1. A vállalatmenedzselés:

A vállalati működés a válságmenedzselés szempontjából három szakaszra bontható:

  1. Az első szakaszban a vállalati tevékenység normális mederben folyik, a vállalat piaci helyzete stabil, realizálja az ágazatában szokásos nyereséget, esetleg annál is többet. A vállalati stratégia döntően a válságok megelőzését szolgálja. A megelőző válságmenedzselés a vállalat első számú vezetőjének a feladata. Alapvető célja, a vállalat megtartása az adott kedvező piaci helyzetben, a válságjelenségek felbukkanásának lehetőségét minimálisra csökkentve.
  2. A második szakaszban a vállalatnak a már fenyegető, illetve bekövetkezett válsággal kell szembenéznie. Itt kell elhárítani a fenyegető válságot, illetve kivezetni a vállalatot a már kialakult válságból. A válságmenedzselés itt már általában speciális válságmenedzserek bevonásával folyik.
  3. A harmadik szakaszban a vállalat már menthetetlen, a felszámolása elkerülhetetlenné vált. A feladat ilyenkor a vállalat megmaradt eszközeinek minél kedvezőbb áron történő értékesítése, a vállalat hitelezőinek minél teljesebb mértékű kielégítése, a vállalat megszüntetésével okozott társadalmi-gazdasági veszteség minimalizálása. A felszámoló értesíti a hitelezőket, felméri a vállalat tartozásait és követeléseit, behajtja a követeléseket, valamint a törvényben meghatározott sorrendben kielégíti a tartozásokat. Ezek után a vállalatot kivezetik a cégjegyzékből, és megszűnik létezni.
    Megelőző válságmenedzselésről akkor beszélhetünk, a vállalat objektíve még nincs válsághelyzetben és még csak nem is fenyeget ilyen helyzet.

Az aktív válságprevenció részei:

  1. Jövőkutatás: a jövőt befolyásoló tényezők rendszeres vizsgálata.
  2. Futurológia: a tevékenység komplex jövőképének előrevetítése.
  3. Trendek és prognózisok: a működő folyamatok várható változásainak előrejelzése.
A vállalati stratégia válságmegelőző tartalma mellett alkalmaznak konkrét válságelhárító technikákat is. Ilyenkor várható válságszituációkat modelleznek, és megpróbálnak ezekre felkszülni.

2. A zavarelhárító válságmenedzselés:

2.1 A válság fázisai:

A válság fázisai:
  • Fenyegető válság: a vállalati működésben a jövőben zavarok keletkezhetnek. A folyamatok visszafordíthatók „turnaround management”. Itt elegendő lehet a vállalati stratégia megfelelő módosítása is.
  • Lappangó (latens) válság: a válság már elérte a vállalatot, de igazán kézzelfogható következményei még nincsenek. A vállalati stratégia megfelelő módosítása mellett szükséges a válságot előidéző okokat megszüntetni.
  • Konkrét válság: a válságjelenségek már nyilvánvalóak, a vállalati működésben egyértelmű zavarok mutatkoznak. Itt szükséges a vállalati folyamatokba történő jelentős beavatkozás. Nevezik ezt reorganizatív zavarelhárításnak is. Most már aktív válságmenedzselés szükséges, a vállalatnál kiemelten kell foglalkozni a válság leküzdésével. Különálló válságmenedzselési stratégia szükséges.
  • Kiterjedt / kifejlett válság: a válságjelenségek elhatalmasodtak a vállalaton, a vállalati működésben komoly zavarok mutatkoznak, a válság a vállalat egészére kiterjedt. Néhány hónapra kiterjedő akciótervet kell készíteni. Ezért ezt reaktív zavarelhárításnak is nevezik.
  • Akut (heveny) válság: a válság összeroppanással fenyegeti a vállalatot, a folyamatok bármikor visszafordíthatatlanná (irreverzíbilissé) válhatnak. Ezt nevezik repulzív válságmenedzselésnek is. Ilyenkor azonnali intézkedések sorozata szükséges, egészen addig, amíg a vállalat ki nem kerül ebből a stádiumból.

2.2 A válságot előidéző okok és a válságok típusai:

A külső okok:
  • A piaci helyzet romlása,
  • Az erősödő konkurenciaharc,
  • Megváltozott vásárlói szokások,
  • Felgyorsult műszaki fejlődés,
  • Társadalmi-gazdasági események,
  • Kormányzati intézkedések
A belső okok:
  • Vezetési hiányosságok
  • Nem megfelelő munkaerő-állomány,
  • Nem megfelelő termékek.
  • Pénzügyi, likviditási problémák,
  • Nem elég hatékony kutatásfejlesztési tevékenység.
Egy válság kibontakozása lehet gyors robbanásszerű is. Ezt bombarobbanásnak nevezzük. Ezek a hírtelen előre ritkán látható változások következtében jönnek létre.

A következő eszközökkel csökkenteni lehet a válság bekövetkezését:

  • Veszélyes vizek kerülése,
  • Menekülési utakat nyitva hagyó kapacitásfejlesztés,
  • Válságveszély-megosztás helyi vállalatok bevonásával,
  • Válságelszigetelés
  • Megfelelő biztosítás kötése.
A válság létrejöttének másik formája a lassú alig észrevehető jelekből való fokozatos kifejlődés. Az így létrejött válságot „rákos” jellegű válságnak is nevezik.

A válságokat lehet csoportosítani aszerint is, hogy mennyire terjednek ki a vállalat egészére, annak környezetére:

  • Operatív válság, amikor a válság csak a vállalati funkciók egyikét érinti. Leküzdése úgy történik, hogy a gyengébben működő részleget beillesztik a vállalat jó működő egészébe. Ezt „soft landing”-nek is nevezik.
  • Stratégiai válság: amikor a válság a vállalat egészét vagy több funkcióját érinti. Leküzdése úgy történik, hogy a vállalati vezető helyett ekkor a tulajdonosok döntése alapján válságmenedzser kerülhet a vállalat élére, aki új célokat határoz meg. Ezt nevezik „quick take-off’-nak.
  • Többdimenziós válság: amikor a válság nemcsak a vállalaton belül, hanem azon kívül is kiterjedt és általános. Itt egyszerre kell a belső vállalati válságot, a piacvezetést, a megfelelő jogi-gazdasági környezet hiányát, az általános fizetőképtelenséget túlélni. Ezt nevezzük „emergency take-of” válságmenedzselésnek.

1.3 A válságok felismerése és a korai előrejelző rendszerek:

A korai felismerés gátjai:
  • Rossz vállalati információs rendszer, a jelzések nem jutnak el a vezetéshez.
  • A vezetés nem érdekelt,
  • Ragaszkodnak a megszokotthoz, a régi struktúrához
  • Félreértelmezik a válságjeleket, átmenetinek tekintik azokat.
  • Félnek, hogy a válságszituáció beismerése tovább rontja a vállalat helyzetét.

1.4 A válságmenedzser:

A válságmenedzser a válságkezelés központi alakja.
A jó válságmenedzser jellemzői:
  • A körülmények diktálta intézkedések következetes végrehajtója.
  • Képes meggyőzni a megmaradtakat.
  • Rezdülés nélkül elbocsát, leépít, felszámol.
  • Versenyfutásra képes az idővel,
  • Siker esetén is képes azonnal lemondani
  • Célraorientált

1.5 A válság leküzdésének folyamata és módszeri:

A vállalat válságos helyzetből való kilábalásának menete:
  1. A válság megjelenése
  2. A válság felismerése
  3. Válságmenedzsment kezdeményezése
  4. Durva elemzés
  5. Azonnali intézkedések:
    1. likviditásnövelő intézkedések
    2. költségcsökkentés
    3. munkaerő-leépítés és csere
    4. bizalomerősítő intézkedések
    5. az esetleges jogi lehetőségek kihasználása
  6. Részletes elemzés
  7. Szanálási stratégia kidolgozása (a válságból kivezető célok meghatározása)
  8. A szanálási stratégia végrehajtása
  9. A válság sikeres leküzdése (új hosszú távú stratégia kidolgozása)

2. A likvidációs válságmenedzselés, a vállalkozások megszüntetése:

A vállalati válság kiútjai:
  1. A vállalat új növekedési pályára állítása
  2. A vállalat összeolvadása egy másik vállalattal (fúzió) vagy felvásárlása egy másik vállalat által.
  3. A vállalat jogutód nélkül megszűnik. Ez a vállalat felszámolása, ami a vállalat jogutód nélküli megszűnését eredményezi. A felszámolás lebonyolítása a likvidációs menedzsment feladata, aminek vezetője a bíróság által kijelölt felszámoló. Az eszközbegyűjtés keretében be kell hajtani a vállalat követelését is. A begyűjtés után meg kell találni a legcélravezetőbb módszert az eszközök értékesítésére. A befektetett eszközökre, megmaradt készletekre árverést tűzhet ki, hirdetést adhat fel, vagy egyszerűen a kereskedelemben értékesítheti azokat. Megegyezhet a hitelezőkkel, hogy egyes eszközöket a kötelezettségek fejében átad. Amennyiben a tárolási költségek meghaladnák az értékesítésből származó bevételeket, meg is semmisítheti az érintett eszközöket, vagy a hulladékkereskedelemben értékesítheti azokat.
    A nehéz helyzetbe került vállalatok csődeljárást kérhetnek, ami fizetési moratóriumot jelent számukra. A fizetési moratórium alatt a hitelezők nem léphetnek fel a vállalattal szemben követeléseik érvényesítése végett, a vállalat „levegőhöz jut”. A vállalat ügyeinek rendbetételére a csődeljárásban vagyonfelügyelőt nevezhetnek ki.