A fogyasztót különböző környezeti hatások érhetik ezek:
- Inger: a környezetből származó információ
- érzékelés: az ingereket érzékeljük halljuk, tapintjuk, szagoljuk, látjuk, ízleljük.
- Észlelés. Az érzékelésnél bonyorultabb folyamat, mert az érzékelt kép tudatosulását jelenti.
- Tanulás: ismeretszerzés
A fogyasztót érik befolyásoló tényezők melyek, kihatnak a döntéseikre ilyen:
- Motiváció: ami olyan belső állapotot jelent, ami cselekvésre készteti a fogyasztót.
- Attitűd: a fogyasztó személyes beállítottságai, gondolkodásmódját jelenti.
- Személyiség: az egyén sajátos pszichológiai jellemzőinek összessége.
- Ez alapján lehet az egén:
- Extrovertált: akire hatnak az érvek, nem zárkózik el egy új termék megvásárlásától
- Introvertált: nehezen vehető rá a vásárlásra.
- Ez alapján lehet az egén:
- Kultúra: az adott társadalomra jellemző viselkedésnormák
- Szubkultúra: egy adott kultúrán belül kisebb csoportok.
- Referenciacsoportok:
- Tagsági csoport:
- Informális: tagok között kölcsönhatás van, és hasonló gondolkodásmód, értékrendje nincs rögzítve, de mindenki által elfogadott.
- Formális: kevésbé folyamatos kölcsönhatás, írásba foglalt szabályok szerint működik.
- Nem tagsági csoport:
- Aspirációs: amihez tartozni szeretnénk
- Asszociális: aminek értékrendjét, elveit elutasítjuk
- Tagsági csoport:
- Család: a legnagyobb befolyású referencia csoport.
Maslow – féle szükséglet piramis:
Amely öt fokból áll.
- fiziológiai szükségletek: alapvető igény kielégítése (pl.: éhínység)
- biztonság iránti szükséglet: azaz megvédeni a javainkat (pl.: autó)
- szociális szükséglet: valamilyen csoporthoz tartozni.
- elismerés iránti szükséglet: szükségünk van arra, hogy elismerjenek minket (pl.: munkahely)
- önmegvalósítás szükséglete: vagyis a képességeink maximális kihasználása.
A piramis csak akkor épülhet fel, ah az alapvető szükségleteit már kielégítette a fogyasztó.
oldalon találhatsz!