, hogy milyen gazdasági forráshoz igazodhat az elvonás eleme: a progresszív teljesítőképesség elve: ez csak az összadóteherre érvényesíthető, és adópolitikai kérdés
- a, vagyonnal arányos adózás (1848 fr.alk.)
- b, kizárólag a jövedelemhez
- c, jövedelem mellett a vagyon megjelölése is szükséges a viszonyítási alaphoz
II. Az adójog anyagi jogi elvei: /csak néhány adó tekintetében igazolhatók/
Adózás elveinek csoportosítása:
- a, közgazdasági - jogi elvek
- b, jogalkotási - jogalkalmazási elvek
- c, anyagi -eljárásjogi elvek
Adam Smith-i elvek: adó legyen arányos, meghatározott, kényelmes és olcsó
Más osztályzással:
- fiskáli elvek—fedezeti elv
- etikai- szociálpolitikai elvek—jövedelem és vagyon megflelő újrafelosztása
- gazdaságpolititkai követelmények -- magánszféra adókkal való korlátozása
- jogalkotási elvek—elentmondásmentesség, stabilitás
- technikai követelmények—igazgatási költségek optimalizálása
- azok az alapevek meghatározók, ahol a jogi norma minősége jut kifejezésre, a többi elv a jogalkotók számára megfogalmazott követelmények vagy ajánlások pl: visszaható hatály, analógia tilalma
- egyezményi adójogban szerepük jelentős pl: származási ország elve
- külön csoportot alkotnak az eljárási elvek
Egyéb alapelvek (átfogó jelleg):
- adózás semlegessége / a versenysemlegesség része/ a reálszférát védi az adózás következtében eltorzuló ár és életviszonyoktól, valamint az adóztató hatalom felesleges beavatkozásától
- pénzügyi szükségletek fedezése: túladóztatás tilalma, a magánszféra csak a költségvetési igények kielégítése érdekében és erejéig korlátozható
III. Adózás eljárási elvei:
- többségét az Art tartalmazza, de egyesek az Áe-ből is levezethetők
- közvetlenül a jogalkalmazási döntés alapját képezik, főleg, ha a részletszabály a konkrét ügyre nem alkalmazható
- tényleges tartalmuk és hatókörük a közigazgatás és a bírói gyakorlat során kristályosodi ki
- el kell határolni a normatív jellegű jogi elvektől a szbályozó tartalmat nélkülöző deklaratív rendelkezéséeket
1. Legalitás elve:
(Art) érvényesülése feltételezi az adójog:
- a, anyagi
- b, eljárási normáinak pontos meghatározottságát
- normához köti az adóhatóságot / nem lépheti át az anyagi és eljárásjogi korlátokat/ és az adózót, aki a jogszabályi lehetőségekkel csak azok céljának és funkciójának megfelelően élhet
- tilos a joggal való visszaélés
- tv céljára való hivatkozás nem elegendő, hiszen ha a cél pontosan nem rögzített, az erre történő hivatkozás jogpolititkailag veszélyes
2. Törvényesség és eredményesség együttes érvényesítése:
(Art) a követelmények egymásra tekintettel határozzák meg az eljárási folyamatok határait:
- az adóhatóság nem lépheti át az eredményesség érdekében a törvényesség határait pl: alúl-- túladóztatás tilalma
- az elv szembekerülhet más értékekkel, amik az adózók jogbiztonságát védik
3. Adóztatás egységessége:
(Art) külön szabályokban is rendelkeznek róla:
- jogalkotónak címzett követelmény, az adózói jogkövetés elősegítésére
4. Mérlegelés elve:
(Art) két követelményt foglal magába:
- a, a felhatalmazás céljának megjelőlése
- b, a tv-és keretek meghatározása
A mérlegelési jogkör teljes kizárása indokolatlan, mert az bonyolult jogalkotói technikát igényelne és veszélybe kerülne az egyediesítés
A döntések nem felelnek meg a tv-es kereteknek, ha
- a, túllépték azokat
- b, túllépték a feltételeket
- c, mérlegelt tények nem felelnek meg a valóságnak
- d, tényállást nem tisztázták, vag megalapozatlan
5. Méltányos eljárás elve:
(Art) adóhatóságra kötelező zsinórmérce /de nem fűződik hozzá szankció:
- Adóhatóság kötelels élni az egyediesítés eszközeivel, ha annak tv-es feltételei adottak, de nem is rendelkezik általános felhatalmazással a jogszabály felülbírálatára
- atipikus esetekben sajátos intézkedést követel
6. Megkülönböztetés tilalma:
(Art) pozitív és negatív irányú is tilos:
tilos az állampolgárság szerinti megkülönböztetés is: jogegynlőség biztosításának elve
kettős adóztatás elkerülésére kötött egyezmények többsége az illetőség szerint rendezik a magánszemélyek adójogi helyzetét / á.polgárság alapján csak kivételesen
7. Tájékoztatáshoz való jog :
(Art) adóhatóság kitanítási kötelezettségével kapcsolatos, de ez a kötelezettség csak a jogszabályok megtartásához szükséges mértéket írja elő és nem teljesítése nem szankcionált
8. Jóhiszemű joggyakorlás és együttműködés kötelezettsége: (Art)
- a, jóhiszeműség: ált. más magatartás megvalósításához kötött pl: bejelentéshez
- ha az adózó megváltoztatja korábbibejelentését az adóhatóság - különösen indokoltan - vizsgálja: melyik nyilatkozat a valódi? mikor van szó tévedésről, vagy megtévesztésről
- b, együttműködés: segítse az adóhatóság feladatának végrehajtását
- nincs hallgatási joga az adózónak saját adójával összefüggésbe
- nem hivatkozhat bank, üzleti és magántitokra
Nyilatkozattételt, tanuvallomást megtagadhat:
- a, B. jogi felelősségre vonás lehetőségét hordozza
- b, saját magát vagy hozzátartozóját bűncselekmény elkövetésével vádolná
- c, a tanu az ügyfelek valamelyikének hozzátartozója
9. Szerődések tartalma szerinti minősítés elve - valódisági klauzula:
(Art) / ennek van a legnagyobb gyakorlati jelentősége:
- rendeltetésszerű joggyakorlásnak és a joggal való visszaélés tilalmának speciális rendelkezése
- újabb jogfejlődés: az adóhatóságok már nemcsak a valódisági klauzula megsértésére hivatkozva avatkoznak bele a szerződéses kapcsolatokba, ha adókikerülés veszélye áll fenn, hanem új speciális rendelkezésekkel pl: kapcsolat vállalkozások belső elszámoló árának tilalma
Az adójog és a Ptk eltérései:
PTK Art
a) a szerződés tartalma
a szerődés tartalmát a felek szabadon állapítják meg, valódi tartalom szerint kell
megítélni az ügyleteket
attól közös megeggyezéssel el is térhetnek, ha a és jogviszonyokat pl: árak, az adóhatóság vagy
jogszabály nem tiltja az eltérést pl: leplezett és színlelet
adóhatóság nem léphet át a felek akarati szerződésnélvalódi tartalom autonómiáján, de vizsgálhatja, hogy a
szerződés jellemzői megfelelnek-e a
minősítésnek/ de nem alakíthatja át a jogviszonyt, bea-
vatkozásra akkor van lehetősége, ha bizonyítja az
eltérést a belső jogviszony és a külső forma között
b) beavatkozás
ha a szerződés érvénytelen / semmis és megtámadható/ gazdasági szemléletmódót érvényesít
az érvénytelen
nem kell külön eljárás az érvénytelenség megálla- szerződésnek annnyiban van
pításához
jelentősége, amennyiben gazdasági
eredménye kimutatható
megítélés: palástolt ügylet alpján