A marketing:
A marketing egyrészt gondolkodásmód, modern filozófia, másrészt piaccal kapcsolatos tevékenységek összehangolt rendszere. Pl.: tervezés, szervezés, végrehajtás, mely tevékenységek a marketing menedzsment feladata.
A marketing klasszikus értelmezése: Olyan tevékenységsor, amely a termék vagy szolgáltatás ötletétől az eladásig terjed. A termék megvalósítása és értékesítése.
A marketing modern értelmezése: A tervezésnek és végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, eszmék, termékek és szolgáltatások, teremtése, árazása, ösztönzése, elosztása történik egyéni és szervezeti célok kielégítése végett.
A marketing világában megkülönböztetünk mikro- és makro marketinget
Mikromarketing:
Mindazon vállalati, tevékenység, amelynek célja a meglévő és potenciális ügyfelek igényeinek maximális kielégítése. Nem tesz különbséget a profit célú és a nonprofit szervezetek között.
Makromarketing:
Olyan szervezeti rendszer és tevékenység sor amely egy adott nemzetgazdaság erőforrásait osztja szét az állampolgárok között. Az állami beavatkozás fontos területei a nonprofit szervezetek.
A marketing munka folyamata:
Helyzetelemzés
„Megbízható” kép kialakítása a piaci folyamatok várható alakulásáról. Elkezdődik a marketingkutatás: információgyűjtés, beszerzés, rendszerbe foglalása. A helyzetelemzésben a menedzsmentet információval, adatszolgáltatással látja el a tervezéshez a MIR (marketing információs rendszer).
A MIR alrendszerei:
- Belső beszámoló rendszer
- Marketingfigyelő rendszer
- Marketingkutató rendszer
- Marketingelemző rendszer
Célok megfogalmazása:
A helyzetelemzés által megismert piaci szituációból kiindulva a menedzsment meghatározza, hogy a cég mit akar elérni a jövőbe, hova akar eljutni. A célok a piacra, kínálatra irányulnak, a célpiac feltárását, annak igény kielégítését határozzák meg.
Stratégia megfogalmazása:
A célhoz vezető eszközök és módszerek kijelölése.
Program kialakítás
Rövid távú feladatok:
az aktuális helyzethez fogalmazzák meg a konkrét tevékenységet összhangban a stratégiával.
Végrehajtás:
A kijelölt feladatok elvégzése, a terv végrehajtása megfelelő időben és helyen. A végrehajtás és az ellenőrzés során derül ki a tevékenység hatékonysága és eredményessége. Kitűzött célok megvalósulásának összevetése a feladat végrehajtásában.
Az ellenőrzés feladata:
A folyamat végén a feladat megvalósulás vizsgálat sikerült, nem sikerül illetve folyamat közben a rész célok összehasonlítása az elvégzett tevékenységgel.
A marketing-mix modellt McCarthy dolgozta ki, amit az angol szavak kezdőbetűi alapján 4P modellnek neveznek.
Marketing-mix fogalma:
a marketing elemeinek különböző kombinációit jelenti
(nem mindig azonos mértékű keverést jelent)
Marketing-mix lényege:
- a piaci versenyben a vállalkozások alapvető érdeke, hogy meggyőzzék a fogyasztókat, hogy az ő termékeik megvétele (fogyasztása) a legjobb a számukra
- ezt a meggyőzést a piac befolyásolásával érhetik el
- ennek eszközeit nevezzük összefoglaló néven marketing-mixnek
A marketing-mix elemei (4P: product, price, place, promotion):
Termékpolitika:
a termékre vonatkozó döntések, a termék tervezésére, választékára, formatervezésére, csomagolásra, márkára, garanciára, ill. kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó tevékenységek, intézkedések
Árpolitika:
témái az árak kialakítása, költségvizsgálatok, fogyasztói árérzékenység, árképzési módszerek, az árat befolyásoló tényezők elemzése, vizsgálata
Értékesítéspolitika:
a terméknek a fogyasztóhoz való eljuttatását értjük, az elosztás útját, módszereit, szállítást, készletezést, üzletek elhelyezését, hálózatát jelenti.
Marketingkommunikáció:
a fogyasztó befolyásolása, meggyőzése, tájékoztatása a vásárlás érdekében
Eszközei:
- reklám
- személyes eladás
- vásárlók befolyásolása (PR)
- 3P (people, physical, process): emberi tényező, tárgyi elemek, folyamat
A marketing-mix kialakításában figyelembe vett szempontok:
- technológiai környezet
- gazdasági környezet
- természeti környezet
- politikai környezet
- jogi környezet
- milyen: eszközkombinációt választ, célpiacra, időtartamra termeljen a célok elérése érdekében?
Új irányelvek:
- felmerült egy új elképzelés, mely szerint: 4P = 4C
Product = Costumer needs (termék = vásárlók igényei): - új piaci szegmensek jelentek meg:
- turista üzletemberek
- hedonisták (csak maguknak élnek, élvezi az életet, márka kedvelők)
- szinglik (egyedül élők, első a karrier)
- E-ember, E-gyerek (számítógépfüggő, technika függő)
- pláza cicák (első a divat)
- szeniorok (50 év felettiek)
USP: Unique Selling Products
- új különleges dolgok iránti igény - üzletekre is értjük
Price = Costs (ár = költség):
- megéri-e megszerezni az adott áron a terméket és szolgáltatást
- árban
- időben
- rövidebb úton
Place = Convenient (értékesítés = kényelem):
- azok a szolgáltatások, amelyek kényelmesebbé teszik a vásárlást
- házhoz szállítás, online vásárlás lehetőségeinek megteremtése
- piackutatás az alapja, azon belül is egy új irányzat a FEED-BACK
Promotion = Communication ( marketing kommunikáció = kommunikáció)
- fontossági sorrend a 4P esetén:
- reklám
- értékesítés ösztönzés
- PR
- direct-marketing
- személyes eladás
- fontossági sorrend az új irányelvek szerint:
- személyes eladás
- direct-marketing
- PR
- értékesítés ösztönzés
- reklám
A marketing-mix konkrét termék-, vagy szolgáltatására vonatkozó kialakításánál azonban a négy elem összhangjára van szükség olyan módon, hogy egymást erősítsék. Ezt szinergiáknak nevezi a szakirodalom.
Jellemző példák a szinergikus marketing-mixre:
- alacsony termékminőség
- alacsony ár
- eladáshelyi reklám
- kiváló minőségű termék
- magas ár
- exkluzív értékesítés
- presztízs reklám