A fogyasztót különböző környezeti hatások érhetik ezek:

  • Inger: a környezetből származó információ
  • érzékelés: az ingereket érzékeljük halljuk, tapintjuk, szagoljuk, látjuk, ízleljük.
  • Észlelés. Az érzékelésnél bonyorultabb folyamat, mert az érzékelt kép tudatosulását jelenti.
  • Tanulás: ismeretszerzés

A fogyasztót érik befolyásoló tényezők melyek, kihatnak a döntéseikre ilyen:

  • Motiváció: ami olyan belső állapotot jelent, ami cselekvésre készteti a fogyasztót.
  • Attitűd: a fogyasztó személyes beállítottságai, gondolkodásmódját jelenti.
  • Személyiség: az egyén sajátos pszichológiai jellemzőinek összessége.
    • Ez alapján lehet az egén:
      • Extrovertált: akire hatnak az érvek, nem zárkózik el egy új termék megvásárlásától
      • Introvertált: nehezen vehető rá a vásárlásra.
  • Kultúra: az adott társadalomra jellemző viselkedésnormák
  • Szubkultúra: egy adott kultúrán belül kisebb csoportok.
  • Referenciacsoportok:
    • Tagsági csoport:
      • Informális: tagok között kölcsönhatás van, és hasonló gondolkodásmód, értékrendje nincs rögzítve, de mindenki által elfogadott.
      • Formális: kevésbé folyamatos kölcsönhatás, írásba foglalt szabályok szerint működik.
    • Nem tagsági csoport:
      • Aspirációs: amihez tartozni szeretnénk
      • Asszociális: aminek értékrendjét, elveit elutasítjuk
  • Család: a legnagyobb befolyású referencia csoport.

Maslow – féle szükséglet piramis:
Amely öt fokból áll.

  1. fiziológiai szükségletek: alapvető igény kielégítése (pl.: éhínység)
  2. biztonság iránti szükséglet: azaz megvédeni a javainkat (pl.: autó)
  3. szociális szükséglet: valamilyen csoporthoz tartozni.
  4. elismerés iránti szükséglet: szükségünk van arra, hogy elismerjenek minket (pl.: munkahely)
  5. önmegvalósítás szükséglete: vagyis a képességeink maximális kihasználása.

A piramis csak akkor épülhet fel, ah az alapvető szükségleteit már kielégítette a fogyasztó.

oldalon találhatsz!