1. Általános szabályok (Art 75. §)"Adóigazgatási ejárás:

  • a) hivatalból
  • b) az adózó kérelmére
  • c) bevallásra indul"

2. Adóigazgatási eljárás -különösen - a következőkre irányul:

  • a) adóalap, adó, adóelőleg, adómentesséeg, adókedvezmény, adófizetési kötelezettség vagy jogkövetkezmény  megállapítására
  • b) költségvetési támogatási jogosultság megállapítására, adóvisszaigénylési, adóvisszatérítési igény elbírálására, költségvetési támogatás kiutalására
  • c) törvényben előírt fizetési kötelezettségtől való eltérésre

3. Eljárási sajátosságok:

  • a) az adóhatóság az eljárásban az adózó jogait és kötelezettségeit állapítja meg  és
  • b) határozatban közzéteszi
Határozat:
  • a, fizetési meghagyás
  • b, fizetési értesítés
  • c, adóív megküldése

Adóigazgatási eljárás tipusai:

  1. Hatósági adómegállapítás bejelentés, bevallás alapján (helyi adó -!!vállalkozók kommunális adója, iparűzési adó és az adóbeszedéssel megállapított adó pl: idegenforgalmi adó kivételével!!- önkormányzat költségvetése javára más törvény alapján fizetett adótkivetés,  illetékhivatal állapítja meg a vagyonszerzési illetéket és egyéb kiszabandó eljárási illetéket)
  2. hatósági adómegállapítás a bevallás azonnali ellenőrzése alapján (valótlan, hiányos, elmulasztott bevallás esetén, ha megállapítható, hogy becslés feltételei fennállnak)
  3. utólagos adómegállapítás: ellenőrzés során megállapítja az adóhatóság a feltárt adókülöbözetet
  4. végrehajtási eljárás: adótartozás behajtása érdekében a tartozást megállapító okirat alapján
  5. végrehajtási eljárás felfüggesztése: ha adótartozást előíró határozat megváltoztatása vagy megsemmisítése várható
  6. behajtási eljárás: (végrehajtás megkeresésre) adók módjára behajtható köztartozásoknál pl: Tb járulék
  7. behajthatatlan adótartozás törlése, ha a helytállni köteles valamennyi személy ellen lefolytatott eljárás továbbra is sikertelen, !!Vigyázz!! újból előírható elévülési időn belül

1) Utólagos adómegállapítás:

  • a hivatalból indult eljárások közül a legfontosabbak azok, amelyek az ellenőrzés megállapításai alapján indulnak
  • nincs helye, ha  adót önellenőrzéssel nem kell helyesbíteni
  • adókülönbözet (Art 79. §): a bevallott és bevallani elmulasztott, vagy a bevallás alapján kivetett, kiaszabott és az  adóhatóság által - ellenőrzés során - utólag megállapított adó és költségvetési támogatás különbözete
  • adóhiány megfizetésére kötelezés adónként és időszakonként elkülönítve történik, adóhatósági határozatban (ez lehetséges egyszrűsített határozattal is, ha nem tesz megjegyzést az adózó a jegyzőkönyvre)
  • a határozaban rendelkezni kell a jogkövetkezménykről és a könyvvezetési, nyilvántartási szabálytalanságok megszüntetéséről
  • az utólagos adómegállapítás korlátja
  • ha az ellenőrzés során határozatot hoztak, annak jogerőre emelkedésétől
  • ha ellenőrzés adóigazgatási eljárás megindítása nélkül befejeződött a bejejezéstől számított
  • 1 éven túl az adózó terhére nem lehet módosítani
  • kivétel adócsalás, a bíróság által rendelt új eljárás

2)  Hatósági adómegállapítás a bevallás azonnali ellenőrzése alapján (Art 78/A. §):

  • ha valótlan vagy hiányos, illetve elmulasztott a bevallás, akkor  az adó különbözetét  az adóbírságot és  a késedelmi pótlékot is meg kell fizetni

3) hatósági adómegállapítás bejelentés és bevallás alapján:

  • ide tartozik ha a kivetés, az illetékkiszabás bevallás (lásd fent) alapján hiányos vagy elmulasztott
  • ha a bevallás hiáynos, valótla,- téves adatokat tartalmaz 15 napon belül hiánypótlásra hív fel az adóhatóság
  • ha indokolt az adóhatóság megszakítja az adómegállapító eljárást és a tényállás tisztázása érdekében ellenőrzést folytat le !!ez a már említett ellenőrzés adóigazgatási eljárásban esete!!
Egyéb eljárások:

4) adó soron kívüli megállapítása:

  • adózó halála esetén
  • kivándorló kérelmére
  • adókedvezmény visszafizetésére
  • munkavállaló és munkáltató közötti vita esetén
  • határoz azadóhatóság évközben és soron kívül is

5) fizetési könnyítés engedélyezése:

  • történhet fizetési halasztás vagy részlefizetés megengedése útján
  • az adó megfizetésének határidejét térítik el ilyenkor a törvényi esedékességtől
  • mindkét eset engedélyezhető jövedelemadó és helyi adó esetén is
  • egyik adókönnyítés sem engedélyezhető: SZJA előlegre  levont jövedelemadóra beszedett helyi adóra
  • engedélyezés feltétele: a fizetési nehézség nem róható fel a kérelmezőnek és annak elkerülése érdekében úgy járt el,ahogy  az adott helyzetben tőle elvárható a nehézség átmeneti jellegű (tehát azadófizetés később valószinösíthető)
  • engedélyezhető a fenti feltételek hiányában is, ha a kérelmező igazolja, vagy valószínüsíti, hogy az adó azonnali megfizetése családi,- jövedelmi,- vagyoni,- és szociális körülményeire tekintettel aránytalanul súlyos megterhelést róna
  • az előterjesztés további feltétele, hogy a pótlékokat előre megfizessék, de a pótlékmegfizetési kötelzettség alól méltánylást érdemlő esetben az adóhatóság felmentést adhat
  • a határozatban a felhívás kötelező

6) adómérséklés:

  • nagy előnyök - nagyobb, mint az 5) pontnál -,  szigorú feltételek
  • ez a forma adó elengedést is jelent
  • az adómérséklés lehetőségei eltérőek attól függően, hogy:
  • magánszemély vagy más adózóról van szó
  • adótartozás, bírságtartozás vagy pótléktartozás áll-e fenn
  • állami adóhatóság vagy más adóhatóság határskörébe tartozik-e a döntés pl.: önkormányzat vagy illeték ügyelbírálására jogosult hatóság

!!Vigyázz!! Az adó mérséklést el kell határolni az adótörléstől

  • eljárás a magánszemély  kérelmére indul
  • adózót terhelő adó,- bírság,- pótléktartozás elengedését vagy mérséklését engedélyezheti az adóhatóság, ha a megfizetés az adózó és a vel együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyeztetné
  • jogi személyeknél és egyéb szervezeteknél - az adótartozás nem, csak a másik kettő - mérsékelhető, ha a megfizetés a gazdálkodási tevékenységet ellehetetlenítené
  • önkormányzati adóhatóság a helyi adót és adótartozást az önkormányzati rendeletekben meghatározott feltételek fennállása esetén engedheti el
  • vagyonszerzési illetéktartozás a megszerzett vagyon jellegére és a szerzés körülményeire figyelemmel mérsékelhető
  • Pminiszter is elrendelheti az illeték megállapításának mellőzését, ha rendkívüli esemény, elemi csapás vagy - a külkerskedelemmel kapcsolatos illetékek esetében - nemzetgazdasági érdekek mindezt indokolják

7) Adótörlés-behajthatatlan adótartozás esetén:

  • végrehajtási jellegű, nem méltányossági döntés (Art 94. §)
  • ha aa helytállni köteles valamennyi személlyel szemben lefolytatták az eljárást, de az nem vezetett eredményre
  • esedékessé válás évében nem törölhető az adótartozás - ezen a címen
  • 1000,-Ft alatti adótartozás esetén - a behajtáshoz szükséges intézkedések megtétele nélkül - törölni kell a tartozást, ha a behajtás költségei nem állnak arányban magával a tartozássalezekről az adóhatóság külön nyilvántartást vezet
  • újból elő kell írni - !!a végrehajtáshoz való jog elévülési idején belül!! - az adótartozást, ha az végrehajthatóvá váli pl: egyik helytállni köteles tag örököl

8) jogorvoslatok:

  • nem különböznek az államigazgatási jogorvoslati eszközöktől kivéve, (84, 85. §), valamint a bírósági felülvizsgálatra is lehetőség van minden másodfokú jogerős érdemi határozat esetén, ha adózók kötelezettségeiről van szóvagy jogaikról - a fizetési könnyítések kivételével (ez természetesen nem állig jogorvoslat)
  • eszközök:
    • a) kijavítás, kicserélés
    • b) visszavonás, módosítás /felettes szerv, vagy bíróság által még el nem bírált határozat esetén/
  • adózó terhére: határozat közlésétől számított egy éven belül
    • /időbeli korlát nem érvényesül:
    • adócsalás
    • adózó rosszhiszemű eljárása esetén, amit az adóhatóság bizonyít
    • Btk-ba ütköző olyan adózói magatartás esetén, amely befolyásolta a határozat           
  • adózó javára: adó megállapításához való jog elévülésésig!!
    • c) fellebbezés
    • d) felügyeleti intézkedés: felettes adóhatóság vagy Pminiszter rendeli el:       
      • kérelemre vagy hivatalból                                              
      • ha adóhatóság határozata jogszabálysértő, vagy jogszabályba ütköző módon azt nem hozták meg
      • határozatot megváltoztathatják, megsemmisíthetik, vagy új eljárásra utasítják az adóhatóságot
  • további feltétel: bírósági út kimerítése
    • APEH ennél az eljárásnál - bár csk kétfokú szerv - felügyeleti intézkedést tehet (innen a kvázi harmadfokú jelleg)
  • Eltérések:
    • adózó javára  egy éven túl az adómegállapításhoz való jog elévülésésig lehetséges a visszavonás és a módosítás
    • jogszabálysértő határozat alapján keletkezett visszatérítéseknél a késedelmi pótlékkal azonos kamatot kap
  • felügyeleti intézkedés: (a korábbi felülvizsgálati kérelemre indult eljárás helyett) sajátos harmadfokká nőtte ki magáta gyakorlatban → jogszabálysértés esetén hivatalból és kérelemre felhasználható jogorvoslati eszköz megváltozhat.

9) végrehajtási eljárás:

  • hatékony adóbehajtás nélkül eredménytelen az adóhatóság munkája
  • háttérben a VHT szabályai alkalmazandóak, ezektől eltérések: a közérdek esetében jogosult a végrehajtó adósság a szabálytól eltérni
  • az eltérés visszavezethetők: a beszedéshez fűződő közérdekre, illetve arra hogy az adóhatóság itt nemcsak a kötelezett, hanem a jogosult is a végrahajtásra
  • Eljárás megindítása: törvényben meghatározott határidőben - azaz a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül - nem teljesít önkéntesen az adózó, ekkor a végrehajtó okiratra intézkedik az adóhatóság
    Végrehajtó okirat: adózó fizetési kötelezettségét megállapító, jogerős adóhatósági határozat, az okirat végrehajthatóságához nem kell külön intézkedés(kivéve ingatlan-végrehajtásnál) tartozás behajtása

Módszerek: 

  1. azonnali beszedési megbízás: bankszámlával rendelkező adózó esetén
  2. letiltás: munkabérből, rendszeres járandóságból, ha nincs bankszámlája az adózónak
  3. követelés és ingó vagyontárgyak végrehajtása: ha a végrehajtás az előző módokon nem
    vezetne - vagy aránylalanul hosszú idő múlva - eredményre
  4. ingatlan-végrehajtás /Földhivatalnál be kell jegyezni a jogot, 100.00,-Ft adótartozás felett, vagy - kisebb tartozás esetén - ha arányban áll a követelt összeggel (ha nem rendelhető el, akkor a földhivatal adóhatóság kérelmére bejegyzi a jelzálogjogot) (!!a számozás sorrendiséget is jelent!!)
  • a végrehajtási eljárás felfüggeszthető: kérelemre, vagy felettes szerv rendelkezésére, ha adótartozást előíró határozat megváltoztatása vagy megsemmisítése várható
  • végrehajtás szünteltethető: ha kérelemre fizetési könnyítést engedélyezett vagy az engedélyezésről még nem döntött az adóhatóság, valamint ha az adótartozás mérlegeléséről sem döntöttek még /de ha - a fenti határozatok közül - már léteznek olyanak, amelyeket korábbi kérelemre már elbíráltak akkor újabb kérelemre nem szüneteltethető az eljárás
  • végrehajtási kifogás - tudomásra jutástól számított 8 napon belül - intézkedés, vagy ennek elmulasztása ellen a kifogásról 15 napon belül határoz az adóhatóság  Adók módjára behajtandó köztartozásokra vonatkozó szabályok:
  • ugyanazok,mint amelyek az adókra vonatkoznak, de jelzálog bejegyzésére adóigazgatás címén nem kerülhet sor
  • ilyen köztartozás jogosultja az önkormányzatot kersheti meg behajtás végett 100,-ft tartozás felett, de ha már volt Állig eljárás, akkor csak (lásd fent)4-es 5-ös pont miatt kereshető meg az önkormányzat
  • ha a megkeresés után változás történik a behajtást kérő köteles - haladéktalanul - tájékoztatni az adóhatóságot

Megkeresésben meg kell jelölni:

  1. behajtást kérő és fizetésre kötelezettet azonosító adatokat
  2. tartozás jogcímét
  3. fizetési kötelezettséget elrendelő határozat számát, jogerőre emelkedés dátumát
  4. teljesítési határidőt
  5. tartozáss összegét+járulékokat
  6. jogszabály megjelelölését, ami alapján a behajtás lehetővé tehető

**Ha: Fizetési könnyítésről van szó akkor: az mind a részletfizetést, mind a fizetési halasztáást magába foglalja!!