TÖKÉLETES VERSENY:
Cél: profit maximalizálás
- homogén termékek
- sok kis eladó, sok kis vevő
- szabad be és kilépés
- tökéletes informáltság
- árelfogadó: MR=P
- vízszintes egyedi kínálati függvény
TÖKÉLETLEN VERSENY:
- homogén és differenciált termékek
- egy néhány vagy sok eladó ill. vevó
- korlátozott be- ill. kilépés
- elsődleges cél: profit maximalizálás hosszú távú működés
- ármeghatározó
- negatív lejtésű egyedi kínálati függvény
Hosszú távú egyensúly:
- Az iparági kínálat az egyéni kínálati függvények horizontális összege: Q=S(P,K)
- Az iparági hosszú távú profitmaximum feltétele: P=MC=AC=LMC=LAC
- Így a tökéletesen versenyző vállalatok hosszú távú egyensúlyi pontjában a gazdasági profit nulla, csak normál profitot realizálnak a vállalatok
Rövid távú egyensúly:
Fedezeti pont:
- Termék átlagköltsége egyenlő az árral
- Megtérülnek az alternatív költségek, de gazdasági profitot nem termelnek
- Kompetitív vállalat: P=MC=AC (ACmin)
- Implicit ktg. megtérül
Üzembezárási pont:
- Piaci ár egyenlő a termék átlagos változó költségével
- Kompetitív vállalat: P=AVCmin=MC
MONOPÓLIUM:
- Olyan piaci szerkezet, amelyben kizárólag egyetlen résztvevő nyújtja ill. jelenti a piac teljes kínálatát és/vagy keresletét
- Termelő által kínált árunak egyáltalán nincs alternatívája
- keresleti oldalon 1 vevő
- Cél: max profit elérése, vagy olyan output szinten való termelés, amely mellett a teljes bevétel és a teljes költség pozitív eltérése a legnagyobb, de a veszteségminimalizálás esetén a negatív eltérés a legkisebb.
- TΠ max: MR=MC
- LMC=MR, MC=MR
- Nem lehet a profit negatív
- A profit zérus vagy pozitív lehet
- Nem működik olyan mechanizmus, amely kikényszerítené, hogy a vállalat a hosszú távú átlagköltség minimumában termeljen
Rövid távú profitmaximalizálás:
- MR=MC, MR<P
Fedezeti pont:
- MR=MC=P
Veszteség-minimalizálás:
- A bevételek a változó költségek csak egy részét fedezik, másik része valamint fix költségek egy része veszteséget jelent
Árdiszkrimináció:
Ha a monopolosta eladó profitmax során a piaci résztvevők elkülönítésével
Különböző fogyasztóknak eltérő áron tudja eladni az áruját
- Elsőfokú: ha a mon. Minden egyes fogyasztónak eltérő áron értékesíti a terméket,
És ez az ár a fogyasztó rezervációs ára lesz - Másodfokú: ugyanazon homogén áru egy egységéért más és más árat határoz meg az eladó, attól függően, hogy milyen mennyiséget vásárol az adott fogyasztó
- Harmadfokú: amikor a mon. Szegmentálja a piacot olyan fogy-i csoportra, amelyeknek eltérő az árrugalmassága