A vállalat:
A vállalat alapvető célja: a fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett.A vállalat küldetése:
- kifejezi és körülhatárolja a vállalakozás működési körét
- megkülönböztető jegyeket ad más vállalatokhoz képest
- nem egyéni célok integrálásával jönnek létre
Szervezeti célok:
- hierarchikusan strukturáltak, ami azt jelenti, hogy meghatározhatók a szükséges tevékenységek és ezek célszerű elrendezése
- az egyéni céloknak összeegyeztethetőeknek kell lenniük a vállalati célok, végső soron a szervezet hatékony működésével
- fölérendelt célok létezése, amely a szervezet lényegét világítja meg, azt a képességet amellyel a szervezet rendelkezik, az egyén nem
A vállalat érintettjei:
A szervezeten belül beszélhetünk tulajdonosokról, menedzserekről és munkavállalókról, ők az ún. belső érintettek.4. Tulajdonos:
- tőkéjét vállalkozásba fekteti, a vállalkozás nyereséges működése esetén gyarapíthatja azt
- lehetnek természetes személyek, intézményi tulajdonosok (állam, bankok, vállalatok)
- az intézményi tulajdonosok képviselőik útján vesznek részt a vállalat irányításában
5. Menedzser:
- döntéseivel leginkább befolyásolja a vállalat életét, céljának megvalósulását, jövőjét
- céljuk a vállalkozás eredményessé tétele
6. Munkavállalók:
- céljai nem kötődnek olyan szorosan a szervezeti célok megvalósulásához
- legkisebb a közvetlen ráhatásuk a szervezeti célok alakulására
- a munkavállaló a magasabb jövedelem elérésében, míg a másik csoport annak megfelelő szinten tartásában érdekelt, mert az mint költség, a profitot csökkenti
4. A vállalat mint gazdálkodó alapegység:
4.1 A vállalat fogalma, eszközei és személyi érintettjei:
A vállalat olyan önállóan gazdálkodó szervezeti alapegység, amely hosszú távon nyereségnövelésre és tőkegyarapításra törekszik, amiért kockázatot is vállal döntően áru és pénz kapcsolatban van a külső környezettel.
Küldetése: a társadalmi szükségletek kielégítésében való aktív részvétel saját céljaitól és érdekeitől vezérelve, valamint versenytársaiktól sarkallva.
A befektetett eszközök tartósan szolgálják közvetlenül vagy közvetve a gazdasági tevékenységet vállalaton belül. Több termelési perióduson keresztül működőképes állapotban vannak. Három csoportjuk van: immateriális javak, tárgyi eszközök, befektetett eszközök.
A forgóeszközök rövid ideig állnak a termelés szolgálatában. Egy termelési perióduson belül elhasználódnak.
A vállalat személyi érintettje lehet:
- Belső: vállalaton belül fejtik ki tevékenységüket, a vállalat és saját céljaik megvalósítása érdekében. Három csoportja van: tulajdonosok, menedzserek, alkalmazottak.
- Külső: a személyi kapcsolatot jelentik a vállalat és környezete között. Ide tartoznak a fogyasztók, versenytársak, szállítók, állami intézmények.
A vállalat mint egész helyezkedik el a társadalmi, gazdasági, technológiai, ökológiai környezetében az érintettek egymás közötti kapcsolatai révén.
4.2 A vállalat célrendszere:
A vállalat célja: a profitszerzés és gyarapítás, valamint a vállalati tőke növelése. A nyereségből képződik a tőke a megtakarításon és felhalmozáson keresztül, a tőkéből pedig a nyereség származik.
4.3 Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban:
A gazdálkodás a vállalat számára szűkösen rendelkezésre álló és adott időszakon belül korlátosan bővíthető erőforrásokkal, javakkal kapcsolatos tevékenység, amely kiterjed a javak és erőforrások:
- beszerzésre és kezelésre, óvásra
- átalakítására
- kibocsátására
Amely magába foglalja a köztük lévő helyettesítési és kiegészítési viszonyaik érvényesülését: piaci szükségletek kielégítésére törekvésének és a konkurencia, a verseny kényszerének hatása alatt, a vállalat saját profitmaximum realizálása céljából.
A gazdálkodás eredményességére utal a gazdaságosság és a gazdasági hatékonyság.
A gazdálkodás eredményességét kifejezi:
- Hatékonysági mutató, amely megmutatja, hogy egységnyi ráfordítással mekkora hozam érhető el.:
Hozam / Ráfordítás - Igényességi együttható, amely megmutatja, hogy egységnyi hozam mekkora ráfordítást igényel.:
Ráfordítás / Hozam
A kétoldalú szemlélet a vállalkozó számára azt jelenti, hogy az imputjai oldalán maximalizálja a ráfordításait, másrészt az outputjait maximalizálja. Ezeket a gazdálkodás optimum kritériumainak nevezhetjük.
Az átlagérték azt fejezi ki, hogy egy időszakban az összes ráfordítás és az összes hozam viszonya miként alakul.
A határérték azt fejezi ki, hogy egymást követő pótlólagos ráfordításegységek mennyi pótlólagos hozamot eredményeznek.
A tőke átlagtermékének nevezzük az összes ráfordítás egységére jutó termékmennyiséget.
APK = Termelékenység / Tökemennyiség = Q / K
A munka átlagterméke az összmunka-ráfordítás egységére jutó termékmennyiség.
APL = Termékmennyiség / Munkamennyiség = Q / L
A tőke határterméke:
MPK = Termelés mennyiségének változása / Tökeárfordítás mennyiségének változása = ΔQ / ΔK
A munka határterméke:
MPL = Termelés mennyiségének változása / Munkaráfordítás mennyiségének változása = ΔQ / ΔL
4.5. A vállalat belső gazdasági folyamatai:
A vállalat működése, mint tevékenységek összessége, rendszere három mozzanatból, és mint a folyamatok összessége, rendszere három szakaszból áll. A vállalat belső gazdasági folyamatai kettős jellegűek: reálfolyamatok és értékfolyamatok.
Az input a termelés feltételeinek vállalatba kerülése. Ennek értékoldali megnyilvánulása, megjelenési formája a vételár, mint ráfordítás. Az értékoldalon miközben a ráfordítás költséggé alakul, megszaporodik, jövedelem képződik.
Az output, mint a tranzakció során átalakított termék, új fizikai formában létező reáljavak hagyják el a vállalatot. A folyamat szakaszának értékoldala az eladási ár. Az eladási árban korábban megjelenő költség visszatérült költség a képződött jövedelem pedig realizált jövedelem.
Az inputfolyamathoz a szállító a tranzakciós folyamathoz a termelő, míg az outputhoz a vevő kapcsolódik, ezen szereplők egymás közi kapcsolata biztosítja a termékek útját.
A VÁLLALKOÁS STRATÉGIÁJA ÉS ÜZLETI TERVE:
A stratégia lényeg és szerepe a vállalkozásoknál
A stratégia olyan koncepció, amely rögzíti a vállalkozás hosszú távú célkitűzéseit, meghatározza a célok megvalósulásához szükséges erőforrásokat, valamint a lényegesebb fejlesztési akciókat.
Egy vállalkozásnak ki kell dolgoznia, hogy:
- A lehetőségeket hogyan tudja kihasználni,
- A környezeti változásokhoz hogyan tud alkalmazkodni,
- Esetleg hogyan tudja a környezetet befolyásolni.
A vezetési tevékenységnek három alapvető területe különböztethető meg:
- stratégia kialakítása
- a stratégia megvalósításának menedzselése
- a stratégia megvalósítási tapasztalatainak a visszacsatolása
A stratégia kialakulásának módjai
A stratégia három típusát lehet megkülönböztetni:
- Tervezői típusú stratégia: itt a stratégia módszeres tervezési tevékenység keretében alakul ki. Akkor alkalmazható, ha a vállalkozás elég nagy ahhoz, hogy viselni tudja a stratégiai elemzés és a tervezés költségeit, és stabil környezetben működik.
- Vállalkozói típusú stratégia: nem tervezési folyamat eredménye. Stratégiai fontosságú döntések sorozata nyomán alakul ki. olyan cégekre jellemző, ahol a vállalkozás meghatározó szereplője a magánvállalkozó, aki egy kézben tartja nemcsak a tulajdonosi hatásköröket, hanem a legtöbb menedzseri funkciókat is.
- Adaptív típusú stratégia: olyan cégekre jellemző, amelyek bonyolult környezetben működnek és tartózkodnak jelentősebb stratégiai súlyú változásoktól. Arra törekszik, hogy új döntéseivel ne távolodjon el a már elért viszonylag stabil helyzettől.
A stratégiai tervezés folyamata és szintjei
A stratégiai tervezés szakaszai:
- Első szakasz: a stratégiai elemzés, amely a külső környezet, valamint a vállalkozás belső helyzetének a vizsgálatára egyaránt kiterjed.
- Második szakasz: a vállalat küldetésének és alapvető stratégiai céljainak a meghatározása.
- Harmadik szakasz: a stratégia kialakítása, amely kiterjed a stratégiai alternatívák kidolgozására és értékelésére, valamint a választott stratégia ügyében való döntésre is.
- Negyedik szakasz: a stratégiai akciók megtervezése, amely a stratégiai fejlesztési célok megvalósulását szolgálja.
A vállalati stratégia szintjei:
- Vállalati szintű stratégia: az egész vállalatra kiterjedően határozza meg a stratégiai célokat és a fejlesztési irányokat.
- Üzleti egységek stratégiája: az egyes stratégiai üzleti egységek, divíziók stratégiai előirányzatai kerülnek kidolgozásra.
- Funkcionális stratégia: a vállalat egyes alapvető szakmai területeire határozzák meg a stratégiai célokat és a fejlesztési irányokat.
A stratégia tartalmi elemei:
- A vállalat küldetése és működési köre
- A vállalat versenyhelyzetének erősítése
- A szinergia
A vállalat küldetése és működési köre
A működési kör meghatározásához három kérdésre kell a választ kialakítani:
- Milyen piaci igényeket akarunk kielégíteni?
- Milyen fogyasztói csoport igényeit akarjuk kielégíteni?
- Milyen módszerekkel akarjuk a piaci igényeket kielégíteni?
A vállalati stratégia tervezése során a működési kört stratégiai üzleti egységekre bontva célszerű vizsgálni. A stratégiai üzleti egység jellemzője, hogy versenyhelyzete önmagában is értékelhető.
A vállalkozás versenyhelyzete és a szinergia
Meg kell vizsgálni, hogy a cég milyen területeken képes tartós versenyelőnyt elérni, és mik ennek a feltételei.
A versenyhelyzet vizsgálatát két szinten kell elvégezni:
- A vállalkozás egészére,
- A stratégiai üzleti egységekre vonatkozóan.
1.1 A versenyhelyzet vizsgálata vállalati szinten
Az elemzés során a következő kérdésekre keressük a választ:
- Milyen az erőviszony a vállalkozás és a vevő között?
- Milyen az erőviszony a vállalkozás és a versenytárs között?
- Hogyan alakul az erőviszony a vállalakozás és szállítói között?
A SWOT-elemzés egyfelől a vállalkozás belső erős és gyenge pontjainak a feltárását teszi lehetővé, másfelől pedig a külső lehetőségek, és fenyegetések vizsgálatát segíti elő.
5.2 A versenyhelyzet vizsgálata az üzleti egységek szintjén
A portfólióanalízis két legismertebb fajtája:
1. BCG mátrix, amely két tényező alapján értékeli a stratégiai üzleti egységek helyzetét, amelyek a következők:
- Relatív piaci részesedés,
- A piaci növekedés
A piaci növekedést úgy határozzák meg, hogy az adott termék értékesítési volumenét viszonyítják a piacon jelen lévő legmagasabb piaci versenytárs értékesítéséhez. Abban az esetben, ha a versenytárs jobb pozícióban van, ennek a mutatónak az értéke 1-nél kisebb. A mutató értéke 1-nél akkor nagyobb, ha vállalatunk a piacon vezető tényező. Kifejezi, hogy valamely stratégiai üzleti egység termékeinél mennyi az értékesítés éves növekedési üteme. A BCG mátrix egyes tartományaiba a stratégiai üzleti egységeket soroljuk be.
Relatív piaci részesedés:
magas | alacsony | |
magas | Csillagok | Kérdőjelek |
alacsony | Fejőstehenek | Döglött kutyá |
- Sztárok: a legjobb stratégiai pozíciójú termékek, piaci részesedésük és piaci növekedésük egyaránt magas.
- Fejőstehenek: az öregedő sztárok tartománya. A piaci részesedésük még magas, de növekedési ütemük már alacsony. (aratási stratégia: az elérhető előnyöket maximálisan igyekeznek kihasználni)
- Kérdőjelek: ide kerülnek a viszonylag új termékek, amelyekre az alacsony piaci részesedés és a gyors piaci növekedés a jellemző. Ezeknek a termékeknek a piaci helyzete gyenge.
- Döglött kutyák: olyan termékek, amelyeknek sem piaci részesedése, sem a növekedésüteme nem kielégítő. Hozhatnak még profitot, de ezt azonnal be kell fektetni a piaci részesedés fenntartásához.
2. General Electric-McKinsey-féle portfólió-mátrix (ernyő):
Ez egy 3x3-as mátrix. Az elemzés során minden üzletágat ezen az ernyőn helyeznek el versenypozíciója szerint.
Két tényezőcsoportot vesz alapul:
- a piaci vonzerő, a külső tényezőket foglalja össze, nem vagy csak kis mértékben befolyásolhatók
- az üzletág versenyképessége a belső tényezőket fejezi ki, melyeket a vállalkozás módosíthatja, fejlesztheti.
Piaci Vonzerő:
magas | közepes | alacsony | |
magas | "A" Zóna | ||
közepes | "B" Zóna | ||
alacsony | "C" Zóna |
Ennél a módszernél az egyes tényezőket 5 fokozatú skála segítségével minősítik. Minden üzletág pontszámot kap minden tényezőre. Ezeket valamilyen súlyozással átlagolják. Minden tényezőcsoportra kialakítanak egy 3 fokozatú besorolást is.
- Alacsony minősítés: 1.00-2.33
- Közepes minősítés: 2.34-3.67
- Magas minősítés: 3.68-5.00
E módszer hátránya, hogy nem nyújt támpontokat a működési kör bővítéséhez, új tevékenységi területek felkutatásához.
5.3 A szinergia
A stratégia harmadik alapvető eleme a szinergia. A szinergia nem más, mint az együttes hatás mértéke, ami abból adódik, hogy a rendszer több, mint a részek egyszerű összege. A vállalat vezetési-szervezeti rendszerét és a belső erőforrásokat úgy kell összehangolni, hogy minél kedvezőbb feltételek alakuljanak a stratégiai célok megvalósulásához.
A vállalkozási stratégia főbb típusai:
6.1 A nemzetközi vállalatok sikeres stratégiái
Négy csoportra oszthatók:
- A magas műszaki-technológiai színvonalú, dinamikus nemzetközi vállalatok előnye abban rejlik, hogy hatékonyan tudják szakértelmüket, technológiájukat egyik országból a másikba exportálni. Fontos elem az erős kutatási fejlesztési program
- Az átlagos technológiai színvonalú nemzetközi vállalatok olyan ágazatokban képesek figyelemre méltó eredményekre, ahol a technológiai színvonal változása viszonylag lassú.
- A nemzetközi vállalatok egy része kiemelkedő vezetési technológiájának jó menedzsmentjének köszönheti kedvező gazdasági eredményeit.
- A sikeres nemzetközi stratégiák fontos típusa, amelyik az erőforrások árkülönbözetére épít. Oda települnek, ahol nyersanyagárban munkabérben költségelőnyt lehet elérni.
6.2. A stratégiai szövetségek
A stratégiai szövetségeknek három formája terjed el:
- Horizontális, ahol az együttműködő cégek azonos piacon vannak jelen, tehát potenciális versenytársak, vagy a jövőben azok lesznek.
- Vertikális, olyan vállalkozások kötnek egymással, amelyek az összefüggő termelési-elosztási folyamat más-más szegmenseiben működnek.
- Vegyes szövetségek, általában egy-egy sajátos stratégiai probléma megoldására születnek.
A stratégia megvalósítása és a visszacsatolás
A stratégiai vezetés alapvető fontosságú területe a stratégia megvalósításának a menedzselése.
Részfunkciói:
- A stratégia megvalósításához szükséges erőforrások meghatározása, biztosítása és elosztása.
- A szervezet és a vezetési rendszer fejlesztése.
- A vállalati kultúra fejlesztése. A vállalati kultúrán a vállalakozás szervezetében mélyen beágyazódó meggyőződéseket, szemléletmódokat és magatartásformákat értjük
- A stratégiai és operatív menedzseri tevékenység összehangolása a vállalkozás vezetési rendszerében.
A stratégiai tevékenységnek fontos területe a stratégiai visszacsatolás is. Az ilyen visszacsatolások tartalmukat tekintve többfélék lehetnek, kiemelhető azonban a problémák három fő típusa:
- A vállalat egyes részterületeinek működési zavarai, amelyek nehezítik vagy akadályozzák egyes stratégiai célok megvalósulását.
- A vállalat egészének nem kielégítő teljesítménye, vagy az állami szabályozás jelentősebb módosulása.
- A külső környezet nem várt változásai.
A vállalat üzleti terve
8.1 Az üzleti terv szerepe
Az üzleti terv előnyei:
- Segítheti a vállalkozót alapításkor a kezdeti időszak céljainak és feladatainak meghatározásában.
- Külső pénzügyi források megszerzésénél a bankok, külső szervek igényelhetik vagy elő is írhatják.
- Az üzleti terv szerepet játszhat a már meglévő vállalkozás eladásánál is.
- Jó lehetőséget nyújt a működés megalapozásához, a megfelelő előrelátás biztosításához.
8.2 Az üzleti terv felépítése
Az üzleti terv szakaszai:
- Vezetői összefoglaló: a vezetői összefoglaló az üzleti terv tömör tartalmi összefoglalását nyújtja.
- A vállalkozás általános bemutatása: az üzleti terv fő része a cég általános bemutatásával kezdődik, amely nem lehet több néhány oldalnál.
- Termékek és szolgáltatások: a szolgáltatások és termékek tulajdonságainak világos és egyszerű bemutatása.
- Marketing terv: összefoglalják, hogy a vállalkozás az árbevétel szerzése érdekében milyen módon szándékozik a piacot befolyásolni, illetve reagálni a piaci viszonyokra. Tartalmi elemei a következők:
- a piac és a lehetőségek meghatározása
- a konkurencia és egyéb külső tényezők
- a marketingstratégia bemutatása
- a piackutatási információk bemutatása
- az értékesítési prognózis, amely az árbevétel tervezett növekedését tartalmazza
- kiegészítő anyagok csatolása, melyek alátámasztják az előirányzatokat.
- Működési terv: itt kell megfogalmazni, hogy az adott vállalkozás hogyan fogja előállítani a termékeket és a szolgáltatásait. A működési terv témakörei:
- Termékfejlesztés
- A gyártás
- Karbantartás és szervizellátás
- A működést befolyásoló egyéb külső tényezők
- Vezetőség és szervezeti felépítés:
- Vezetőség/tisztségviselők: be kell mutatni mindazokat a személyeket, akik lényeges szerepet töltenek be a vállalkozásban. Ezek a következők:
- az alapító vállalkozók, akik meghatározó szerepet töltenek be a vállalkozás koncepciójában.
- Aktív befektetők, akik tekintélyes tőkebefektetéssel kötelezik el magukat.
- Kulcsfontosság alkalmazottak, képességeik, tapasztalataik révén jelentős befolyást gyakorolnak.
- A szervezeti felépítés: a vállalkozás szervezeti felépítését a következőkkel lehet bemutatni:
- a fontosabb belső szervezeti egységek felsorolása,
- a döntési hatáskörök megosztása a szervezetben,
- a koordináció alapvető formái.
- Személyzeti politika és stratégia: össze kell foglalni az alkalmazottak kiválasztásával, képzésével és javadalmazásával kapcsolatos elveket módszereket.
- Vezetőség/tisztségviselők: be kell mutatni mindazokat a személyeket, akik lényeges szerepet töltenek be a vállalkozásban. Ezek a következők:
- A vállalkozás szervezeti-jogi struktúrája és a tőkeszerkezet: itt szükséges rögzíteni, hogy az új
vállalkozás milyen szervezeti-jogi formában fog működni, milyen formában kívánja folytatni tevékenységét. Be kell mutatni:- a vállalkozók mekkora összeget fektettek a vállalkozásba,
- a cég milyen nagyságú hitelekkel működik,
- milyen egyéb pénzügyi forrásokat használ.
- Pénzügyi terv: rendeltetése, hogy átfogó előrejelzéseket nyújtson a vállalkozás tervezett pénzügyi teljesítményéről. A következőket tartalmazza:
- tömören fel kell vázolni a pénzügyi előrejelzések alapját képező feltételrendszert,
- a tervezett eredménykimutatások, amelyek rendszerint 5 évet, de legalább 3 évet fognak át.
- A cash flow előirányzatokat az első két évre a lehető legrészletesebben kell kidolgozni.
- Működő társaságoknál a tervezett év végi zárómérleg általában 5 évre, de legalább három évre.
- Abban az esetben, ha a meglévő vállalkozás bővítést vagy más cég megvásárlását tervezi, célszerű ismertetni a korábbi évek pénzügyi teljesítményét is.
- a vezetők szakmai életrajza
- konkurenciaelemzés
- az értékesítés előrejelzés piaconkénti megosztása
- termékenkénti nyereségelemzés.