Szezonalitás elemzése:
Szezonalitás létrejöttében meghatározó szerepe van bizonyos természeti jelenségeknek. (pl. föld forgása)Kialakultak olyan gazdasági – társadalmi jelenségek, amelyek szintén szezonalitást okoznak. (pl. ünnepek, hagyományok, divat)
<- káros jelenség -> tompítására stratégiák:
A csillapítás stratégiája:
= szezonális hatás kiküszöbölésére pl. sok helyen erőfeszítéseket tesznek az „ év végi hajrá” kiküszöbölésére.Az alkalmazkodás stratégiája:
= az erőforrásoknak kell a szezonalitáshoz alkalmazkodniuk. (pl. vendéglátóipar)Az állandó szezonalitás elemzése:
- szezontényező meghatározásának klasszikus módszere: a módszer lényege, hogy leválasztjuk a trendhatást és a véletlen hatást)
- szezontényező meghatározásának Pearson féle láncindex módszere: nem törvényszerű a trend előzetes ismerete
- szezonalitás számszerűsítése lineáris regresszióval: a szezonalitás paramétereinek meghatározása érdekében ún. mesterséges változókat kell bevezetnünk.
A változó szezonalitás elemzése:
Cenzus II módszer:- idősori alapadatokon többször végzünk súlyozott mozgóátlagolást
- kiküszöböljük a mozgóátlagolásból származó rövidülést
- extrém értékek kiszűrése után azokat a szomszédos adatok átlagával helyettesítjük
- előállítjuk a nyers, majd végleges változó szezonindexeket.