Oligopólium:
Az a piaci helyzet amikor néhány nagyvállalat adja a piaci kínálatot. Termékük lehet homogén v. diferenciált. Sajátos esete a DUÓPOLIUM amikor 2 vállalat kínálja az adott terméket.
Monopolisztikus verseny:
Az eladók száma elég nagy ahoz, hogy az egyik termelő sem tudja a piacot uralni, de a vállalatok által kínált termékek differenciáltak ami monopoloisztikus elemet kölcsönöz a vállalati magatartásnak.
Duopólium modellek:
A Cournot-féle duopólium:
Areakciógörbe megmutatja hogy a másik vállalat kínálatát adottnak véve, mennyit kínálna az adott vállalat, a saját helyzetét optimizálandó esetben. Azt a pontot /kibocsátás kombináció/ ahol a tényleges és a reakció görbék által várt output megegyezik egymással Cournot-féle egyensúlyi pontként nevezzük.
Stackelberg duopólium:
Az összpiaci kínálat nagyobb mint a Cournot egyensúly esetén, mert a vállalatok nincsenek egyenlő heylzetben. Azt a szervezetetet amelynek csak passzív szerepe van a termelés kialakításásban, csak elfogadja a versenytársa döntéseit követőnek nevezzük, míg az aktív piaci résztvevőt vezetőnek.
Bertrand duopólium:
Szerinte a gazdaság egyensúlyi pontja megegyezik a tökéletesen versenyző iparág egyensúlyi pontjával. Nem fordulhat elő olyan helyzet, amikor az árak nem egyenlőek, és a kisebbik ár magasabb mint a határköltség. Nem fordulhat elő olyan helyzet sem amikor az árak nem egyenlőek és a kisebbik ár kisebb v. egyenlő a határköltséggel. Valamint nem lehet, hogy az árak egyenlőek, és a határkölts. alatt v. felett helyezkednek el.
Monopolisztikus verseny jellemzői:
- Az adott piacon relativ sok vállalat működik, amelyek piaci részesedése kicsi de nem elhanyagolható.
- vállalatok által gyártott termékek v. felkínált szolgáltatások nem tökéletes helyettesítői egymásnak, de alaptulajdonságaikban azonosak.
- Az iparágat képező vállatok az árra és a termelni kívánt mennyiségre vonatkozó döntési folyamatukban nem veszik figyelembe versenytársaik hasonló döntéseit.
- Szabad a picra való belépés és a kilépés.
- Sem lehetőségük, sem motivációjuk nincs a piacon szereplő vállaltoknak, hogy összejátszank annak érdekében, hogy közösen határozzák meg az árat v. a kibocsátandó termékmennyiséget.
A vállalatoknak 2 kereseti függvénnyel kell számolniuk:
- Az egyik egyedi kereseti görbe ami azt felyezi ki, hogy mennyivel változik a keresett mennyiség, ha a vállalat egyedül változtatja meg az árat= asszimetria keresleti görbe.
- A másik egyedi keresleti görbe megmutatja hogyan változik a vállalat termékének keresett mennyisége, ha egyidejűleg valamennyi vállalat megváltozatatja azárat=szimmetriai keresleti görbe.
A vállalat maximális profitot biztosító kibocsátását uo-an módszerrel határozza meg mint bármely monopólium: a határköltség és a határbevétel azonossága biztosítja a legnagyobb profitot.
A monopoloisztikus versenyben termelt termékek iránti kereseti görbe ár rugalmassága jóval nagyobb, mint nem helyettesíthető termékek esetében.