Az adóztatás határai:
A tényleges adópolitikai döntések behatároltak, erre figyelemmel kell lenni az adópolitika kialakításánál.
- polititkai korlát:
- a, abszolutl - tömeges adómegtagadás, az adósztrájk
- b, relatív korlát. választók értékelésének befolyásolása
- gazdasági korlátok: a, makro- b, mikroszintű
Magasabb egy-főre jutó GDP esetén az adóalanyok terhelhetősége is - elvileg- magasabb, de ez nem jelenti azt, hogy autómatikusan emelni is kell az adóterheket (sőt!)
→Magyarázat:
Adózás és infláció összefüggése:
1. Új megtakarítások csökkenése:
- Illetve a régiek felélése olyan hatású, mint a hitelkereslet növekedése (tulajdonképpen hitelfelvétel csak házilag), ez pedig inflációhoz vezet, mivel elegendő jövedelem híján csökken a kereslet és a vásárlóerő, ami a beruházásoknak és a termelésnek is gátja hosszútávon.
2. Az adóemelés és az infláció:
- Nemcsak a magánszféra vásárlóerejét csökkenti, hanem közvetve az Áht-jét is, mivel ennek is csökkenenek a forrásai. Sajnos ez azzal a következménnyel is járhat, hogy az állam további adóemeléssel próbálná pótolni a hiányzó bevételeit, ennek pedig súlyos gazdasági következményei lennének pl: feketegazdaság uralma
Adóemelés gazdasági határa - Gerloff tétel:
Az adóztatás határának átlépését jelenti, ha a magas adóterhek miatt szükség van arra, hogy a háztartások korlátozzák fogyasztásukat és növeljék megtakarításaikat
- tehát túlzott mértékű az adóemelés, ha az emelkedés meghaladja a lakossági és vállalati szféra (együtt:reálszféra) megtakarításait, vagy azt az összeget, amivel a megtakarítások csökkenthetők
- szociálpolitikai célok érdekében - pl: magas adókkal - a lakosság egy csoportjának vásárlóerejét korlátozhatják úgy, hogy abból másik réteget támogatnak / ez tul.képpen jövedelemátcsoportosítás, de azt nem szabad elfelejteni, hogy egy alacsonyabb jövedelmű osztály még így sem fogja ugyanazokat a termékeket vásárolni, mint amit az 1. osztály vett. Sőt, lehet, hogy az sem lesz képes erre többé, így egy termékrétegre nem lesz kereslet! -- ez pedig további zavarokhoz vezethet pl: hazai tőke külföldre menekül, vagy a külföldi nem jön ide/
3. Fiskális korlát:
- a, létminimum
- b, Swift adózási 1x1: Ha az adómérték 2x-esre emelése nem jár az adóbevétel 2x-re
növekedéséveltúllépték a határokat
4. Pszichológiai korlát:
Adózási hajlandóság csökkenése. Ezek a korlátok nemcsak az adózási képességggel
( = adóerő) függnek össze, hanemállami berendezkedés, adómentalitás, adóhatóságok módszerei, életkörülmények
5. Jogi korlátok:
- a, alkotmányos korlát: Adók csak tv-ek alapján, jogorvoslathoz való jog, információs önrendelkezési jog
- b, alkalmazhatóság korlátai pl: időbeli, területi (pl: vámszabad területekre kiterjed -e), személyi hatály
- c, érvényesülés korlátai: szankciók
6. Adóigazgatási korlátok:
- adózók jogai
- adóigazgatás működésének garanciális korlátai pl: túladóztatás, kétszeres ellenőrzés tilalma
- anyagi-technikai gyakorlati korlátok
- Adóterhelés: Az a teljes jövedelem és a készhezkapott jövedelem közti különbség, ami akkor járna, ha az adózót semmilyen adófizetési kötelelzettség nem terhelné / be kell számítani az árakban érvényesített adókat is!/
Adóellenállás:
Adófizető, vagy azok csoportja nem az adópolititka irányítóinak elképzelései szerint cselekszik, tehát nem azt a magatartást tanusítja, amit a jogalkotó előírt
- elhatárolási alapok lehetnek pl: adómentességeknél: hogy tv-i felhatalmazáson alapuljon, a tv-i célra használják fel pl: választási lehetőség - pl: átalányadózás - kihasználása még nem adókikerülés
Fajtái:
- Adómegtagadás: polgári engedetlenség egy formája
csoportosítás a következő kérdéseken alapul: indokok? alkotmányellenesség? célszerűtlenség? kollektív-egyéni?- a, Apropriáció - jogi felhatalmazás - hiánya: ha az adóztatás a parlament jóváhagyása nélkül történik (jogos)
- b, Adótv tartalma vagy hatáskör hiány miatt: jog önlegitimálásának korlátja polgári engedetlenség: -pl: taxisblokád az üzemanyag fogyasztási adójának emelése - teherviselőképességre és igazságosságra hivatkoztak a polgárok
- c, egyéni: az adójogi normák alkotmányos érvényessége kérdőjeleződött meg, a funkciója pedig nem az egyén védelme, hanem a parlament és a kormány viszonyára vonatkozik
/ De! az adójogi norma célszerüségét és ésszerűségét nem lehet megkérdőjelezni/ - d, kollektív: tömeges cselekvés, jelzés értékű, a hatalom legitimációját is veszélyeztetheti, a jogalkotót meghátrálásra készteti, hiszen a norma érvényesülése fog előbb-utóbb megkérdőjeleződni, ha a polgárok nem fizetnek—deuetudóhoz, azaz a norma megsemmisüléséhez vezethet.
- Adókikerülés /tax avoidace/: adóminimalizálás legális formája
adózó kihasználja a joghézagokat és a kozisztencia-zavarokat a jogrendszerben - különböző
adók között vagy egyes adók szintjén - ezáltal csökkenti adóterhét pl: a munkáltatók
átalányadózás alá bejelentett egyéni vállalkozóként foglalkoztatták munkavállalaóikat- olyan legális eszközök igénybevétele, amit a jogalkotó, akormányzati adópolitika ált. nem
- kíván lehetővé tenni, de nem is tiltja!
- általában több jogszabály - pl: PTK, Társasági jog - szabályait együttesen használják ki
- módszerek általában évente változnak
- országspecifikus módszerek pl: multivállalat ott mutatja ki a nyereségét, ahol a legkisebb az
- adóteher
- adókikerülés és adókijátszás közös eleme, hogy az adófizetőre háruló kedvezőtlen adópolititkai döntések hatásainak semlegesítésére irányul
- Adómenekülés:
- adókikerülés sajátos nemzetközi vetülete
adórendszerek különbözőségében gyökerezik, a tőkebefektetések oda vándorolnak, ahol adókedvezményeket kapnak pl: székhely áthelyezése adóparadicsomba
az adókikerülés eszközeit használja fel elsődlegesen és magas jövedelmű magánszemélyeknél fordul elő gyakrabban
az elérni kívánt céloktól eltérően látensen vagy diszfunkcionálisan használják ki a mentességeket, kedvezményeket
- adókikerülés sajátos nemzetközi vetülete
Védelmi eszközök:
- gazdasági szemléletmód és valódisági klauzula: Art 1. (7) §” a szerződést, ügyletet és más hasonló cselekményeket valódi tartalmuk szerint kell minősíteni”
- kapcsolt vállalkozások szabályainak megszigorítása : összevont éves beszámolót kell készíteni
- belső elszámoló árak korlátozása pl: kapcsolt vállalkozásoknál is a szokásos piaci árakakt kell használni a belső viszonyaikban is
- ÁFA korlátozás: ÁFA adó alapja a szokásos piaci ár, ha aránytalanul alacsony az ellenérték
- kedvezmények szigorú célhozkötése pl:SZJA
- kettős adózási egyezmények információcserés megállapodásokat is gyakran tartalmaznak
- Adókijátszás /tax evasion/: a törvény megsértése, illegális eszközök igénybevétele, de nem csupán a büntetőjogi tényállásokat kimerítő cselekményekről van szó, nehezen bizonyíthatók és magas a látens bűncselekmények száma, többnyire csak szabálysértések, néha az elkövető nincs is tisztában tevékenysége illegális jellegével
- országspecifikus eszközök és módszerek
Adótervezés:
Adóoptimalizálás gazdasági és gazdaságossági számítások alapján, adófiz. kötelezettségek és jövedelmezőség kombinációja, de az adókikerülés határán kívül
az egyes adózó válasza az adópolititkai döntésekre és végrehajtására, összetett feladat
Adóalap eróziója:
Szűkül a ténylegesen adóztatott források köre pl: ha túl széles körben alkalmazzák a kedvezményeket