I. Adóbevallás (Art 20.§):
“ Az adózó az önadózással megállapított adóról továbbá kötségvetési támogatásról- az eljárási illetékeke kivételével - adónként, költségvetési támogatásonként az erre a célra rendszeresített nyomtatványon adóbevallást tesz”
- az adómegállapítási módok nélkülözhetetlen eleme az önadózás elképzeletetlen bevallás nélkül
1) Bevallás funkciója:
- adókivetést (kiszabást) tartalmazó határozatnak feltétele
- önadózás és levonás esetén az adómegállapítás eredményeit tükrözi
- az adóhatóság tevékenységéhez is nélkülözhetetlen:
- a, költségvetési támogatást ennek alapján utalják
- b, befizetések is ennek alapján nyilvántartott adószámlával szemben számolandók el
- c, a határozattal történô adóelôleg - kivetés (fizetési meghagyás) is ezen alapul
- ellenôrzések
- a bevallást nem helyettesíti az adó megfizetése!
- bevallás törvényben meghatározott időszakonként történik
2) Bevallás tartalma: (Art 20§):
- a) adózó azonosításához
- b)adóalap-adómentességek- kedvezmények megállapításához
- c) az adó és költségvetési támogatás alapjának és összegének megállapításához szükséges adatokat tartalmazza
- egyes adóknál a havi és évközi -pl: negyedéves - bevallás mellett éves összesítő bevallást is előír atv. Pl: ÁFA
- írásban elôírt formanyomtatványon illetve gépi adathordozón
- adónként, költségvetési támogatásonként és adózási idôszakonként történik több adóköltelezettség is teljesíthetô ugyanazon nyomtatvány felhasználásával
3) Bevallás teljesítése:
- határidô elôtt is teljesíthetô, de csak az adózási idôszak letelte után nyújtható be bevallás
- költségvetési támogatás sem igényelhető idő előtt
- a bevallás elmulasztása, késedelmes teljesítése súlyos jogsértés, melyek szankcionál a törvény
- akadályoztatott adózónak az akadály megszünése után legfeljebb 15 napon belül igazolási kérelemmel egyidejűleg kell bevallást tennie
- magánszemélyek törvényben meghatározott módon mentesülnek a bevallás alól pl: nincs adóköteles jövedelmük, csak nyugdíjuk
- Soron kívüli adóbevallás (3O nap):
- a, megszűnés
- b, adóköteles tevékenység megszüntetése esetén
- c, cégbírósági bejegyzés iránti kérelem elutasítása
- d, vállalkozói igazolás iránti kérelem elmulasztása vagy elutasítása esetén
- Az adóhatóság korrekciója: (Art 24.§)
- Az adóhatóság megvizsgálja a számítási hibát és más hasonló elírást kijavítja, és ha a kijavítás érinti az adófizetési kötelezettség vagy az adóvisszatérítés összegét, a kjavítástól számított 30 napon belül értesíti az adózót (erre 1998. január 1-től csak 15 nap áll majd az adóhatóság rendelkezésére)
- ha ezzel az adózó nem ért egyet,egyeztetésre kerül sor, végső soron pedig határozattal állapítják meg az adót
- e) egyszerűsített ellenőrzés: az adóhatóság az önadózási kötelezettség teljesítését a rendelkezésére álló adatok és a benyújtott bevallás egybevetésével ellenőrzi
- jogkövetkezmények tekintetében “rendes” ellenőrzésnek minősül, tehát nem lehet mégegyszer ellenőrizni az adózót
- adókülönbözet esetén - ha az adózó 8 napon belül nem tesz észrevételt - megindítja az
- adóhatóság az adóigazgatási eljárást
II. Adófizetés és adóelôleg – fizetése:
1) az adófizetés az adózás fôkötelezettsége (adó és adóelőleg anyagi adótveken alapul):
- az adóhoz tapadó járulékos költségek, kötelességek, pótlékok és bírságok jogcímét az Art határozza meg, mivel az adókra vonatkozó rendelkezések az adóelôlegre, bírságra és pótlékokra is alkalmazandók (3.§)
- az adóalanytól nem követeletô a levont adó (adóelôleg), ha azt a munkáltató, kifizetô nem fizette be esedékességkor
- ha a levonásra kötelezett nem vonja le az adót, akkor az adóalanytól követlendô (pl. bírói gyakorlat) a munkáltató és a kifizetô százalékos mértékű mulasztási bírsággal sújtható
2) sajátos adófizetôi mód: megfizetési kötelezettség 25§(2)(9):
- emlékeztetőül: 1. örökös 2. megajándékozott 3, jogutód 4, kezesség és tartozásátvállaló 5, adóbevétel csökkentésével kapcsolatos bűncselekmény elkövetője 6, társasház-üdülő tulajdonostársak 7, gt. helytállni köteles tagja 8,közös tulajdon-minden tulajdonos 9, kiskorú szülője
- erre a törvényben taxatív módon meghatározott esetekben kerülhet sor 3 további feltétellel:
- az eredeti kötelezett az esedékes adót nem fizeti be
- azt tôle nem is lehet behajtani
- adó megfizetésre kötelezés határozattal történik - a kizárólag adó megfizetésre kötelezett személy a származékos kötelezettségek tekintetében nem minősül adózónak
Sajátosságai:
- a) több kötelezhetô személy esetén, aki az elsôdleges adóalany helyett teljesít, a rá esô hányadot meghaladó részére megtérítési igénnyel léphet fel
- b) a megfizetésre köt. gyakorolhatja az adózó jogait
- kérhet adómérséklést, fizetési halasztást, részletfizetést (ha ezeknek feltételei fennálnak az adózóra)
- c) az adózót megillető jogosítványaok azonban mégegyszer nem nyilnak meg - akkor sem, ha az adózó már kimerítette, vagy nem is élt vele - pl: ha az adóhiányt már utólagos megállapítással már meghatározták, akkor nem éled fel az önellenőrzési jog)
- d) az adózó megfizetésének idôpontja, módja (határozattal megállapított összeg esetén a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 nap)
- az utólagos vagy azonnali ellenőrzés nem keletkeztet új esedékesséeget, tehát az eredeti határnapig
- késedelmi pótlékot az esedékességtől számítananak
3) Adó megfizetése:
- általában átutalással vagy postautalvánnyal
- adóelőleget önadózással
- elszámolási sorrend:
- adókat esedékességük sorrendjében számolják ( ha tehát az adót hiányosan
fizették be, akkor a korábbi lejáratú kötelezettségre számolja el az adóhatóság az összeget) - azonos esedékkeségűeket arányosan számolják el (tehát hiány esetén mindegyik adó
hiányosnak számít majd, de egyik adó sem lesz teljességében befizetetlen) - önkormányzati adóhatóságnál és Illetékhivataloknál az adókat - elszámolási sorrendben - megelőzik a pótlékok és a bírságok
- túlfizetés esetén az adóhatóság értesítést küld az adózónak, akinek kérelmére később kiutalják a többletet, vagy ha erre nem tar tigényt, akkor autómatikusan akésöbbi kötelezettségei javára számolják el
- Állami és önkormányzati adóhatóság évente augusztus 31-ig fizetési értesítést küld az adózó folyószámlájának egyenlegéről
- adókat esedékességük sorrendjében számolják ( ha tehát az adót hiányosan
III. Adminisztratív kötelezettségek:
(bizonylat kiállítása és megôrzése, könyvvezetés, nyilvántartás)
- a rendezés többféle jogszabályon alapul (Art, SZJA, számviteli tevékenység, más pénzügyi technikai szabályok)
- kiállításuk módja: úgy, hogy alkalmasak legyenek:
- az adó alapját
- adó összegét
- mentességeket
- kedvezményeket
- költségvetési támogatás alapját és összegét
- ezek megfizetésének- igénybevételének megállapítására- ellenőrzésére
- a) a feljegyzéseknek az Art, a számvitelben előírt bizonylatokon kell alapulniuk
- b) adónként és költségvetési támogatásonként folyamatosan tartalmazzák aza adatokat és azok bizonylati hivatkozásait
- c) kitűnjék az időszakokra bevallott adó - költségvet. t. - alapja
jogforrások: SZJA, Számviteli tv, 24/95 PM rendelet a pénzügytechnikai szabályokról
Art legfontosabb fogalma: Irat
Irat: jogszabályban meghatározott bizonylat, a könyvvezetésrôl szóló jogszabályban elôírt könyvek, nyilvántartások, tervek, szerzôdések, levelek, nyilatkozatok, jegyzôkönyvek, határozatok, számlák és más kivonatok, igazolások, tanúsítványok, köz- és magánokiratok
- az adótv-ek a bizonylat fogalmát nem határozzák meg, legfeljebb utalnak a számviteli szabályokra: minden olyan külső és belső okmány, amelyet gazdasági művelet, esemény számviteli nyilvántartása céljára készítenek.
- bizonylati elvbôl és bizonylati fegyelembôl következik a minden gazdasági műveletrôl, eseményrôl, amely az eszközök illetve eszközök forrásainak állományát vagy összetételét megváltozatják
- bizonylatot
- ki kell állítani
- az összes bizonylat adatait a könyvviteli nyilvántartásokban rögzíteni kell
- örzésre kötelezettek: adóalany, munkáltató, jogutód
IV. Nyilatkozattétel:
Art 37.§: Az adóhatóság felhívására az adózó nyilatkozattételre kötelezhető:
- a) az általa ismert
- b) nyilvántartásban szereplő olyan
- c) adatról, tényről, körülményről, amely
- d) a felhívásban megnevezett
- e) vele szerződéses kapcsolatban állt vagy álló adózó (az adózó önmagára nem kötelezhetô nyilatkozattételre)
- f) adókötelezettségének, adóalapjának, adókedvezményének, adóját vagy költségvetési támogatásának (nyilatkozat célhoz kötött)
- h) megállapítását vagy ellenőrzését teszi lehetővé
- a rendszeres és eseti adatszolgáltatások révén szerzett információk kiegészítésére, a bizonyítás eredményessé tételére szolgáló eszköz, garanciális feltételekkel
- a nyilatkozattétel megtagadható, ha Áe. alapján a tanúvallomásnak abszolút vagy relatív akadálya áll fenn.
- írásban is történet
- nemcsak az elj.-ban, hanem bármikor sor kerülhet rá, ellenôrzés során vagy akár annak elrendelése elôtt is adatgyűjtés céljából
- különbség a nyilatkozattétel és a tanuvallomás között: , hogy míg nyilatkozattételre csak az adózó kötelezhető, addig a vallomás megtételére az adózónak nem minősülő magánszemély is, emellett vallomást csak szóban lehet tenni
V. Adatszolgáltatás:
- az adatszolgáltatási kötelezettséggel érintettek köre köteles az adóhatóságnak az adózók adatairól rendszeres tájékoztatást adni, autómatikusan, azaz nem feltétlenül szükséges az adóhatóság felhívása hozzá
Adatszolgáltatásra kötelezettek (45.§)
1. Az adóhatósághoz adatot szolgáltat: !!gyakran kérik!!
- 1.a) kifizető
- 1.b) munkáltató
- 1.c) biztosító intézet
- 1.d) Földhivatal
- 1.e) Illetékhivatal
- 1.f) pénzintézet
- 1.g) Országos Találmányi Hivatal
- 1.h) TB-szerv
- 1.i) engedélyt kiadó hatóság
- 1.j) BM adatszolgáltatásra kötelezett szerve
- 1.k) gépjármű forgalmazásával foglalkozó vállalkozó
- 1.l) megyei-fővárosi Munkaügyi Központ
- 1.m) adóigazgatási azonosításra alkalmas bizonylatot - nyomtatványt - forgalmazó
- 1.n) adókedvezmény igénybevételére jogosító igazolást kiállító szerv
- eseti adatszolgáltatás: ennek minősíthető az adózót terhelő nyilatkozattétel is
adóhatóság esetileg -megkeresésre vagy felhívásra- további infohoz is hozzájuthat
pl: pénzintézetet - pénzintézetet megkeresése tájékoztatási kötelezettség terheli ügyfelének adatairól /kivétel a banktitok szabályai alól/
Munkáltató adatszolgáltatása:
- adózóként szolgáltat adatot
- az általa kifizetett adóköteles jövedelem teljes összegérôl, ide értve a bevallás alá esô valamennyi jövedelmet
- levont adóelôlegek
- az összjövedelmet csökkentô tételekrôl és az adóked. ról jogcímenként
- megállapított adóról
Kifizetô:
Az általa juttatott adköteles bevétel, jövedelem kifizetésérôl nyilvántartása alapján köteles adatot szolgáltatni
- ha a munkáltató nem állapítja meg a magánszemély jövedelemadóját kifizetôként szolgáltat adatokat
- az adatokat adózónként kell feltüntetni, közölni kell a kifizetett teljes összeget, a kifizetô által juttatott vagyoni érték összegét, adóalapot és a levont adóelôleget.
- adatszolgáltatási kötelezettsége kiterjed: mindarra, amira a munkáltatóé, nem kell adatot szolgáltatnia az egyéni vállakozónak - e jogviszonyára - teljesített kifizetésekről
- !!'97-től a munkáltató és kifizető 40 %-os adókulccsal köteles levonniaz adóelőleget, és az adót, ha az adózó nem tudja adóazonosító jelét közölni (ez egyfajta preventív célokat szolgáló, represszív szankció)