A marketing: 

A marketing egyrészt gondolkodásmód, modern filozófia, másrészt piaccal kapcsolatos tevékenységek összehangolt rendszere. Pl.: tervezés, szervezés, végrehajtás, mely tevékenységek a marketing menedzsment feladata.
A marketing klasszikus értelmezése: Olyan tevékenységsor, amely a termék vagy szolgáltatás ötletétől az eladásig terjed. A termék megvalósítása és értékesítése.
A marketing modern értelmezése: A tervezésnek és végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, eszmék, termékek és szolgáltatások, teremtése, árazása, ösztönzése, elosztása történik egyéni és szervezeti célok kielégítése végett.

A marketing világában megkülönböztetünk mikro- és makro marketinget

Mikromarketing:

Mindazon vállalati, tevékenység, amelynek célja a meglévő és potenciális ügyfelek igényeinek maximális kielégítése. Nem tesz különbséget a profit célú és a nonprofit szervezetek között.

Makromarketing:

Olyan szervezeti rendszer és tevékenység sor amely egy adott nemzetgazdaság erőforrásait osztja szét az állampolgárok között. Az állami beavatkozás fontos területei a nonprofit szervezetek.

A marketing munka folyamata:

Helyzetelemzés
„Megbízható” kép kialakítása a piaci folyamatok várható alakulásáról. Elkezdődik a marketingkutatás: információgyűjtés, beszerzés, rendszerbe foglalása. A helyzetelemzésben a menedzsmentet információval, adatszolgáltatással látja el a tervezéshez a MIR (marketing információs rendszer).

A MIR alrendszerei:

  1. Belső beszámoló rendszer
  2. Marketingfigyelő rendszer
  3. Marketingkutató rendszer
  4. Marketingelemző rendszer

Célok megfogalmazása:

A helyzetelemzés által megismert piaci szituációból kiindulva a menedzsment meghatározza, hogy a cég mit akar elérni a jövőbe, hova akar eljutni. A célok a piacra, kínálatra irányulnak, a célpiac feltárását, annak igény kielégítését határozzák meg.

Stratégia megfogalmazása:

A célhoz vezető eszközök és módszerek kijelölése.

Program kialakítás

Rövid távú feladatok:

az aktuális helyzethez fogalmazzák meg a konkrét tevékenységet összhangban a stratégiával.

Végrehajtás:

A kijelölt feladatok elvégzése, a terv végrehajtása megfelelő időben és helyen. A végrehajtás és az ellenőrzés során derül ki a tevékenység hatékonysága és eredményessége. Kitűzött célok megvalósulásának összevetése a feladat végrehajtásában.

Az ellenőrzés feladata:

A folyamat végén a feladat megvalósulás vizsgálat sikerült, nem sikerül illetve folyamat közben a rész célok összehasonlítása az elvégzett tevékenységgel.
A marketing-mix modellt McCarthy dolgozta ki, amit az angol szavak kezdőbetűi alapján 4P modellnek neveznek.

Marketing-mix fogalma:

a marketing elemeinek különböző kombinációit jelenti
(nem mindig azonos mértékű keverést jelent)

Marketing-mix lényege:

  • a piaci versenyben a vállalkozások alapvető érdeke, hogy meggyőzzék a fogyasztókat, hogy az ő termékeik megvétele (fogyasztása) a legjobb a számukra
  • ezt a meggyőzést a piac befolyásolásával érhetik el
  • ennek eszközeit nevezzük összefoglaló néven marketing-mixnek

A marketing-mix elemei (4P: product, price, place, promotion):

Termékpolitika:

a termékre vonatkozó döntések, a termék tervezésére, választékára, formatervezésére, csomagolásra, márkára, garanciára, ill. kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó tevékenységek, intézkedések

Árpolitika:

témái az árak kialakítása, költségvizsgálatok, fogyasztói árérzékenység, árképzési módszerek, az árat befolyásoló tényezők elemzése, vizsgálata

Értékesítéspolitika:

a terméknek a fogyasztóhoz való eljuttatását értjük, az elosztás útját, módszereit, szállítást, készletezést, üzletek elhelyezését, hálózatát jelenti.

Marketingkommunikáció:

a fogyasztó befolyásolása, meggyőzése, tájékoztatása a vásárlás érdekében

Eszközei:

  • reklám
  • személyes eladás
  • vásárlók befolyásolása (PR)
  • 3P (people, physical, process): emberi tényező, tárgyi elemek, folyamat

A marketing-mix kialakításában figyelembe vett szempontok:

  • technológiai környezet
  • gazdasági környezet
  • természeti környezet
  • politikai környezet
  • jogi környezet
  • milyen: eszközkombinációt választ, célpiacra, időtartamra termeljen a célok elérése érdekében?

Új irányelvek:

  • felmerült egy új elképzelés, mely szerint: 4P = 4C
    Product = Costumer needs (termék = vásárlók igényei):
  • új piaci szegmensek jelentek meg:
    • turista üzletemberek
    • hedonisták (csak maguknak élnek, élvezi az életet, márka kedvelők)
    • szinglik (egyedül élők, első a karrier)
    • E-ember, E-gyerek (számítógépfüggő, technika függő)
    • pláza cicák (első a divat)
    • szeniorok (50 év felettiek)

USP: Unique Selling Products

  • új különleges dolgok iránti igény - üzletekre is értjük

Price = Costs (ár = költség):

  • megéri-e megszerezni az adott áron a terméket és szolgáltatást
    • árban
    • időben
    • rövidebb úton

Place = Convenient (értékesítés = kényelem):

  • azok a szolgáltatások, amelyek kényelmesebbé teszik a vásárlást
  • házhoz szállítás, online vásárlás lehetőségeinek megteremtése
  • piackutatás az alapja, azon belül is egy új irányzat a FEED-BACK

Promotion = Communication ( marketing kommunikáció = kommunikáció)

  • fontossági sorrend a 4P esetén:
    1. reklám
    2. értékesítés ösztönzés
    3. PR
    4. direct-marketing
    5. személyes eladás
  • fontossági sorrend az új irányelvek szerint:
    1. személyes eladás
    2. direct-marketing
    3. PR
    4. értékesítés ösztönzés
    5. reklám

A marketing-mix konkrét termék-, vagy szolgáltatására vonatkozó kialakításánál azonban a négy elem összhangjára van szükség olyan módon, hogy egymást erősítsék. Ezt szinergiáknak nevezi a szakirodalom.

Jellemző példák a szinergikus marketing-mixre:

  • alacsony termékminőség
  • alacsony ár
  • eladáshelyi reklám
  • kiváló minőségű termék
  • magas ár
  • exkluzív értékesítés
  • presztízs reklám